Ang fodervärdsavtal

Z

Zandora

Hur mycket får jag som blivande fodervärd säga till om då vi ska skriva avtalet? Självklart betalar man ju själv hovis, vet, mat, stallhyra osv..precis som om de vore ens egen. Men om de tex handlar om ägaren ska sälja hästen till någon under den tid man har hästen på foder, lr om försäkringen osv..
Ja, you name it! Nåt man ska tänka på så man inte blir "blåst"!?

Sv: Ang fodervärdsavtal

Du har inte mycket rätt att säga till om nåt, då det är ägaren som bestämmer vad den vill godkänna eller inte. Men du kan alltid lämna dina synpunkter och kanske att ägaren gillar dom och godkänner dom. Det finns inga regeler vad som ska gälla utan det är en överenskommelse mellan fodervärd och ägare. de färdigskrivna kontrakten är bara en rekommendation för en standard så man ska komma ihåg att ta med de väsentligaste.

ok..men har man inget att säga till om då de gäller om ägaren plötsligt ska sälja hästen?

Jag skulle vilja säga att du och ägaren har ungefär lika mycket att säga till om. Om någon av er inte gillar det så är det bara att låta bli att godta avtalet. Rent juridiskt finns inget som säger varken det ena eller andra om vad ett sådant avtal ska innehålla utan det är helt upp till fodervärd och hästägare att avtal fritt om allt så länge bägge är överens. Är man inte överens så skriver man inte heller under avtalet.

Något som är bra att ha med sig när man skriver ett fodervärdsavtal för bägge, ägare och fodervärd, är att man skriver det som om man var världen värsta ovänner och inte litade alls på varandra. Då blir risken mindre att missar något som sedan visar sig vara viktigt.

ok..men har man inget att säga till om då de gäller om ägaren plötsligt ska sälja hästen?

Man brukar skriva in vilkoren i avtalet.
Exempel:
Hästen är under fodervärdstiden till salu men vid eventeull försäljning så har avtalet X antal dagar/månaders uppsägningstid under vilken fodervärden har rätt att ha kvar hästen.
Eller
Hästen är till salu under fordervärds tiden och fodervärden är medvetan om detta. Vid eventeull försäljning skall fodervärden vara behjälplig med vising av hästen. Fodervärdavtalet upphör samtidigt med försäljningen.
Eller
Vid avtalet början är hästen inte till salu. Skulle den bli det under avtalets gång har fodervärden förköpsrätt till ett pris av XXXXX kronor. Vill fidervärden inte köpa hästen skall fodervärden istället vara behjälplig vid försäljningen. Avtalet upphör i och med försäljningen.

Ja man kan formulera vilkoren på hur många sätt som helst beroende på vad ska gälla just den hästen. Men det är bra att ha det med vad och hur det ska ske. Gäller även saker som om hästen skadar sig eller t o m dör, vad som ska ske och vem som ska stå för vad.

ok...då vet man lite mer..ska nämligen skriva på fodervärdsavtal imorgon! dock ska dom skriva ett eget så de gäller väl å läsa igenom ordentligt å gå igenom punkt för punkt så man inte missuppfattar nåt!

Kan du inte be dom maila det redan i kväll så har du tid att läsa igenom det i lugn och ro, annars kan det lätt bli att du läser igenom det kanske en och två gånger på plats och sedan skriver på för du tycker det låter ok, och sedan när du kommer hem så kommer du på att du kanske skulle ha ställt mer frågor eller nåt.

Ja de kanske man skulle göra? De var ju smart..!

Det viktiga är att ni skriver ett avtal! Finns färdiga "traditionella" avtal att köpa, just för fodervärd på häst.
och sen kan du ju alltid lägga till egna punkter!
vad det gäller om hästen ska säljas, det går ju att avtala förköp om ägaren går med på det..

När jag blev fodervärd åt hästen jag numera äger, var det helt och hållet ägaren som skrev avtalet, vilket var helt okej. Det är ju ändå ägaren som känner hästen och vet vad som är bäst.
Som fodervärd tyckte jag det kändes bra, och om jag skulle lämnat iväg min häst, hade jag själv velat skriva avtalet, eftersom jag numera vet vad som är bäst för honom.

Första året jag hade hästen satte vi oss och skrev avtalet tillsammans och diskuterade igenom det hela. Vi var stallkompisar iofs och hästen skulle stå kvar. Sen i höstas när vi skrev om avtalet hade jag köpt färdigtryckta på Börjes som vi fyllde i tillsammans. Men det mesta var som vi hade gjort själva året innan.

Skadeperioder och vetrinärräkningar har vi klarat ut bra och vi har en jättebra kontakt!!:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 550
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 551
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Ser några annonser då och då där ägaren varken säljer eller lånar ut, utan leasar ut hästen. Någon som vet vad ungefär detta innebär...
Svar
8
· Visningar
2 259
Senast: Karoliten
·
Hästmänniskan Hej! Då jag inte hittat någon som verkat skriva om något liknande tänkte jag höra här om detta låter rimligt. Jag ska till våren börja...
Svar
4
· Visningar
1 322

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka