Sv: Ang avlivningsmetoder
peter_lundin skrev:
Enda problemet är att det kan ta ett par minuter att övertyga djurägaern att lite blod inte är så farligt.
PL
Ja det förstår jag.
Det fick vet. göra i somras när jag för första gången skulle låta avliva en häst (min första egna). Jag hade föreställt mig att med spruta skulle hon somna in lugnt och fint och jag skulle vara där hela tiden och se henne somna in... Det var oerhört svårt hela grejen, jag hade ju inte varit med om detta förr och jag var väldigt fäst vid min häst.
Jag blev då upprörd när vet. sade att "Är det inte bättre du ringer till nödslakt och avlivar med bultpistol?" . Det kändes så oerhört känslokallt och jag tänkte: "men gud, vad ÄR det för veterinär? Har hon ingen förståelse för att det är min kära häst som ska avlivas och inte vilket djur som helst".
"Nödslakt" och "bultpistol" lät så himla hårt

.
MEN hon lyckades iaf att övertala mig och försökte förklara att det ÄR faktiskt det bästa sättet för hästen. Så till slut förstod jag det och nu efteråt är jag jättenöjd med bultpistolsmetoden.
INTE för att jag var med när hon skjöts och avblodades men killen som kom var faktiskt JÄTTEGULLIg och omtänksam, jag behövde inte stressa fick god tid på mig att säga "hejdå". Han gick fram och hälsade och klappade min häst så att hon skulle känan sig lugnare senare när han skulle göra "det".
Jag trodde det skulle komma nån känslokall typ som ville få det överstökat fort

men så var det inte alls!
Jag sa hejdå till min älskade häst som var fullt upptagen med sin havrehink och verkade inte fatta att nånting är på gång... Sen tog en kompis över (som hästen kände sig trygg med) och jag åkte därifrån tillsammans med sambon innan det skedde. Efter en kvart ringde killen och sade att allt gått bra och nu var han på väg därifrån. Såå gulligt av honom att meddela det också. :smirk: