Andningsproblem hos hund?

Sandrahorse99

Trådstartare
Hej!

Min border collie hane på 9år, har under några månader fått som kortare "anfall" där han får svårt att andas.
Han liksom kippar efter andan, detta är något som har kunnat hända tidigare vid en promenad om han gått med halsband och råkat dra till lite men då har han snabbt inom 1min slutat med beteendet.

Men nu sker det inne som ute utan en aktivitet och väldigt ofta, kanske inte varje dag men ett par ggr i veckan.
Vissa veckor sker det mer än andra, ibland har han kanske druckit vatten eller precis fått någon godis. Men det kan komma plötsligt även när han vilar.

Nu har han dessutom börjat öka i tiden det pågår och idag pågick det nästan i 3min, då börjar det påverka mer eftersom han inte får tillräckligt med syre. Jag lyckades äntligen även få det på film för att kunna visa veterinären, vi ska boka tid hos vet. imorgon och hoppas på att få en tid ganska omgående.

Hade hoppat att jag kunde lägga ut filmen här men det lyckas jag inget vidare med.. :confused:

Men jag undrar om det är någon som varit med om liknande?

Han är fullt kontaktbar under och blir inte märkbart konstig efteråt.
 
Reversed sneezing? Låter väl länge med tre minuter dock, men vad vet jag. Du kan inte lägga upp filmen här?

(det är lite av mitt standardsvar när folk undrar över konstiga andningsfenomen hos sina hundar, men det är ju faktiskt väldigt vanligt men inte mindre läskigt att se/höra för det. Jag är jätteglad att jag kände till det när min hund gjorde det första gången, för annars hade jag trott att hon höll på att kvävas)
 
Reversed sneezing? Låter väl länge med tre minuter dock, men vad vet jag. Du kan inte lägga upp filmen här?

(det är lite av mitt standardsvar när folk undrar över konstiga andningsfenomen hos sina hundar, men det är ju faktiskt väldigt vanligt men inte mindre läskigt att se/höra för det. Jag är jätteglad att jag kände till det när min hund gjorde det första gången, för annars hade jag trott att hon höll på att kvävas)

Aldrig hört talas om det förens nu, försökte kolla på andra filmer om det men svårt att säga om det kan vara det.

Försökte lägga upp filmen men lyckas inte, kan bara lägga upp bilder men vet inte varför det inte funkar med film.
 
Astma? Allergi emot något i luften?
Även hjärt och lung sjukdomar kan ge sådana symtom.
Bra att ni ska kolla hunden hos veterinären, jag skulle undvika att aktivera hunden fysiskt tills dess att ni vart hos veterinären och kollat honom :)
 
Noskvalster? Då brukar de göra så. Reversed sneezing som skrevs ovan.

Har tänkt på noskvalster, men har fem andra hundar och ingen annan har symtom på det.

Astma? Allergi emot något i luften?
Även hjärt och lung sjukdomar kan ge sådana symtom.
Bra att ni ska kolla hunden hos veterinären, jag skulle undvika att aktivera hunden fysiskt tills dess att ni vart hos veterinären och kollat honom :)

Jag tänker också hjärt eller lungsjukdom att det kan påverka andningen, jag får nog vänta och se vad veterinärens undersökning visar helt enkelt. :confused: Han får ta det lugnt ifrån och med nu tills vi vet om/vad det är för något.🐶
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 270
Senast: Snurrfian
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 683
Senast: Barbabelle
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
22 188
Senast: zassoo
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 973
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp