Ang elhalsband..

Sv: Ang elhalsband..

Fast nu talade vi inte om att träna förebyggande, utan om hundar som - av en eller annan anledning LÄRT SIG döda katter. De är i princip OMÖJLIGA att få säkra med mer milda metoder.

och som jag skrev i första inlägget: Dock anser jag inte det ska användas för man inte ids iaf försöka uppfostra hunden att INTE jaga katter.

Men för att korrigera en hund som lärt sig döda katter är det en annan sak.

Fast nu är vi offtopic, det var inte för eller emot el, utan hur starkt är eg el och ffa är det eg så himla mycket humanare med spray som var ursprungsfrågan, så vi släpper det.
 
Sv: Ang elhalsband..

Har sett elhalsband användas. Hunden skrek. Hur nära han hade till att skrika annars vet jag faktiskt inte, men JAG har bara hört honom skrika i det sammanhanget (inte min hund).

Effektivt var det i alla fall (fast det handlade om tomtgräns och inte tex kattjagande). Humant vet jag inte.

Har dock inte provat på mig själv och är ganska oinsatt.
 
Sv: Ang elhalsband..

Jag är övertygad om följande som jag fick läsa på ett annat forum för ett tags edan:

En tjej som sett användandet av el på hundar (i samband med jakt) berättade om sina erfarenheter. Om hunden var injagad så hjälpte inte elen nämnvärt eftersom hunden gärna testade om den kunde jaga efter djuret även efter obehaget precis som du beskrev med cigaretterna (om jag fattade dig rätt?). Trotts att du kan utsättas för obehag så skulle du ändå ta chansen efter några funderingar och se om du kan ta en denna gång. Hunden tänker likadant. Belöningen är för stor. Därmed måste du kontinuerligt påminna hunden om att ett djur betyder obehag eftersom du annars kan få tillbaka beteendet hos hunden. Du kan möjligtvis få ett långvarigare resultat om du lyckas chocka hunden så till den milda grad att den får stora skälvan av att bara känna lukten av djuret i fråga i fortsättningen, och det känns väldigt extremt. :crazy:

Om du däremot har en hund som får en rejäl stöt första gången den ser ex vis en ren så kommer du med mycket större sannolikhet att få en hund som inte vill jaga ren i framtiden heller. Så gör jägarna i Norge för att få hundarna renrena.

Jag söker febrilt efter källan till detta, så håll ut lite ;)
 
Sv: Ang elhalsband..

[...] hur starkt är eg el och ffa är det eg så himla mycket humanare med spray som var ursprungsfrågan.

Jag har aldrig testat att varken spraya eller ela mig för att se hur det känns. Men skulle jag testa så skulle jag låta någon annan hålla i knappen och spraya/ela när jag minst anar det för att verkligen kunna sätta mig in i hundens situation. Fortfarande vet jag ju att det kan hända, men inte när.

Jag har aldrig använt el på en hund, ett sprayhalsband användes en tid till den gamle hunden då han skällde okontrollerat till och från. Dock funkade det inget bra eftersom det kom "skägg" i vägen och all spray fastnade där och sonica uteblev all korrigering :p.

Som sagt vet jag inte hur el känns, så jag kan inte uttrycka mig om det. Däremot så tror jag att chockeffekten blir ungefär den samma = ett obehag dyker upp när hunden minst förväntar sig det. Så vad gäller frågan jag citerade så tror jag inte att det på det viset är mer eller mindre humant. Jag skulle dock idag inte använda mig av varesej det ena eller andra oavsett vad hunden har för sig för oönskade beteenden.
 
Sv: Ang elhalsband..

Däremot så tror jag att chockeffekten blir ungefär den samma = ett obehag dyker upp när hunden minst förväntar sig det. Så vad gäller frågan jag citerade så tror jag inte att det på det viset är mer eller mindre humant.

Vill lägga till att jag tror detta förutsatt att man använder just det halsband Alexandra har som mest är vibrationer. Det är garanterat olika styrkor i olika halsband från olika tillverkare.
 
Sv: Ang elhalsband..

Knapplån.

Jag har provat flera halsband på mig själv. Alltifrån sådana som Alex har, med mer av vibrationer än el, till sådana med lite mer styrka i sig.
Dom med vibrationer tyckte jag knappt ens var obehagliga, men så har jag relativt hög smärttröskel också. Dom där man faktiskt får el i sig, gjorde heller inte ont men blev mer av en chock för kroppen. Jag ryckte till och reagerade, men det varken sved till eller gjorde ONT så som det gör att ta i en eltråd (Vilket jag tyvärr lyckas med rätt ofta i stallet :crazy: ).

Jag har sett många olika hundar ha dom olika halsbanden på sig, och EN utav dessa har reagerat ordentligt. Den skrek till, och blev verkligen avbruten i sin aktivitet, utan att kunna fokusera direkt igen. Fungerade "för bra", och den fick byta till vibrationshalsbandet istället, som fungerade bättre.
På en hund, en Malle, så användes det starkare halsbandet, på hög styrka. Hunden i fråga jagade tåg, och var nära att bli påkörd både en och två gånger. Sprängde taggtråd vid ett tillfälle då den stack (Genom kohage), och slutade alltså inte av vanligt obehag. Det tog 2 träningstillfällen, sen var hunden obrydd i fråga om tåg. Inte rädd, och inte vaksam - han bara brydde sig inte. Utan det halsbandet hade förmodligen hunden varit mosad av tåget för ett antal år sedan skulle jag tro.

Övriga hundar jag sett har tagit åt sig av obehaget, men inte blivit rädda eller skrikit till ens.
Jag ser det som ett bra hjälpmedel, om det verkligen behövs, och av kunniga personer. Jag hade själv kunnat tänka mig att använda det på en av mina hundar, som inte bryr sig ett dugg om vanligt obehag, arg matte eller annat då han ser vilda djur. För att få den hunden viltren, hade det krävts el. Men eftersom det inte finns tillräckligt bra förutsättningar för en sådan träning här, så går han kopplad där det kan finnas vilda djur än så länge.
 
Sv: Ang elhalsband..

kl

Jag såg ett program med CM där han använde sig av el för att få hunden att akta sig för ormar. Helt ok tycker jag, kan även tycka att det är ok på exempelvis kattdödare eller riktiga jaktgalningar, dock inte till almän träning utan mer för att lösa specifika svåra problem.

Men vad jag inte förstår är att man anväder det i den vanliga lydnaden.... förstår inte heller hur man skulle kunna få effekt där... EX hur tränar man inkallning genom att ela hunden? och hur vet man att hunden inte springer all värdens väg när elen kommer?

Jag har medvetet häststaketen så låga så att hundarna får en stöt om de kryper under....
 
Sv: Ang elhalsband..

Hur känns det i jämförelse med en stöt från ett elstängsel?

En person jag kände lade ut sådan tråd runt sin gård, så att hundarna (taxar) fick en stöt när de klev på den, vilket var oerhört effektivt, tråden togs bort och hundarna gick aldrig under resten av sina liv över gränsen där tråden legat. Hundarna slapp på så vis utsätta sig själva och hästar/vildsvin/kor/tjurar/får/gäss för fara.

Förövrigt tror jag folk har alldeles för olika värderingar och medkänsla för att man någonsin skulle kunna legalisera elhalsband, även om detta inte var vad du ville disskutera (skriver det bara, kan ju ignoreras). I vissa fall tror jag faktiskt att det hade varit ett bra alternativ, i många fall inte. Tror också att de som skulle vara kapabla att använda el på ett bra sätt är sådana som aldrig skulle göra det.
 
Sv: Ang elhalsband..

Mycket mycket mindre än ett elstängsel, på halv styrka på halsbandet iaf (ska prova högre imorgon).

Är som att jämföra ett myggbett och ett knivhugg ungefär, det halsband jag har och hästarnas elstängsel.
 
Sv: Ang elhalsband..

kl

Har aldrig testat elhalsband på mig själv som sagt, men på tex eltråd på staket tycker jag att känslan sitter kvar ett ganska bra tag efter själva stöten.
Som korrigering vill man ju att den slutar direkt när hunden kommit av sig.
 
Sv: Ang elhalsband..

Är de inte de som är grejen då, varför de i Sverige är lagligt med spray o inte el, att spray anses mindre skadligt men med samma effekt..

Om de nu är mindre skadligt lr ej.. Vem kan svar?
 
Sv: Ang elhalsband..

Oj, rätt stor skillnad då.

Jag undrar hur en hund reagerar på det, en stöt från ingenstans... när den jagar en katt. Är meningen att den ska bli paff och komma av sig.. and then what?

Min stackars hund hade nog blivit helt förskräckt :(
 
Sv: Ang elhalsband..

Min kompis har ett sånt som hon använder på sin skällande hund. Det hjälper så till vida att när han har halsbandet på sig så skäller han inte. Men när halsbandet tas av så skäller han helt hysteriskt. Precis som om han har X antal skäll per minut som MÅSTE ut och om man hindrar det under en timme eller så så har han ju en massa innestående skäll.
Det halbandet funkar som så att första överträdelsen blir det en liten stöt. Skäller han igen så blir dte starkare stöt.Om han inte skäller på en stund så går halbandet tilbaka till det svagaste. Väldigt finurligt. Det är den dyra Amerikanska lyxvarianten.
Det finns 6 olika styrkor som halsbandet fasar upp till.
Jag hade inte tvekat att använda det om det behövdes. Handlar ju omedelbar tillsägelse, så snabb att vi själva inte är kapabla att efterapa det.
 
Sv: Ang elhalsband..

Min kompis har ett sånt som hon använder på sin skällande hund. Det hjälper så till vida att när han har halsbandet på sig så skäller han inte. Men när halsbandet tas av så skäller han helt hysteriskt.

Men där är det ju ett uppenbart fall där elhalsbandet inte fungar :crazy:? Meningen med ett "hjälpmedel" ska väl ändå vara att beteendet ska stoppas alltid och inte bara när "hjälpmedlet" används?

/MosterMia, fullt och fast emot elhalsband.
 
Sv: Ang elhalsband..

Oj, rätt stor skillnad då.

Jag undrar hur en hund reagerar på det, en stöt från ingenstans... när den jagar en katt. Är meningen att den ska bli paff och komma av sig.. and then what?

Min stackars hund hade nog blivit helt förskräckt :(

Ja, enormt stor skillnad iaf med det jag har.

Får jag en stöt från stängslet gör det ont, och jag känner mig lite skakig ett tag. Dock så det är STOR skillnad på stängsel och halsband. Stängslet är ju gjort så att den som vidrör det JORDAR, dvs det blir samma sak - fast mycket mildare såklart - som om man petar in något i eluttaget.

Halsbandet fungerar ju inte lika dant, strömmen jordar inte, utan där blir det mer 'krypström' eller hur man säger, som går en liten bit inåt, men det jordar aldrig. Dvs det blir inte värre effekt av elhalsbandet om hunden står med blöta tassar på en metallplatta, men gör du samma sak med ett elstängsel blir det en jävla kyss.

Viktor skriker som en stucken gris och blir jätterädd av elstängslet. Jag tvivlar starkt på att han ens skulle pipa till av elhalsbandet på halv maxstyrka. Jag vet inte om han skulle bry sig alls faktiskt, jag är ganska tveksam. Men det är bara av ledning på hur han reagerar på sprayhalsbandet.

Sen, bara för att ett elstängsel är mycket värre än halsbandet innebär det ju inte halsbandet är harmlöst, dock känns det lika 'elakt' som ett sprayhalsband, och då kommer det där in att det ena är tillåtet och ansett humant, det andra inte..

Synd jag inte är rik, så kunde jag köpa ett dyrt riktigt och testa på mig också, hur mkt som skiljer mellan billig kopia och dyrt original. Fast känns lite väl slänga ut X tusen på ett ovetenskapligt experiment i självplågeri... Och känner ingen som iaf vill erkänna de är i besittning av ett elhalsband som jag kan låna.
 
Sv: Ang elhalsband..

alltså... jag förstår nog inte riktigt vart du vill komma med tråden? att använda el på djur är förbjudet och lär förbli förbjudet. istället för att gnälla över förbudet, känn dig stolt över vår världsledande djurskyddspolitik. lagarna kan visserligen tvinga oss att tänka efter hur vi ska lösa ett problem på ett lagligt sätt, och det är kanske jobbigt? men det får det väl vara värt.

det var ju ett himla ramaskri när kodressörerna förbjöds, och nej det var ingen höjdare att korna gjorde ifrån sig där de skulle ligga. men problemet var egentligen utformningen av stallen. med lösdrift slipper de skita ner sig på samma sätt.

på samma sätt anser jag att det är med elhalsbanden. vi är så insnöade på tankesättet att felbeteenden ska straffas bort, att när en straffmetod blir förbjuden så står vi helt handfallna. men ger man det några år så tror jag att vi har nya dressyrtekniska metoder att ta till. även för riktigt svåra hundar. under tiden finns det ju sprayhalsband som är avsedda att fungera likadant som elhalsbanden, men på ett lagligt sätt.
 
Sv: Ang elhalsband..

Sprayhalsbanden har inte tillnärmelsevis lika stark effekt som elhalsbanden. Kräver mer av timing o helst också förprogramering av hunden om man får till det senare så kanske de kan bli mycket bättre än el.
PL
 
Sv: Ang elhalsband..

alltså... jag förstår nog inte riktigt vart du vill komma med tråden? att använda el på djur är förbjudet och lär förbli förbjudet. istället för att gnälla över förbudet, känn dig stolt över vår världsledande djurskyddspolitik. lagarna kan visserligen tvinga oss att tänka efter hur vi ska lösa ett problem på ett lagligt sätt, och det är kanske jobbigt? men det får det väl vara värt.

Vill inte 'komma' någonvart så, som du kan läsa är jag inte för att ta bort elförbudet. Jag är dock förvånad, utefter mitt halsband, att DET anses som inhumant och är olagligt, och sprayhalsband anses humana och är lagliga. Jag anser de är jämställda, och är förvånad över att det inte 'skriks' om sprayhalsbanden. Det var det första, i andra hand var det att ta reda på om jag har ett 'mesigt' exemplar av elhalsband, och det är därför det är så liten skillnad.

Observera att jag ingenstans sagt 'tillåt el, de är inte värre än spray', utan isf 'förbjud spray på samma grunder som el, el är inte värre än spray' - OM mitt halsband är rättvisande.

Sen anser jag och har alltid gjort, men det är inget att direkt diskutera kring, att jag anser el borde vara tillåtet 'på licens' typ, mest för jag sett alternativen ('hugg och slag') och de är än värre än de här. (Samtidigt har jag VÄLDIGT svårt att tro att de här skulle stoppa ens en halvintresserad hund under jakt, så det måste banne mig vara mer drag i 'originalet')
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 596
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 150
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 072
Senast: ISABEL
·
Övr. Hund Blev lite nyfiken pga min andra tråd på vad ni på buke anser om detta. Jag själv skrev detta i andra tråden (för lat för att skriva...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
18 211

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp