Ang avlivningsmetoder

Sv: Ang avlivningsmetoder

hejsan . har förstått att om en häst avlivas med bultpistol lider den mindre än med gift och insomningsspruta. minns inte riktigt varför men det var ngt i stil med att hästen "håller emot" mera om den får gift och insomningsspruta . vet någon om det stämmer ?

Det är sådant där som gör att våran vet. inte avlivar med spruta. Utan bara med bultpistol...

Hoppsan!! Ytterligare lite vatten på min kvarn för avlivning med bult. Tog bort min älskade ponny som jag haft i 15år i måndags med bult.. Kommer definitivt att använda det om det skulle behövas igen. Det är en sak om hästen redan är nersövd men inte spruta på en vaken häst..

Jag avlivade min häst med bultpistol nyligen. Skulle absolut välja denna metod igen.

Detta är taget från Läkemedelsverkets hemsida:
"Veterinärer som av Läkemedelsverket beviljas licens för Somulose informeras om att det förekommer fall av bristande effekt. Det rekommenderas att man vid användning av Somulose har beredskap för alternativ avlivningsmetod".

Jag anser att bultpistolen är suverän, pang så ligger hästen där utan medvetande. Inget strul med permanentkanyl el farliga preparat.
Det har blivit några stycken vid det här laget.
Enda problemet är att det kan ta ett par minuter att övertyga djurägaern att lite blod inte är så farligt.
PL

kl*

Jag tänker så här.
Om det är en planerad avlivning åker jag till ett slakteri, då dom gör detta många gånger dag.

Om det blir akut ( Tex hästen bryter benet) tar jag och sjuter hästen själv.

Om hästen har åkt akut till kleniken och det bästa är avlivning så får dom göra det som dom tycker är bäst.

Kram

Är du jägare eller har jägarexamen då eller! Usch jag skulle aldrig kunna skjuta min egen häst, jag skulle kunna vara med den till slutet men överlåtit det till en yrkesman. Dessutom skulle aldrig jag låta min häst åka iväg till ett salkteri, den ska få avsluta sitt liv där den är trygg och det är i sitt hem!

*Kl*

Kan veterinärer avliva med bult eller är det bara nödslakten?

Hade jag vart veterinär och svalt den där vätska hade jag haft väldig ångest... :angel: Undra hur det gick med hästen?

Kan alla veterinär använda bult? Jag bara tänkte, för här tar alla ut nödslakten när man ska bulta. Men alltså kan man egentligen ta ut veterinären också?

Jag tog bort min gamla häst för drygt två år sedan. Veterinären använde avlivningsvätska. Hästen stog i hagen och jag höll henne och gav henne havre som var det bästa hon visste. Veterinären injecerade avlivningsvätskan och efter ca tre sekunder tittade min häst lite förvånat upp på mig och sedan föll hon död ner. Hon sparkade inte med benen och hade inga kramper utan hon var tvärdöd när hon föll.

Jag har aldrig varit med om att avliva en häst med bultpistol. Däremot har jag flera gånger varit med och avlivat grisar och det är definitivt mycket mer dramatiskt. Det har hänt att det blivit "snedträff" och man har fått skjuta igen. Jag vill inte tänka på vad som hade hänt om det i det fallet hade varit en häst. (Inte för att det inte var synd om grisen utan för att en gris som är instängd får man i alla fall en andra chans att skjuta).

Båda metoderna har säkert sina för- och nackdelar så man får väl känna efter själv vad som känns bäst. Jag tvekar dock inte att använda spruta nästa gång också.

Tycker inte riktigt man kan jämföra grisar och hästar. Hästar är i daglig kontakt med människro, vana vid att människro odramatiskt rör vid de, kliar, lyfter på fötter osv. Grisar däremot hanteras väl inte på samma sätt, inte så ofta och inte så mycket. En gris skriker ju "som ens tucken gris" så fort man tar i den och försöker komma loss. Så det är nog större risk för snedträff där än med en häst. Tycker dock det verkar oproffsigt att snedskjuta, då borde man itne fortsätta avliva djur om det händer gång efter gång.

Men när man avlivar hästen med bult så håller man den ju stilla och den litar ju på en och står stilla. Grisen sprattlar väl runt och då förstår jag att det blir svårt att skjuta... :angel:

peter_lundin skrev:
Enda problemet är att det kan ta ett par minuter att övertyga djurägaern att lite blod inte är så farligt.
PL

Ja det förstår jag. :o
Det fick vet. göra i somras när jag för första gången skulle låta avliva en häst (min första egna). Jag hade föreställt mig att med spruta skulle hon somna in lugnt och fint och jag skulle vara där hela tiden och se henne somna in... Det var oerhört svårt hela grejen, jag hade ju inte varit med om detta förr och jag var väldigt fäst vid min häst.

Jag blev då upprörd när vet. sade att "Är det inte bättre du ringer till nödslakt och avlivar med bultpistol?" . Det kändes så oerhört känslokallt och jag tänkte: "men gud, vad ÄR det för veterinär? Har hon ingen förståelse för att det är min kära häst som ska avlivas och inte vilket djur som helst".
"Nödslakt" och "bultpistol" lät så himla hårt :crazy: .
MEN hon lyckades iaf att övertala mig och försökte förklara att det ÄR faktiskt det bästa sättet för hästen. Så till slut förstod jag det och nu efteråt är jag jättenöjd med bultpistolsmetoden.
INTE för att jag var med när hon skjöts och avblodades men killen som kom var faktiskt JÄTTEGULLIg och omtänksam, jag behövde inte stressa fick god tid på mig att säga "hejdå". Han gick fram och hälsade och klappade min häst så att hon skulle känan sig lugnare senare när han skulle göra "det".
Jag trodde det skulle komma nån känslokall typ som ville få det överstökat fort :crazy: men så var det inte alls!

Jag sa hejdå till min älskade häst som var fullt upptagen med sin havrehink och verkade inte fatta att nånting är på gång... Sen tog en kompis över (som hästen kände sig trygg med) och jag åkte därifrån tillsammans med sambon innan det skedde. Efter en kvart ringde killen och sade att allt gått bra och nu var han på väg därifrån. Såå gulligt av honom att meddela det också. :smirk:

används alltid slaktmask när man bultar? min ponny bultades men jag var så förstörd så jag hörde inte riktigt vad vet sa... detta var på klinik och dom använde inte spruta... vet ringde när det var färdigt och sa att det hade gått bra men om det inte hade gjort det hade han verkligen sagt ngt då?

Liknande trådar

Hästvård Bombas just nu av reklam för detta nya (dyra) tillskott. Ni är så många här som kan läsa innehållsförteckningen bättre än mig och jag... 10 11 12
Svar
231
· Visningar
23 585
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet... 2
Svar
25
· Visningar
1 624
Senast: jemeni
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 129
Senast: MayGrace
·
Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
1 017

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippmaskin till tjock päls
  • Vilken hundras?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka