Ang. artikel om hästhantering i hästfynd nr.10/03

T

tralopp

En mkt. bra artikel!! Men det uppstår ju också en del frågor, det känns ju lite praktiskt svårt då man har en tävlingshäst..

Dels blir ju en tävlingshäst grundligt rycktad varje dag och detta innebär ju att man tar bort en del av det naturliga, skyddande fettet i hästens päls, hur fungerar det om man låter dem gå ute dygnet runt utan täcke?

Hur gör man när man är iväg på längre meeting eller kurser? Dels har de ju ingen möjlighet att naturligt ventilera pälsen eftersom det sällan finns tillgång till hage, risken är väl också att de blir överhettade då de plötsligt ställs in i ett (oftast) väldigt varmt stall?

Hur fungerar det vintertid då hela hagen ofta består av isbana och hästarna inte har någon möjlighet att röra sig?

Hur gör man med utfodringen när det blåser mkt? (kanske ännu mer positivt, istället för att vandra o söka föda så får de JAGA födan... :idea:)?

Hur fungerar det med vattningen vintertid?

Hur gör man med olika hästars individuella foderbehov och hur vet man vad de får i sig?

Finns säkert och kommer säkert att uppstå fler frågor men det är de frågorna jag kommer på på rak arm, jo, just det! EN fråga till...

HUR HITTAR MAN NÅGON MED MKT. MARK OCH FLERA HÄSTAR (och som hellst inte bor längre än 10 minuters skrittväg från ett ridhus) SOM ÄR INTRESSERAD AV ATT FÖRSÖKA GENOMFÖRA DENNA TYP AV HÄSTHÅLLNING??? :crazy:
 
En mkt. bra artikel!! Men det uppstår ju också en del frågor, det känns ju lite praktiskt svårt då man har en tävlingshäst..

Dels blir ju en tävlingshäst grundligt rycktad varje dag och detta innebär ju att man tar bort en del av det naturliga, skyddande fettet i hästens päls, med det gör ni väl iaf då ni schamponerar och har pälsglans hur fungerar det om man låter dem gå ute dygnet runt utan täcke?

Hur gör man när man är iväg på längre meeting eller kurser? Dels har de ju ingen möjlighet att naturligt ventilera pälsen eftersom det sällan finns tillgång till hage, Men stallet ska väl ändå vara välventilerat, enligt djurskyddslagen risken är väl också att de blir överhettade då de plötsligt ställs in i ett (oftast) väldigt varmt stall?

Hur fungerar det vintertid då hela hagen ofta består av isbana och hästarna inte har någon möjlighet att röra sig? Man broddar upp såklart :D

Hur gör man med utfodringen när det blåser mkt? (kanske ännu mer positivt, istället för att vandra o söka föda så får de JAGA födan... :idea:)?

Hur fungerar det med vattningen vintertid? eluppvärmd vattenkopp/ar

Hur gör man med olika hästars individuella foderbehov och hur vet man vad de får i sig? Man grupperar dom efter vad de ungefärligen ska äta

Finns säkert och kommer säkert att uppstå fler frågor men det är de frågorna jag kommer på på rak arm, jo, just det! EN fråga till...

HUR HITTAR MAN NÅGON MED MKT. MARK OCH FLERA HÄSTAR (och som hellst inte bor längre än 10 minuters skrittväg från ett ridhus) SOM ÄR INTRESSERAD AV ATT FÖRSÖKA GENOMFÖRA DENNA TYP AV HÄSTHÅLLNING??? :crazy: finns nog inte :smirk:
 
Tack för svaret! :) Har du läst artikeln?

Schampo och pälsglans tar givetvis bort fettet därför använder jag i princip aldrig något av det, rycktar i stället närmare en timme om dagen.. :smirk:

Broddning är ju svårt eftersom hästen i fråga inte har skor, för övrigt är det ju en del av det artikeln tar upp- nämligen hur stor skada hovarna tar av just skor..

Visst ska stallen vara välventilerade, men om häsen går ute jämt har den ju anpassat sig till det och risken är ju då att den får värmeslag om den kommer in i ett stall?

Gammeln- har du dina hästar på lösdrift året runt? Tävlar de?
 
Nej det har jah inte gjort. Sen är det ju så att hovarna tar INTE skada av att gå en skoperiod med brodd då det är som värst i hagen. Jag ser det som en säkerhets grej och att underlätta för hästen att kunna röra sig fritt och på en behagligt sätt i hagen, utan att behöva gå och spänna sig. När sedan isen är borta i hagen är det ju bara att dra av skorna :angel:

Nej jag har ingen lösdrift. Mina går ute 6.30 - 17. Maj - sept går dom ute dygnet runt. Den dagen då dom ska tävla får dom stå inne på natten för att vara helt utvilade :)
 
Okej, kan rekomendera artikeln! Ovanligt vettig och mkt. tänkvärd! :)

Vad gäller skor så är det tyvärr så att min individ har så pass taskiga fötter att 1-2 månader med skor skulle förstöra 2 års arbete med att försöka få till en något så när vettig hovform.. :crazy:
Pga. EXTREMT hårda hovar är det dessutom nästan omöjligt att sko honom (svårt nog att verka..).
Nåja, bor ju i skåne så det är ju trotts allt inte så långa perioder här är isigt! :) Och utan skor samlas det ju ingen snö i hovarna och han har ju i alla fall bättre fäste än de som går med skor och utan brodd.. :smirk:
 
Problemet är raka väggar och därmed dålig blodcirkulation. Med skor hämmar jag både hovens förmåga att vidga sig och strålens kontakt med marken, även om man kan sko hästen mer eller mindre bra så är det optimala för en sådan här häst barfotagång.
 
Dels blir ju en tävlingshäst grundligt rycktad varje dag och detta innebär ju att man tar bort en del av det naturliga, skyddande fettet i hästens päls, hur fungerar det om man låter dem gå ute dygnet runt utan täcke?

Om du drar ner på rykten och istället borstar så går det utmärkt. Men man vår vänja sig av med att putsa en massa på dem. Å andra sidan är det rätt meningslöst att rykta en tjooock vinterpäls för du kommer iaf inte ner mot huden utan polerar bara lite ovanpå ;)


Hur gör man när man är iväg på längre meeting eller kurser? Dels har de ju ingen möjlighet att naturligt ventilera pälsen eftersom det sällan finns tillgång till hage, risken är väl också att de blir överhettade då de plötsligt ställs in i ett (oftast) väldigt varmt stall?

Du kan promenera pållen så den kan ventilera pälsen, eller släppa en sväng i ridhuset (om det går men det brukar gå om anläggningen har eget ridhus). Annars är det bara att longera eller så. Inte optimalt men godtagbart i de situationerna. Det där att hästarna börjar svettas på stall är ganska individuellt och beror mycket på hur tjock päls de har. islandshästägare kan vittna om hur besvärligt det kan vara med en häst i full päls i varmstall.

Det går ju dock att göra en liten kompromisslösning. Klipp undersidan av halsen, räcker eg med en decimeters rand på undersidan av halsen och mellan frambenen. Man kan klippa mer om man vill, nedre delen av halsen, mellan frambenen och nedra delen av (och under) magen klarar de flesta hästar av att gå utan täcke med. Dock bör man ju klippa dem innan det blir smällkallt då.


Hur fungerar det vintertid då hela hagen ofta består av isbana och hästarna inte har någon möjlighet att röra sig?

Det har inte författaren tänkt på eftersom författaren uppenbarligen INTE bor i ett område där det är blankis större delen av vintern. Men det finns ju "tofflor" som man kan trä på oskodd hov, och vissa av dessa kan broddas, så det går ju att lösa utan att slå på skor.

Hur gör man med utfodringen när det blåser mkt? (kanske ännu mer positivt, istället för att vandra o söka föda så får de JAGA födan... :idea:)?

Men lägger fodret i lä eller i skogen. Inga problem. Lägger man det i skog kan man lägga det lite här och var så de får leta. Alternativt får man ha många höhäckar eller annan utfodringsstationslösning.

Hur fungerar det med vattningen vintertid?

Eluppvärmt vatten. Endera genom elvattenkopp, elelr så finns det (om mans ka hålla det naturligt ska man undvika vattenkopp) vattentunnor som är eluppvärmda som man kan fylla vatten i så det håller sig frostfritt.

Hur gör man med olika hästars individuella foderbehov och hur vet man vad de får i sig?

Man sätter ihop flockar med likartade behov. man får ta reda på vad den egna hästen äter på fri tillgång, det är inte såå besvärligt men exakt blir det ju aldrig. Kraftfoder kan ju fodras individuellt till de hästar som behöver det, du är ju iaf där minst en gång/dag


HUR HITTAR MAN NÅGON MED MKT. MARK OCH FLERA HÄSTAR (och som hellst inte bor längre än 10 minuters skrittväg från ett ridhus) SOM ÄR INTRESSERAD AV ATT FÖRSÖKA GENOMFÖRA DENNA TYP AV HÄSTHÅLLNING??? :crazy:

Jävlar, det sket sig när du kom till ridhus ;)

Jag har inte mina på lösdrift för att JAG inte vill ha lösdrift, jag vill snabbt kunna se om en häst lämnar mat, är lite dålig i magen etc och det är knepigare på lösdrift, däremot går de ute minst 12 h per dag, fri tillgång på stråfoder. Stallet är kallstall och välventilerad så det är samma luft och temperatur som ute, men det regnar/snöar inte och blåser inte. Fri tillgång inne med, samt stora boxar. Stora, kuperade hagar med skog i. Men så var det det där med ridhus... :devil:
 
Hej, ny på sidan. Jag har min häst i lösdrift året om. Det är en varmblodstravare som gjort sitt inom travet. Förut stod hen i box nattetid och var ute med täcke. Nu har jag egen gård och gör som jag vill. Jag tycker att det går jättebra att strunta i täcket. Det verkar nästan som att han sätter mindre vinterpäls nu än han gjorde när han hade täcke! Vatten vintertid är ett problem. Har man många hästar finns det elvattenkoppar att ställa ut i hagen eller i lösdriften, men de är dyra. Vår lösning är att köpa en elkabel (fr. Nima) speciellt gjord för att linda runt vattenbehållare och sättas i ett vanligt uttag. Vårt vatten står i lösdriften. Det blir en tunn ishinna, men den är lätt att krossa t.o.m för hästarna själva. Höet lägger vi i markstående behållare som är rund för att alla ska komma åt. Vi har tre hästar på gården.
Om jag inte minns fel så sades det i artikeln att oskodda hästar löpte mindre risk att halka i hagen då hoven tillåts att utvidgas. Allt kanske man inte kan ordna, men man kan ju göra det bästa med de förutsättningar man har.
 
Dels blir ju en tävlingshäst grundligt rycktad varje dag och detta innebär ju att man tar bort en del av det naturliga, skyddande fettet i hästens päls, hur fungerar det om man låter dem gå ute dygnet runt utan täcke?

En häst som går ute får så mycket päls att det inte funkar att rykta. Jag borstar bara på vintern.

Hur fungerar det vintertid då hela hagen ofta består av isbana och hästarna inte har någon möjlighet att röra sig?
Det har inte varit något problem hos oss. En kuperad hage med skog är sällan så isig att de inte kan röra sig åtminstone på vissa delar. Dessutom så skor jag min häst på vintern så han kan gå broddad. Nästa vinter kanske jag prövar att låta honom fortsätta gå oskodd och ser hur fästet är.


Hur gör man med utfodringen när det blåser mkt?

Lägger höet i skogen. Bäst är förmodligen att ordna en vind/regnskyddad höhäck.

Hur fungerar det med vattningen vintertid?

Vi klarar det utan eluppvärmning. Det är en del jobb med att hålla isfritt i karet men det går. Vi är flera som ser till varje dag och rör om/tar bort ytis. På natten fryser det oftast till men inte mer än att de kan få hål på det själva. Vi har en gren i vattnet som gör att det aldrig blir en helt frusen yta.

Hur gör man med olika hästars individuella foderbehov och hur vet man vad de får i sig?
Våra hästar får samma mängd hö. Vi vet dock att den ena äter fortare och mer, lyckligtvis sammanfaller det med att han behöver mer så det jämnar ut sig. Vår hage är "mycket hö"hage, det finns två andra som ger mindre hö. De får kraftfoder en gång om dagen när vi rider. De får inte så mkt att det är aktuellt att dela upp det på fler gånger.

HUR HITTAR MAN NÅGON MED MKT. MARK OCH FLERA HÄSTAR (och som hellst inte bor längre än 10 minuters skrittväg från ett ridhus) SOM ÄR INTRESSERAD AV ATT FÖRSÖKA GENOMFÖRA DENNA TYP AV HÄSTHÅLLNING??? :crazy:
Jag vet inte vad som stod i artikeln men vi har två utehästar i ett vanligt stall med innehästar. De går i en stor, omväxlande hage som delas av lite olika på sommar/vinter så de inte sliter på exakt samma del hela tiden. Vi har ridhus på sådär 15min avstånd. Våra utehästar har ett skjul som vi öppnar till på natten när de andra får gå in. Där får de nattmat, men kan sen gå ut igen om de vill, och det gör de.
Det är inte speciellt komplicerat.
 
Vad gäller skor så är det tyvärr så att min individ har så pass taskiga fötter att 1-2 månader med skor skulle förstöra 2 års arbete med att försöka få till en något så när vettig hovform.. :crazy:
Pga. EXTREMT hårda hovar är det dessutom nästan omöjligt att sko honom (svårt nog att verka..).

Känner igen det där... Att ändra hovformen på sådana hovar är en pina, men att sätta på skor lär absolut inte göra saken bättre.
Behöver nog inte berätta att min hovslagare avskyr min häst? :angel:

Kanske i sådana fall ett alternativ med typ "easy-boots" varianter som går att brodda, just under de isiga perioderna?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 283
Senast: QueenLilith
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 390
Senast: moonstruck
·
  • Låst
Hästhantering Begreppet Horsemanship - God hästhållning/Gott hästmannaskap, grundar sig på de regler och lagar som styrs enligt Djurskyddslagen...
Svar
0
· Visningar
23 585
Senast: IngelaH
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 048
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp