Anbefalinger av terpaut for rytter med skjevt bekken

MimmiNO

Trådstartare
Trenger en anbefaling!
I dag fikk jeg beskjed om at jeg satt skjevt på ponnien av saltilpasser, jeg har også fått beskjed om at jeg er skjev i bekkenet av fysioterapaut. Men jeg liker ikke hvordan fysioterpauten "behandler" (hun riper meg i linjer med noe som kjennes ut som en kulepenn eller butt kniv).
Så jeg vil gjerne få orden på bekkenet hos en annen type terapaut. Er skeptisk til kiropraktor.
Så om noen vil anbefale noe som fungerer?
(Bakhistorie: Jeg datt og brakk ryggen april 2022, mest sansynlig da jeg fikk skjevt bekken, også mest sansynlig da jeg fikk prolaps i nakken på høyre side som jeg fikk vite om i november. Jeg datt også og forstuet venstre ankel juni 2023, kan ha slått bekkenet noe da og. Jeg har også kronisk sykdom som gjør vondt verre).
 
Trenger en anbefaling!
I dag fikk jeg beskjed om at jeg satt skjevt på ponnien av saltilpasser, jeg har også fått beskjed om at jeg er skjev i bekkenet av fysioterapaut. Men jeg liker ikke hvordan fysioterpauten "behandler" (hun riper meg i linjer med noe som kjennes ut som en kulepenn eller butt kniv).
Så jeg vil gjerne få orden på bekkenet hos en annen type terapaut. Er skeptisk til kiropraktor.
Så om noen vil anbefale noe som fungerer?
(Bakhistorie: Jeg datt og brakk ryggen april 2022, mest sansynlig da jeg fikk skjevt bekken, også mest sansynlig da jeg fikk prolaps i nakken på høyre side som jeg fikk vite om i november. Jeg datt også og forstuet venstre ankel juni 2023, kan ha slått bekkenet noe da og. Jeg har også kronisk sykdom som gjør vondt verre).
Jag tror kanske att det kan skilja mellan olika personer inom samma yrkeskatergori, hur de gör när de behandlar.
 
@MimmiNO Jag gick hos en Gonstead-kiropraktor för länge sen. Jag var sned i överdelen av ryggen (ena axeln satt flera cm lägre) det tog en lång tids behandling men nu är jag "normalrak". Man kan ju aldrig bli helt rak.
Denna kiro behandlade mitt bäcken också men det är svårare att komma åt, vad jag förstår, så vet inte om det hjälpte eller ej. Iallafall så kändes det i benen efter behandlingarna att något "ändrats" (till det bättre).
 
Jag har haft instabilt bäcken sen jag var 16. Går regelbundet till kiropraktor och rättar till det. Benen blir annars olika långa, jag får ont i ländryggen och när jag sitter i sadeln viker jag mig i sidan. Så korrektion då och då är ett måste.

Vad gör dig skeptisk till kiropraktor?
 
Jag skadade mig i knät 2017 och har haft olika längd på stigbyglarna sedan dess (pga gått och kompenserat för knät och blivit sned).

Gick till kiropraktor första gången för nästan ett år sedan när jag kände mig lite mörbultad efter en förlossning och har varit där ett par gånger sedan dess. (Senast alldeles nyss pga ryggskott som genast blev mycket bättre)
I alla fall, redan efter första gången kunde jag länga ena stigbygeln och har kunnat ha lika långa stigläder sedan dess, så det märks verkligen skillnad.
 
Jag har haft instabilt bäcken sen jag var 16. Går regelbundet till kiropraktor och rättar till det. Benen blir annars olika långa, jag får ont i ländryggen och när jag sitter i sadeln viker jag mig i sidan. Så korrektion då och då är ett måste.

Vad gör dig skeptisk till kiropraktor?
Fordi mange av dem knekker i vei uten å ha sett røntgen bilder og ødelegger folk. Vi ble advart mot kiropraktorerer når jeg studerte av en professor i neurologi og en ortoped. Om det ikke eksisterer bilder eller de ber om bilder før de starter behandling så fikk vi beskjed om å holde oss unna den kiropraktoren.
Jeg har ikke råd til å gå til en masse førstegangs timer hos kiropraktorer før jeg finner en seriøs.
 
Jag har en sjukgymnast och naprapat som jag går till och rättar till om jag fastnat lite. Men mest ger hon mig bra övningar att få styrkan så jag inte ska behöva få ont igen. jag har hittat "min" genom en annan ryttare som rekommenderade henne, så kolla med andra ryttare som bor i närheten av dig om de har några tips.
 
Fordi mange av dem knekker i vei uten å ha sett røntgen bilder og ødelegger folk. Vi ble advart mot kiropraktorerer når jeg studerte av en professor i neurologi og en ortoped. Om det ikke eksisterer bilder eller de ber om bilder før de starter behandling så fikk vi beskjed om å holde oss unna den kiropraktoren.
Jeg har ikke råd til å gå til en masse førstegangs timer hos kiropraktorer før jeg finner en seriøs.
Jag har varit till många kiro, för olika kroppsdelar/problem och ingen har frågat efter röntgenbilder. Jag upplever att en duktig kiro ser och känner vad som är problemet.
Jag har alltid blivit hjälp av mina kiropraktorbesök och två av dem har jag gått till regelbundet för att underhålla mina problemområden. Har utöver det även fått övningar att göra för att kunna underhålla själv.
 
Fordi mange av dem knekker i vei uten å ha sett røntgen bilder og ødelegger folk. Vi ble advart mot kiropraktorerer når jeg studerte av en professor i neurologi og en ortoped. Om det ikke eksisterer bilder eller de ber om bilder før de starter behandling så fikk vi beskjed om å holde oss unna den kiropraktoren.
Jeg har ikke råd til å gå til en masse førstegangs timer hos kiropraktorer før jeg finner en seriøs.
Den kiron jag gick hos för länge sen skickade mig på röntgen av hela ryggen, från skallfästet ner till svanskotorna. Fast då hade hon landstingsavtal så det kostade inget för mig. Hon finns i Stockholm men du bor väl inte i Sverige(?)
Andra kiropraktorer jag gått hos har sagt att den kiron brukar inte göra nåt innan hon sett röntgenbilderna.

Här står det om Gonstead-metoden, kanske finns nån nära dig?
https://www.gonsteadmethodology.com/gonstead-system/
 
Senast ändrad:
Den kiron jag gick hos för länge sen skickade mig på röntgen av hela ryggen, från skallfästet ner till svanskotorna. Fast då hade hon landstingsavtal så det kostade inget för mig. Hon finns i Stockholm men du bor väl inte i Sverige(?)
Andra kiropraktorer jag gått hos har sagt att den kiron brukar inte göra nåt innan hon sett röntgenbilderna.

Här står det om Gonstead-metoden, kanske finns nån nära dig?
https://www.gonsteadmethodology.com/gonstead-system/
Tusen takk for tips, skal se om det finnes en sånn kiropraktor i nærheten.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jeg vet ikke hva som er galt med meg, og jeg trenger å skrive av meg.... kanskje er det noen andre der ute som har hatt lignende...
Svar
18
· Visningar
1 007
Senast: Lobelia
·
K
Foder & Strö Hei! Jeg har en kaldblodsvallak som jeg har hatt hjemme siden sommeren. Han var veldig kraftig musklad da jeg fikk han. Jeg red ikke...
Svar
3
· Visningar
839
Senast: KorsmoLappen
·
E
Trav Hva er det som får folk til å gjøre noe så bestialsk som dette???:devil: Tatt ut fra Dansk Trav og Galop Amatørkusk anmeldt for...
Svar
7
· Visningar
2 061
Senast: Erikaoghestene
·
A
Ridning Hei! Jeg vil gjerne få fortelle om min seneste tur til Portugal der jeg red for David Oliveira! Jeg har vært i Portugal mange...
Svar
8
· Visningar
1 534
Senast: Ivylin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp