Ändra bomvidd

ylvalill

Trådstartare
Är det någon som vet hur mycket man kan ändra storleken på en prestige sadel genom att värma om den? Kan man t ex få en smal sadel att bli en vid eller vad finns det för begränsningar?

Sv: Ändra bomvidd

enda jag har hört är att man inte ska ändra den mer än 3 ggr.
Men man kan både bredda och göra den trängre

Tror du kan bredda så mkt det går, men som popeye säger så kan man inte ändra så många ggr för då kan bommen bli försvagad

Du kan ju kolla med Arken Zoo i Skara. De har en sådan maskin som man värmer om bommar i, så det borde ju rimligen veta en del om det också. Dit är det ju inte så jättlångt heller, om du vill lämna in den.

Javisst kan du göra en smal bom vid. Jag har hört att du kan ändra bommen 4 gånger. Verkar vara lite olika besked om det. Ska höra med min sadelmakare imorron när hon kommer.

Jag är också kanske på väg att köpa en Prestigesadel. Sadelutprovaren som var hos mig sa att man kan värma om bommen många gånger. Det är livstids garanti på bommen så nog borde man kunna göra det? Man kan beställa upp till storlek 38 och man kan tydligen bredda den ännu mer än så (men det är nog riktigt brett i såna fall).

Jag har en prestige och när jag köpte den fattade jag det inte som att det var nån begränsning på bomändringar. Men har i efterhand hört 4 gånger... :confused:

Rekommendationen på ca tre gånger gäller glasfiberbommar generellt. Glasfuberbommarna är känsliga. Prestige har emellertid livstidsgaranti på sina bommar (otroligt ovanligt på bommar och då inte minst på glasfiberbom) så det är bara att köra.

De enda bommar du kan ändra hur mkt som helst hur många gånger som helst är de ställbara teäbommarna som bla finns i Harry Dabbs sadlar (livstids garanti)

Tack för era svar allihopa!

Anledningen att jag undrade är att jag precis har köpt en Prestige Top Dressage som ursprungligen var en 32:a men som sedan har blivit omvärmd till en 36:a. Det jag var lite orolig för var att den redan var vidgad så mycket som det går så att det inte skulle gå att göra den ännu större, men det verkar inte vara någon som tror att det skulle vara något problem med det eller?

Nejdå! Den går att vidga igen! Det står ju på kåpan på vänster sida hur många gånger det är gjort med. Det stämplas/etsas eller nåt sånt i lädret där, under de ursprungliga siffrorna.

En fråga. Hur är stödet i Top Dressagen?

Svarar, för jag har också en TD....
Tycker den ger jättebra stöd utan att man sitter för låst! Stora knästöd men inte överdrivet djupt säte. Jag gillar den så mkt att min nya hoppsadel (en Prestige Sidney) numera bara hänger i sadelkammaren... :angel:

Kan bara instämma i det Centaur redan skrivit. Jag är helförälskad i min nya sadel. Köpte den visserligen i förrgår så jag har inte hunnit rida så mycket i den men det är helt klart en av de bästa sadlar jag suttit i. Rekommenderas!

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 233
Senast: MiniLi
·
Utrustning Har idag en Dominus som är vid i bomvidden, men jag funderar på om den är lite lite för rak, har kollat på en Jaguar bomvidd 28 (vid?)...
Svar
2
· Visningar
227
Senast: Fibusen
·
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
912
Senast: MissFideli
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
870
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Retrievertråden
  • Valp med diarré?