anatomiska träns - vilket? är de något att ha?

Krans

Trådstartare
Hejsan, det är så att jag funderar på att ev byta ut hästens träns mot ett anatomiskt. Hon har storlek cob i ett claridge house- träns de hööks men det känns så tajt bakom öronen, ligger nästan på.Såg att hööksnu säljer ngt träns med " utskärning" för öronen .Är de ngt att ha ? Eller är det bara domdärdyra PS- tränsensom är anatomiska på riktigtvid nacken ? Tacksam för era erfarenheter!

Har du provat att byta till ett längre pannband på ditt vanliga träns?

Jag är skeptisk till hur anatomiska ps-tränsen egentligen är. På många bilder och hästar irl ligger nackstycket nästan ännu närmare öronen än vanliga träns gör. Vissa hästar får utskärningen på fel ställe, antagligen pga huvudform/öronplacering. Men så finns ju också de som märker skillnad på sina hästar med ps-tränsen, så vissa hästar trivs säkert bättre med dem.

Själv har jag ett dyon the difference, det lämnar öron och nacke fria.

Jag tror ärligt talat inte mycket på de anatomiska tränsen. Så jäkla hårt sitter inte ett vanligt träns om man inte sätter bettet skithögt och drar åt nosgrimman som fan. Vilket många nog gör iofs men det är ju problemet i sådana fall.

Jag har ett med anatomiskt nackstycke, det ligger inte slätt mot nacken utan trycker alltså bara i ena kanten eftersom det åker fram.

Detta tränset har jag (av andra orsaker än nackstycket och jag upplever inte att det stör min häst ett dugg att den ligger ojämnt och glider fram på öronen): http://www.hooks.se/produkt/islandstrans-list-claridge-houser/44591/44592/

Hade ett PS Youngster Revolution på min 4 åring, upplevde ingen direkt skillnad men ET påpekade att hans ömmande på nacken försvunnit efter att jag bytte. Dock så lyckades han slita av tränsets nackstycke så det delade sig i två delar.
Så nu blir det att köpa nytt, kommer inte att köpa ett PS igen, kommer bli ett Dyon the Difference istället. Det är nog det enda som fungerar på riktigt.
Dessutom så tog det 6 veckor innan jag fick tränset då jag bodde i Holland vid den tidpunkten så det fick skickas till min mamma som sedan skickade vidare det och då försvann det x-antal gånger på väg ned. Nu bor jag i Sverige igen men känner mig fortfarande lite "mhja" inställd till hela situationen. :mad::)

Jag köpte ett Rambo micklem till mitt sto och hon gillade det inte alls! Hon gnussar tänder när hon blir stressad och hon gnussade mer och mer för varje gång jag använder det! Bytte till det gamla och hästen blev nöjd!

Jag köpte ett Rambo micklem till mitt sto och hon gillade det inte alls! Hon gnussar tänder när hon blir stressad och hon gnussade mer och mer för varje gång jag använder det! Bytte till det gamla och hästen blev nöjd!

På min häst var det precis tvärtom, dock så kan jag inte använda bettklipsen för då reagerar inte hästen på tygeltag öht.

Mina grabbar trivs jättebra med PS träns :) använder inte mina vanliga alls även om de har sk anatomiska och fodrade nackstycken men PS ligger så fint runt huvudet utan att trycka någonstans och öronen dinglar avslappnat när man rider :)

Provade micklem för första gången i tisdags och min häst som alltid varit väldigt känslig i munnen och gärna hamnat bakom lod och emellanåt tappat kontakten, gick med ett jämnt stöd hela passet, gnisslade som bara den första passet men jag misstänker att han lagt till med olater innan på vanligt träns och kunde inte det nu med micklem. Ridit 3 pass till efter det och jag är kär! Dock kommer jag att rida på mina finträns då och då, men micklem gjorde superskillnad på min.

Jag köpte ett Micklem competition idag då min nya häst är van vid det hos tidigare ägaren. Återstår att se om jag tycker att det är någon skillnd mot det vanliga träns jag ridit med nu i några veckor, men framför allt har jag köpt ett Micklem för att det sitter som gjutet på honom, och inget som stör någonstans. Tilltalas även av tanken kring nosgrimman som inte ska ge tryck, och den ligger verkligen bra.

Det bästa anatomiska tränset du kan köpa är ett träns med remontnosgrimma. Det finns i olika prisklasser och tillverkas av många olika producenter :up:

Har haft micklem men det gillade inte min pålle. Dessutom tyckte jag det var så fult.

Har ps nu, märker dock ingen skillnad från "vanligt" träns.

Har även ett jw träns med lite bredare och fodrat nackstycke som är supermjukt!

Hejsan, det är så att jag funderar på att ev byta ut hästens träns mot ett anatomiskt. Hon har storlek cob i ett claridge house- träns de hööks men det känns så tajt bakom öronen, ligger nästan på.Såg att hööksnu säljer ngt träns med " utskärning" för öronen .Är de ngt att ha ? Eller är det bara domdärdyra PS- tränsensom är anatomiska på riktigtvid nacken ? Tacksam för era erfarenheter!

Håller med Churarriduracell, testa byt pannband. Min häst har ponnystorlek på resten men just pannbandet har jag fått byta ut mot Cob för att hon har för bred arab-panna för ponnyträns.

Testa ett pannband i Full på din o kolla hur det blir.

Iaf en billigare lösning än att behöva köpa ett nytt träns eller hur :)

Jag har alltid varit träns fanatiker, nu använder jag bara PS träns, jo visst hästen trivs i det, men med handen på hjärtat så tror jag höökstränset var lika bra. Handen sitsen och skänken som gör jobbet.

Om ngt år är det ngt nytt som gäller!

eftersom hästar är så induviduella i sin huvud anatomi så går det inte att ha en typ av träns som ska passa alla. och spec tryckavlastande nack plattor är verkligen inget som det går att säga att det ska passa alla typer av hästar.
hade varit att man behövde måtta efter hästen om man nu ska ha ett helt anatomiskt nackstycke.

dyon the difference är nog det enda som garanterat lämnar nacken fri på de flesta hästar, men det passar ändå inte alla.
det bästa är nog att pyssla ihop träns själv eller få det utpassat. så att man kan få rätt längder och former för att ge bäst avlastning för nacke och luftvägar.

Liknande trådar

Utrustning Har ett knivigt problem här nu som jag hoppas Buke-folket kan hjälpa mig med. Till att börja med så har jag varit tillbaks i Sverige nu...
Svar
2
· Visningar
1 348
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Vilken modell är bäst av alla dessa anatomiska träns? Jag har en häst som lätt får spänningar i nacken och är nu på jakt efter det... 2
Svar
32
· Visningar
10 553
Senast: MM
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 998
Senast: scizofren
·
Islandshäst Har hittat ett underbart sött träns från Ullared som jag ev skall be ngn köpa åt mig :love: Bild lånad från tråden Ullaredsfynd...
Svar
10
· Visningar
1 303
Senast: Draumsyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippmaskin till tjock päls
  • Vilken hundras?
  • Guldfasanerna