Ang avlivningsmetoder

Sv: Ang avlivningsmetoder

peter_lundin skrev:
Ja en veterinär får förståss använda alla tillåtna avlivningsmetoder.
PL
jao.. vad säger man om en vet varken tar med bultpistol, avlivningsvätska eller tillräckligt med sömnmedel när han blir uppringd och en häst brutit benet vid knäet..

den gången "löstes" det med 3 sprutor sömnmedel som inte verkade ett dugg, och sedan direkt avblodning med kniv.. inte bästa sättet och det hade väl kunnat undvikas..

slice skrev:
_1608078_anthrax300ap.jpg

Lika bra att göra det ordentligt. ;)
skrämma slag på häststackarna först så att dom svimmar eller? :angel:

tezzie82 skrev:
vet ringde när det var färdigt och sa att det hade gått bra men om det inte hade gjort det hade han verkligen sagt ngt då?

Nja, det vette sjutton. Men i mitt fall ringde han så snabbt efteråt och var redan på väg med kroppen i containern efter en kvart - så det måste gått väldigt smidigt allting. Skulle det krånglat med nånting skulle det förmodligen tagit mycket längre TID också...

det är jobbigt att inte veta... egentligen hade jag velat vara med bara för att se att det gick fort men jag får väl lita på veterinären... han pratade danska eller nåt så jag hade svårt att höra vad han sa tyvärr.

Jag måste ärligt talat säga att Jag personligen tror Inte att veterinären skulle tala om ifall avlivningen var en katastrof. Men det är ju bara min personliga uppfattning som sagt var.

Min förra häst avlivades hemma i favorithagen med bult, med mig och dottern på var sida. Dottern lämnade platsen snabbt efter bultningen men jag satt kvar tills blodet stillnat, med en hand på hästens kind. Snabbt gick det...mycket snabbt och jag gör på samma sätt nästa gång...

Vad trevligt *ironi* Tur att han klarade isg, men en ytterligare anledning til varför man ska använda bultpistol.

CK skrev:
Ha, när en kompis skulle gifta sig så fick han en flaska inlindad i folie att dricka av under svensexan.
Det var väl nån grogg blandad i den.
När flaskan var tom bad de honom ta bort folien och kolla vad han druckit... avlivningsvätska stod det på etiketten. VI hade tiggt flaskan av en veterinär. (och diskat den ordentligt)

Det var ju jäkligt kul... inte.

Som sagt, det finns två avlivningsvätskor; Den som heter Avlivningsvätska (pentobarbitalnatrium) och Somulose. Den förstnämnda händer det rätt ofta att man får på sig vid hanteringen, eller att kanylen hoppar av sprutan så att det skvätter upp i ansiktet eller så,men det är inte så farligt då den inte är lika potent som Somulose. Somulose däremot ska man ha stor respekt för!

Men fy, stackars veterinär, vilken ångest! :eek:
Men hur i hela fridens dar kunde det bli så? Var veterinären nervös? Blev hästen hysterisk? Vad? :confused:

Jag har förut sagt jag föredrar bultpistolen före sprutan, om hästen inte är så dålig att den inte har ngt emot att lägga sig ner.
Se en lång kamp med en häst som förtvivlat försöker hålla sig på fötter efter spruta, det vill jag inte! :cry:

Men jag har tyvärr varit med om en nödslaktare som hackat ihjäl en häst med bultpistol! Det vidrigaste jag varit med om! Och det var den nödslaktare distriktsveterinärerna rekommenderade. Så efter det är jag MKT rädd att anlita nödslakt jag inte fått rekommenderad av hästfolk jag känner MKT väl!
När han höll på så missade första "skottet", hästen blev hysteriskt och skrek i smärta, slaktaren vrålade "hästjävel, hästjävel" och jagade upp hästen ännu mer. Blodet sprutade efter första skottet, och givetvis ville inte hästen låta slaktaren komma nära igen! :cry:
När hästkraken till slut var död ägnade stallpersonalen resten av dagen att skrubba bort blodet som sprutat ner hela väggen på närmaste byggnaden...:cry:

:eek: ...fy sjutton...Lite av ett skräckscenario:crazy: ...har varit med om liknande vid bultning av får och en tjur (och den sistnämnda var inte att leka med...:eek: )...men häst har gått bra och jag har alltid haft kunnigt folk som är lugna och stabila som avlivat djuren även när det gick "snett" ...

Jag kommer inte att använda mig av spruta eftersom jag anser att bult är det absolut skonsammaste.
Avlivade en häst för ca 2 veckor sen och jag tog en hink med korn och så gick vi in i skogen en bit och jag höll upp hinken åt honom medans han åt.
Sen var han borta.
Man behöver inte vara med vid avblodningen utan nödslakten vill bara att man är där vid själva skottet sen kan man gå.

Jag är med dig ang avlivningen med bult framför spruta.
Tog båda mina förra hästar med spruta. Den första, Scarlett, var jag inte med på, men fick höra om det. Hade iofs gått snabbt och smidigt med henne.
Den andra, Betty, var jag med när vid avlivningen. Efter att ha sett hur de ändå kämpar emot kan jag säga att aldrig mer spruta, om jag kan undvika det. Hellre bult. Tror det är snällast mot hästen - utifrån mina egna erfarenheter av vad jag sett.
Det var alldeles för segdraget med spruta. Fort gick det, men inte alls lika som med bult.

Liknande trådar

Hästvård Bombas just nu av reklam för detta nya (dyra) tillskott. Ni är så många här som kan läsa innehållsförteckningen bättre än mig och jag... 10 11 12
Svar
231
· Visningar
23 673
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet... 2
Svar
25
· Visningar
1 624
Senast: jemeni
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 130
Senast: MayGrace
·
Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
1 017

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Klippmaskin till tjock päls
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka