anfaller och hotar!

linzan

Trådstartare
Vad gör ni om en häst anfaller och hotar när du longerar?
Min häst håller alltid på så och jag vet faktiskt inte hur jag ska bete mej, det är lite otäckt eftersom hon har försökt att sparka mot mig!
Tycker ni att det är rätt att dra till henne när hon gör så? Lr har ni några andra ideer?
 
hmm,,.har inte riktigt förståt frågan du menar att hästen går in till dig när du longerar???
har du lina när du longerar??
Antagligen så tycker hon att det är dö tråkigt eler så är de något annat!
Ett tips är att ha ett longerings spö just för att hållahenne i rätt står inte för att skrämas el´ler slå till henne med utan bara för att få henne där du vill ha henne du kan ju testa med ett fram och ett bak *om du har en mycket besvärlig häst*
Dra i henne??
hur menar du då??
alltså slita säga till henne att hon är dum??
nää de tror jag inte är de bästa altenativet!
testa gör så med två spö och försök att inte använada spöna dom är inte till som bestrafning utan mer som hjälp!
 
Sluta longera, och ta inte upp det igen förrän du fått nog med respekt från henne att få utföra en så pass dominant handling som longering trots allt är. Eller rättare sagt: är man inte helt stabil i sin relation med hästen så ses det lätt som en dominant utmaning från hästens sida, medans om alla vet var dom står så blir longeringen mest nåt kul och busigt.

Arbeta mer med er grundrelation, på promenader, i hagen, i boxen och på stallgången. Sen när du börjar om med longeringen, börja med kanske ett halvt - eller rent av ett kvarts - varv på en volt inte större än 2-3 meter. Öka undan för undan, tills du kan ha henne så långt bort du vill. Ha dock som regel att ALDRIG jobba mer än två varv i samma varv, byt gångart ofta och håll igång. Använd inte longering som en tråkig motionsform, utan som en kul LEKform där kommunikation och glädje går före allt annat.
 
Nej det kan jag med en gång säga att det har hon inte, hon är igenomkollad och hon går stadigt och bra i form när jag rider!
 
Okej, det låter vettigt! Men hon brukar hota mej (och andra) även i boxen och när hon står uppbunden!
Hon har gett mej ett antal blåmärken fast det har ändå blivit mycket bättre på senaste tiden!
Hur jag ska jag visa att det inte är ok att hon hotar, jag menar när hon hotar och inte när hon biter!
 
Hon drar bak öronen och går in mot mig, har jag spö och visar henne det så går hon ut men gör snabbt likadant igen.
Jag har nog varit lite för snäll mot henne så hon har börjat ta över bit efter bit!
Så det är ju helt enkelt mitt eget fel!
 
Hästar som hotar brukar jag nochalera första gången. sedan provar jag att slänga ut med en arm eller ett ben och hota tillbaka. Hjälper inte det "brakar det loss". Med andra ord så får den sig en känga av något slag.. :eek: :D
 
Visar en häst den taktiken så är det inte bra.

Du måste visa vem som bestämmer:

* Om hon går mot dig så höj rösten, hojta till med grov röst.

* Klatcha till med spöt samtidigt som du drar i linan för att vända huvudet in mot centrum.

* Kanske börja med löslongering på mindre yta (har du en rundpaddock eller kanske du kan dela av ridpaddocken med hinderstöd och linor?). Det är bra att inte ha så stor yta, kontrollen är bättre annars kanske du måsta fara runt som en dåre i paddocken för att hålla igång hästen och för att hindra henne från att byta varv när hon vill och inte du.

Håller med ovanstående att du måste visa vem som är ledare, gör lite olika övningar (har du kollat på "Seven Games"?).

Varje gång du ska hämta henne i box eller hage så gå runt och ta på hästen över hela kroppen, lyfta alla ben. Var auktoritär i dina rörelser = var bestämd, tveka inte.

Inte kul med en häst som visar såna takter, risken är att ägaren blir mer rädd och mesig så hästen tar över helt.

Ta hjälp av tränare om du inte tycker att du klarar av det, innan det går för långt.
 
Jag tycker du har helt rätt.
Har själv haft en sådan häst. Men det var precis som Tassetass skrev, när jag blivit ledare fungerade longeringen.
 
Har själv jobbat med ett sto som var starkt avog inställd mot longering. Jobbar själv aldrig med longeringspisk när jag jobbar hästen på lina. Använder mig istället av en lite tyngre lina och använder den som min förlängda arm. Det bästa är att gå mjukt fram. Är hon likadan när någon annan longerar????
Hur är hon när du arbetar henne inspänd????

Tillrättavisa men glöm inte bort att ge beröm så fort hon gör rätt ;)
Som någon skrev här nere att släppa henne lös i en rundcorall med dig i mitten är inte att rekommendera. Jag har sett en av sveriges bästa tränare slänga sig ut ur korallen när hästen gick till attack. Så det rekommenderar jag inte.
//Elisabeth
 
Nej jag vet inte ojm jag vågar släppa henne i rundcorallen, tror jag blir nersparkad då *suck*
Men om hon sparkar mot mig, borde jag inte dra till henne då? Hade hon gjort så med flockledare så hade ju den dängt till henne!
 
Instämmer med Tassetass! :bow:
Har hon dessutom börjat "ta över", så tycker jag
du ska "börja om från början" med hanteringen
och kommunikationen.

Lycka till
 
En kompis till mig hade samma problem med sin häst - han kunde göra regelrätta attacker mot linföraren och verkligen sikta för att skada även om man var utrustad med pisk!

Hans problem var att han precis kommit från ett hem där han vantrivts enormt. Han hade inget förtroende för människor, var allmänt ilsk, stressad och hade konstanta magproblem.

Det kostade en del tid och tålamod men så småningom återfick han förtoendet för människor, blev harmonisk och trevlig.

Jag tror du redan svarat på frågan själv när du nämnde att du varit lite för snäll. Din häst har förmodligen inte riktigt klart för sig var gränsen går, vilket kan leda till att de blir lite frustrerade och testar.

Jobba med grunderna i er kommunikation så löser det sig nog!
 
Att göra nåt åt hoten i hotandet stund är rätt svårt, det du kan göra är diverse "tilltag" för att bygga bort beteendet (det man kan göra är att när hästen hotar så skuttar man till, tokskrattar eller nåt annat helstolligt så hästen blir distraherad - och så fort den vänder öronen framåt så berömmer man, istället för att rakt av tillrättavisa).

Träna mycket på att flytta hennes fötter, t.ex. Träna upp ditt eget kroppsspråk och lär dig att ha en attityd som utstrålar trygghet och respekt. Detta görs bäst genom att lära dig mer om hur hästar agerar och tänker - och sedan agera därefter. Det är ett för stort ämne för att ta upp här, men läs runt t.ex. på NH och även en del trådar här på Hantering så kan du hitta en del :) Det viktigaste i det hela är att du bryter ner allt i små moment och bygger på sten för sten - istället för att ta allt på en gång.
 
min häst gjorde likadant första gången jag skulle longera. efter ett halvt varv rusade hon in mot mitten med öronen slickade bakåt och stegrade sej. jag la longeringen på is ett tag och valde istället att arbeta med att bli ledare över henne. provade igen när jag ansåg mej vara ledare över henne och då gick longeringen problemfritt. hon lyssnade på mina kommandon fast volten blev inte så runt men skitsamma :smirk: hon hade ju aldrig longerats innan :p
nu går hon fint på longering men smackar man på ett visst sätt flyger hon i luften. hihi. (utan att attackera!)
:bow:
 
Hade det varit min häst så hade jag nog börjat om från början med typ ledarskapsövningar. Ut på promenader där du går i olika tempon, svänger, stannar, backar etc så att du får den att hitta tillbaka till tilliten till dig. Detsamma gäller i stallet. Visa hästen att det inte är okej att vara bråkig i stallet. Krånglar h*n i boxen så ställ den på stallgolvet och visa den där att inget annat än stillastående är okej. Jag ska dock poängtera att det ALDRIG är tillåtet att slå hästen. Visa den aldrig att obehag kommer från dig. Det är bättre att du alltid har ett lite tyngre och längre rep som får visa henne felen.

Jag hade problem med att få min unghäst att stå still. Hon valsade runt som bara den och jag ville ändå inte göra fel så jag stod handfallen. Då kom en tjej i stallet och visade mig hur man kunde göra. När hästen gick framåt så fick hon linan kastad på bringan (lite kraft i "kastet") Hoppsan blev reaktionen från unghästen. Sen testade hon igen och samma obehag kom. Direkt hon visade att hon förstod så mycket beröm. Därefter flyttade vi henne till utgångsläge varje gång som en hov flyttade på sig. Mitt kämpande hade pågått i en månad. Detta tog ca 30 sek. Sen dess har jag aldrig haft problem mer. Hela tiden viktigt med beröm och en klapp i pannan. Visa att det aldrig är din hand som gör något. När dessa grunddelar fungerar så övergå till longeringen men inte länge.

Använd som andra sa ett rep med tyngd i och gärna en läderflärp i änden. Detta blir din förlängda arm. Snurra i repänden och få hästen att gå undan för repet. Går den inte så snurra repet tills det når rumpan på hästen. Repet träffar tillslut rumpan men detta är aldrig hårt utan bara en konsekvent handling som får hästen att gå. Få den att skritta något varv och försök att få den att söka dig utan att komma in. Stanna den på kommando och då gärna när du ser att den är påväg att stanna de första gångerna så att den kopplar det samman. Tänkt på att det största berömmet för hästen är när du ber den att stanna. Begär i halten endera att den kommer in till dig eller att den ska stå kvar och du kommer fram. Lit beröm med en smekning pannan är uppskattat. Det lär den sig fort. Vill hästen på spåret gå emot dig eller stannar och vänder sig mot dig så snurra med repet. Viktigt är att du inte går undan utan att du driver rumpan framåt utåt.

Något jag tidigt fick lära mig är vikten av kroppsspråket. Titta inte hästen i ögonen om du inte utmanar den. Vill du flytta ut hästen på en större volt så rikta blicken mot bogen. Visa hästen vägen med armen som håller i linan. Direkt när hästen har visat dig intresse och förståelse (kanske redan efter 1/2 eller 1 varv) så stanna den och beröm. Byt varv och gör samma sak i andra varvet. Vill hästen springa ifrån det lilla du kräver så vänta bara ut den genom att lugnt visa hästen att den inte behöver springa så fort. En häst är klokare än man tror och lägger sig snart i ett bra tempo själv. Får du det lilla positiva redan efter någon minut så sluta då att longera. Avsluta med lite ledningsövningar etc. Låt det bli en rolig upplevelse istället för att kämpa och traggla tills det går åt pipsvängen.

Det mest positiva för hästen är ju när den får gå tillbaka till stallet. Den lär sig ganska snabbt att om den bara gör som du vill så slipper den att jobba länge och han kommer snabbare tillbaka till stallet. Ju bättre det går desto längre kan man longera. Variera dock tempo och sidor hela tiden så att det aktivt händer något.

Tänk på att en häst inte anfaller och hotar för att vara elak! Den gör det för att den känner en anledning att försvara sig eller göra upp om rangordningen.

Detta blev med ens jättesnurrigt men jag hoppas att du förstår något av det jag skriver och inte tar det helt på orden utan läs och fundera hur jag menar. Och för att ingen skall misstolka min text så skriver jag ytterligare en gång att MAN ALDRIG SKA ANVÄNDA VÅLD MOT HÄST. Däremot skall man ge ett obehag när det gör fel och mycket beröm när den visar tecken på att göra rätt. Inget skrikande och skällande och ryck och slit när den gör något dumt eller fel. Driv den framåt och undan dig. Gör ett nytt försök att t ex stanna och visar den vilja att stanna så beröm. (ett ex bara)
 
Round Pen är mycket bra att arbeta hästar i om man vet vad man håller på med. Är du inte helt säker på vad du gör skall du akta dig att testa själv utan någon handledning. Särskilt med en häst som har det beteende som du beskriver. Man sätter en otrolig press på hästen i och med att den inte har någonstans att fly/komma undan från dig, och risken finns att den anfaller dig på allvar och skadar dig för att komma undan. //Ulv
 
Har en läromästare i stallet som håller på precis likadant.

Vid longering så fort man kräver någonting av denna, vare sig det är med eller utan ryttare så hotar han med att käka upp linföraren jämt.

Smarta hästen har ju lärt sig att om han kommer hotandes så blir linföraren skraj, springer iväg och lyckligtvis tappar linan... det har han ju absolut ingenting emot så att säga.

Vi löser detta såhär... hästen får tjura bäst den vill och hota så mycket den vill, linföraren kan hota tillbaks innan hästen kommer farandes och även efter att hästen kommit farandes kan linföraren ta två steg bakåt mot hästens bak och fortfarande agera drivande utan att hästen någonsin kommer fram till cirkelns mitt.

Stå inte still när du longerar, gå i en liten cirkel efter hästen du med, och var 100% koncentrerad på hästen. Ser du att den antyder att den vill komma farandes, hota genom att ta ett bästämt steg mot den och driva med pisken. Kommer den farandes, ta två steg åt sidan och driv fortfarande.

Prova, kanske funkar för er också.
 
hejsan!
jag har en ponny som gjorde likadant.
men när jag slutade backa undan när hon stegrade sig mot mig så minskade försöken.
sen när hon inte gick lika högt längre var det lättare att säga åt henne.
du kanske kan lära henne att hon ska stanna på spåret och du går ut och ger henne beröm, kanske lite godis ibland...
kram/Jossan :banana:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 704
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 053
Senast: Badger
·
  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 483
Senast: Gunnar
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp