ang bomlösa sadlar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Lina_kj
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 640
L

Lina_kj

:bow:har ett jätte problem...inga sadlar passar på min kuse! har provat olika sadlar i snart 2 år å nästan inga passar :( . har just nu en Sabre allround men den e förliten för mig som har 4 m långa ben...å den hamnar lite i bakvikt på hästen.
pratade med en sadleutprovare som sa att det enda vore å speciallbeställa. men jag jobbar på en ridskola å ekonomin går på "nöd å näppe" runt...har inte råd med sadel för 20 000.

funderar nu på bomlös sadel men har ingen erfarenhet alls. en del säjer att dom inte e bra för ryggen å andra e jätte nöjda. passar dom bomfria på alla hästar eller måste man prova olika modeller pressis som på sadel med bom?
vad kostar bomfria sadlar?
Vad har du för erfarenhet?
Tipps på olika bra modeller?

jag rider mest i skogen å dressyr så en passande sadel för dessa ändamål skulle sitta fint. om jag ska hoppa eller träna markarbete får jag väl sitta i Sabre sadlen.

Tacksam för all hjälp!! :bow:

Sv: ang bomlösa sadlar

Det finns massor av trådar om bomlösa sadlar men jag provar att svara ändå.
Jag har en knights bareback som jag älskar. Det finns dock många som inte tycker den är bra. Numera hittar man även bomlösa som ser ut som "vanliga" sadlar.
Det finns en uppsjö av modeller och märken.
Man bör nog testa lite olika sadlar även av den bomlösa sorten. Sadeln kan vara för lång för hästen, den kanske inte passar dig som ryttare. Jag provade en "vanlig" allround som inte låg bra över manken, detta kan de ju rätta till om jag beställer en ny.
Sök på nätet och se vad du hittar, fundera och se om du kan få prova några olika modeller av vänner och bekanta eller möjligen av någon återförsäljare. Sök också här på forumet så kommer du att få många bra svar på dina frågor.

Liknande trådar

R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 298
Senast: iNHALE
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 343
Senast: lillamy73
·
Utrustning Någon här som har mycket erfarenhet av bomlösa sadlar? Funderar på att köpa en till min unghäst (Western modell) då jag är rädd att om...
Svar
14
· Visningar
2 351
Senast: BitCoin
·
Utrustning Alltså nej nej nej och åter nej! Nu är jag nere i sadelträsket, rejält! :banghead: Hur svårt ska det vara att hitta en passande sadel...
Svar
14
· Visningar
2 640
Senast: Equilina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka