Bukefalos 28 år!

Ånej! Jag måste se proper ut! (pimpa mig)

Sv: Ånej! Jag måste se proper ut! (pimpa mig)

haha, du vänjer dig vid allt det nya;) Islandsryttaren som har häst hos mig konverterar så sakteliga över till "halvblodskläder" och det ser väldigt bra ut.

Men gör man provet på egen häst på islandsintagningen...? Annars behöver du ju inte köpa schabrak till det...?? Din häst har en väldigt snygg färg så jag hade valt en sober färg, olivgrön, brun eller svart...
 
Sv: Ånej! Jag måste se proper ut! (pimpa mig)

Men gör man provet på egen häst på islandsintagningen...? Annars behöver du ju inte köpa schabrak till det...?? Din häst har en väldigt snygg färg så jag hade valt en sober färg, olivgrön, brun eller svart...

Jo man ska ha egen häst, så det är den lilla saken på bilden tidigare i tråden som ska följa mig dit:p, har köpt ett nytt propert och diskret svart dressyrschabrak som hon ska få ha.
Jag lovar att ta bort glittret på nosgrimman Wippos:angel:...


Men jag vägrar ha vanliga stigläder och stigbyglar!:eek:
 
Sv: Ånej! Jag måste se proper ut! (pimpa mig)

Jag har bara gått på Flyinge, men gissar att det är likadant på båda ställena.

Hur folk än ser ut när de kommer dit så verkar alla liksom omvandlas och se väldigt proffsiga ut efter ett år ;) Man blir automatiskt en snobbig märkesnörd varken man vill eller inte :p :D

Men jag tycker du har fått bra tips. I klädkoden ingår att kan ska ha tröja med krage. Alltså piké eller polo så det är ju bra att ha, sen neutrala färger och kläder som sitter snyggt och är hela och rena :laugh:
Men ändra inte för mycket i din utrustning bara, de är ju viktigare att du kan visa upp din ridning på ett bra sätt.
 
Sv: Ånej! Jag måste se proper ut! (pimpa mig)

Schabrakets färg bestämmer du själv, jag har aldrig brytt mig om att matcha, bara det är neutrala och snygga färger så passar ju det mesta ihop med varandra.
Tajt tröja är också viktigt av den anledningen som nämnts att man ska kunna se din sits. (min gamla klasskamrat på Strömsholm nämnde det :p)
Om du vill ha något vitt under så kör på det. Jag är inte så jäkla noga, t-shirt i tajt modell eller pikétröja alternativt långärmat tajt tröja dög bra för mig :p
 
Sv: Ånej! Jag måste se proper ut! (pimpa mig)

Inte sett klädkoden där man ska ha krage på sina tröjor på Strömsholms papper iallafall.
Däremot om man vill ha bara axlar så ska linnet ha krage, då blir det ju Kyra Kyrklunds pikélinne.
 
Sv: Ånej! Jag måste se proper ut! (pimpa mig)

:DAlltså toktack för att ni ge såna bra råd allihopa till en stackars förtappad och förslappad islandshästryttare!

Nu är jag inte lika skräckslagen:p

Jag lovar att lägga in bilder från antagningen så ni får se resultatet av pimpningen:D
 
Sv: Ånej! Jag måste se proper ut! (pimpa mig)

Jag kom ju in på strömsholm så nu ska ni få se en efterbild! En slafsig slarvig isisryttare på stora strömsholm krävde en lång inskolning det lovar jag:p. Men nu är jag kompis både med mina ridstövlar, pikén och de vidriga "vanliga" ridbyxorna (skoridbyxor in my heart!)

Så här kommer alltså Norrlänningen goes Strömsholm:

Före::angel:

30128434.jpg

Efter:
31628170.jpg


31628179.jpg
 
Sv: Ånej! Jag måste se proper ut! (pimpa mig)

Åh vad fina ni blev :) Ser inte alls tokigt ut :)

Nu behöver jag inte känna mig ensam om att rida i "vanliga ridkläder" på islänning :)

Men du får inte få för dig att knoppa manen eller annat galet på din fina häst, lova det! Så mycket storhäst får det inte bli över er!

Det gjorde mina gamla stallkompisar på min lillkille inför dressyrtävling och oj så hämskt det såg ut!
 
Senast ändrad:
Sv: Ånej! Jag måste se proper ut! (pimpa mig)

För att det ska se enhetligt och propert ut, och de har valt att ha en viss 'grundklädkod'.

Varför får inte folk ha neonrosa punktights på bank?
 
Sv: Ånej! Jag måste se proper ut! (pimpa mig)

Visst att man ska se proper ut, men att man måste se likadan ut? Definitionen av vad som är propert ligger ju mer eller mindre i betraktarens öga. Det var ju inte direkt så TS såg ut som en slashas innan..
På banken här har "min" bankkvinna rosa hår, astufft! :D
 
Sv: Ånej! Jag måste se proper ut! (pimpa mig)

Jo fast lite skillnad på rosa hår och rosa punktights ;)

Menade det mer att varför väljer NÅGOT företag/organisation att ge ett visst intryck utåt?

Likadan har väl ingen sagt att man måste vara på S-holm? Sen att det automatiskt blir ganska lika är väl för att den typen av kläder är mest praktiskt. Men det de har krav på är ju hel, ren, inte bylsiga kläder/huvtröjor samt ridstövlar eller dito sko + stövelskaft.

Att det sen ofta blir sober färg på ridbyxor, V-ringat/pullover och pike eller skjorta är nog dels för det är enklaste sättet att fylla kraven, det går ju dock utmärkt på andra vis, och dels för att det influeras av klädseln Strösmholsm övriga ryttare etc har?

Dessutom vill få människor sticka ut alltför mycket.

Jag tycker det är TREVLIGT att alla ser propra ut och är välklädda, det höjer upplevelsen på något vis. Strömsholm är ju en öppen anläggning och för mig som t ex besökare är det faktiskt bara ett plus att det (på ytan iaf *s*) är så prydligt och städat - ger mig själv inspiration.

Och ang slashas eller ej, så slashas skulle jag inte kalla det TS hade innan. Det är mycket praktiskt för kalla vinterritter. Men prydligt är det inte, och ffa är det väldigt opraktiskt för att bedömma hur någon rider.

'Vanliga' ridskolor är inte så förtjust i om eleverna kommer med dunjackor och gympadojor heller...
 
Sv: Ånej! Jag måste se proper ut! (pimpa mig)

Nu tror jag ju inte att TS rider i overall året runt ;)

Det jag inte begriper är varför man måste ha en viss typ av kläder på en helt vanlig träning. Tävlingskläder är en sak, där förstår jag att man har vissa standards.
Men varför inte ett par helt vanliga byxor och en helt vanlig tröja när man "bara ska rida"?

Jag håller inte med om att det ser trevligt ut att alla är likadana i vardagen. Hade jag kommit som besökare till ett sånt ställe hade jag gått därifrån lika fort igen.. Det ser jag som ett tecken på att man ska vara si eller så, och det upplever inte jag som något positivt. Tvärtom, det innebär för mig att fri vilja får man ha någon annanstans.

Men så har jag ju lämnat "den hästvärlden" bakom mig av en anledning.
 
Sv: Ånej! Jag måste se proper ut! (pimpa mig)

Vad menar du med 'vanliga byxor' och 'vanlig tröja'? Vanliga ridbyxor, eller vanliga 'vanliga byxor'?

Det enda som jag övht skulle kunna ha åsikter om är att tröjan ska ha krage. Men annars, så det ÄR ju 'helt vanlig tröja' som är tillåten? Men tröjan ska inte vara bylsig, helt enkelt för det är svårt att se hur ryttaren SITTER då?

Vad gäller byxor så samma sak, det inte bara ser slarvigt ut med mysbyxor, det är också svårare att se.

Däremot tycker jag gott att de kunde få ha skoridbyxor och jodphurs.

Men, om man inte gillar det, så ger man ju fasiken att söka in till Strömsholm, jag ser det inte som något att uppröras över, trots att jag är en stor vän av fria individuella valet. Men sålänge de inte färgstyr, så är det ju inga som helst problem att följa klädkoden OCH klä sig så man inte ser ut som alla andra. Om man vill det.
 
Sv: Ånej! Jag måste se proper ut! (pimpa mig)

Jag är inte upprörd, bara förvånad att det fortfarande är så inrutat. Förstår inte varför du tolkar in så otroligt mycket i det jag skriver? Jag har väl aldrig sagt ett ljud om att det skulle vara fel, bara att jag inte förstår det. Jag har absolut inte tänkt söka dit, vad fick du det ifrån?
Och du ser ju, du håller ju till och med med mig! Varför får de inte ha ett par vanliga ridskor, det påverkar ju inte ridningen ett smack?

Jaja, förlåt TS. Ni är jättefina :) Din häst ser riktigt läcker ut i rött!
 
Sv: Ånej! Jag måste se proper ut! (pimpa mig)

Kastar mig in i diskussionen med huvudet före ;)

Stövel/stövelskaftregeln på strömsholm kan väl vara pga säkerheten? Det är ju säkrare med stövlar eftersom fotleden blir mer "fast" då och inte kan vridas om = brytas lika lätt om man ramlar av. Och likaså finns det inte lika mycket som kan fastna i stigbygeln eller sadeln som på en sko. Där kan ju tex plösen fastna, eller "flärpen" i bak om man har otur, eller ev. snörning (som jag inte alls tycker man ska ha när man rider). Ridskor har ofta grövre sula än stövlar också = mer "fast" i stigbygeln på ett negativt sätt. Och större risk att fastna.

Kragregeln fattar jag inte rikigt poängen med. Kanske för att de vill slippa djupa urrigningar vid ridning? För det SER ju faktist inte så trevligt ut med bröst som nästan hoppar ut när man travar :o
Annars tycker jag det verkar praktiskt. Åtsittande (prydliga) kläder för att se hur ryttarna sitter. Och som en bonus ser hela anläggningen prydlig ut när ryttarna gör det = jättebra för besökare och så.

TS är jättefin tycker jag! Helt vanliga ridkläder, enkelt och snyggt på samma gång tycker jag. Och färgerna passade bra till hästen också, toppbetyg! :bump:
Ungefär så ser jag ut 95 gånger av 100 när jag rider också. De sista 5 gångerna är barbacka-skritt-turer som kan bli lite "luffiga" :p Jag rider också islandshäst, men har tyvärr inte gått på strömsholm :(
 
Sv: Ånej! Jag måste se proper ut! (pimpa mig)

Jag tror du tolkar in för mycket? Jag bara diskuterar, och framför min ståndpunkt. Ingenstans riktat mot dig, eller att du skulle velat söka in. Utan just bara om man inte känner att man ska stå ut med/stå för t ex klädkoden, så söker man ju inte in. Så det är ju inget där de med piska tvingar folk, och mallen är inte så konformativ eg, även om slutresultatet blir så (vilket jag tidigare skrev om varf jag tror det blir så)
 
Sv: Ånej! Jag måste se proper ut! (pimpa mig)

Strömsholm, Flyinge och Wången är sveriges tre kungsgårdar. Det innebär att kungen ska kunna komma dit oanmält, när som helst, dygnet runt, utan att det är "pinsamt" för att det är ostädat eller personal/elever ser ovårdade ut. Därav deras dresscodes och andra regler gällande städning och sånt.

/Ninnurur som gått på både Flyinge och Strömsholm
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp