Ang. förtal av olika slag.

antiloop8

Trådstartare
Jag har läst en tråd inne på Gnägg där det påstås att det är någon som håller på med förtal gentemot en användare.

Jag lägger mig INTE i det eftersom att jag har inte med det att göra + att jag har ingen fakta.
Däremot så undrar jag hur det kan bli förtal när man sprider skit om en användares barn men inte om någon sprider skit hur någon användare sköter sin häst?? :confused:

Jag kan villigt erkänna att jag känner mig fortfarande OERHÖRT kränkt av allt skitsnack som spreds som löpeld på forumet om hur jag VANVÅRDADE min häst.
Jag fick PM där jag i princip var dömd till döden. :(

Frågan är då...om nu denna användare anmäler sina påhopp/falska anklagelser på sitt barn borde inte jag då kunna anmäla påhoppen och de falska anklagelserna mot mig?

Bara en enkel fråga!
 
Sv: Ang. förtal av olika slag.

Jo det är klart du kan, kvittar väl om det är mot barn eller vuxen? Även om påhopp på barn är lite "lägre" enligt mig iallafall rent moraliskt.
 
Sv: Ang. förtal av olika slag.

Jag har svårt att tro att förtal kan komma ifråga mot ett nick på Internet. Dessutom är du ju själv med i diskussionen. Om nån säger "du vanvårdar din häst" i en diskussion kan det knappast vara förtal.

Om nån däremot skapade en tråd där en identifierad, verklig person diskuterades, och anklagades för att vanvårda sin häst - då skulle det kunna vara förtal.
 
Sv: Ang. förtal av olika slag.

Jo men när det sprids falska rykten via mail (PM i detta fallet) så är det ju personer som pratar OM mig där kan jag ju inte försvara mig???

Hmmm..det är luddigt det här med förtal :D
 
Sv: Ang. förtal av olika slag.

Störande sms/mail eller telefonsamtal räknas i lagen som ofredande.Om man utpekar någon som brottslig eller klandervärd, det vill säga om man talar illa om en person är det förtal. Att kalla någon för buse, idiot eller andra kränkande saker är förolämpning. Blev du något klokare ? ;)
 
Sv: Ang. förtal av olika slag.

Men det är människan i ett nötskal, att snacka skit om andra människor. Det är något man inte kan komma i från.
Man själva snackar skit om andra som man ogillar, och folk som ogillar en snackar skit om en själva....
 
Sv: Ang. förtal av olika slag.

Du är långt i från ensam i att få reda på att det skrivs skit snack och massa påhittade lögner.
Jag är ganska så säker på att det är en hel del som drabbas av skitsnack och anklagelser bakom ryggen på en själva!

Jag vet att det b.la har pm:ats falska anklagelser och påhitt om mig...
 
Sv: Ang. förtal av olika slag.

Det beror nog på vad de pratar OM. Om de säger "fy fan vad hemskt hon behandlar sin häst, kolla hennes tråd" - det är inte förtal. Om de däremot säger "jag stod i samma stall tidigare, så här jävla illa gjorde hon mot sin häst: bl a bl a bl a".

Men återigen: du är ett nick, jag tvivlar på att anonyma personer kan anses förtalade.
 
Sv: Ang. förtal av olika slag.

Men om man tar reda på namn och skriver att nicket KoGreta heter egentligen Ulla Karlsson och bor i xxxxxx och hon sitter och sliter sin häst blidig i munnen och hackar på den med soprrarna så den blir blidig när den itne vill hoppa för den är halt på alla fyra.
Är det så anonym längre eller kan verkligen inte detta räknas omförtal?? Speciellt om personen dessutom letat fram bilder och lagt ut på KoGreta/Ulla Karlsson (dock visar ingen av dessa bilderna att KoGretas/Ulla Karlssons häst är blodig i varesig mun enner sidor)??
 
Sv: Ang. förtal av olika slag.

OK, vad ska då göras med användare som gör just som jag beskriver?
 
Sv: Ang. förtal av olika slag.

Jag TROR att förtal måste ha en viss spridning för att räknas som förtal. Att jag PM:ar dig och skriver Ulla Karlsson-köret skulle jag inte tro är förtal, det är ju bara skitsnack mellan dig och mig.

Om det gäller en användare här så är det Gunnar som bedömer vad som är skitsnack och vad som är allvarligare. Fick jag veta att nån PM:ade lögner om min hästhantering skulle jag antingen klassa det som skitsnack och strunta i det eller så skulle jag kontakta Gunnar.
 
Sv: Ang. förtal av olika slag.

Men om det inte handlar om PM utan Buke chatten, det är väl ändå en viss spridning.

Sen är det nog lätt för en vuxen och ta det som skitsnack (personligen skulle jag inte ehller bry mig) men när det handlar om en liten flicka, tror du verkligen att hon skulle kunna rycka på axlarna lika lätt om hon fick veta att det skrivs om hur hemsk hon är mot sina hästar???
 
Sv: Ang. förtal av olika slag.

Kontakta Gunnar om det är problem på chatten.

När jag svarade skrev jag om förtal generellt och om hur jag skulle göra. Eftersom jag inte ens läst nåt om nån liten flicka kan jag inte säga nåt om det.
 
Sv: Ang. förtal av olika slag.

OK, men du har väl barn vad jag har förstått det som?? Hur tror du de skulle reagera om de fick veta skitsnack om sig på ett forum och hur skulle du själv som mamma reagera??
 
Sv: Ang. förtal av olika slag.

Nej, det har jag inte.

Och som sagt: kontakta Gunnar om det är problem på chatten.
 
Sv: Ang. förtal av olika slag.

Om det gäller Buke chatten så kan man spara ned konversationen och maila den till Gunnar. På så sätt kan man göra honom uppmärksam på vad som händer på chatten.


/lillebill
 
Sv: Ang. förtal av olika slag.

Så är det, jag har själv sparat en chatt, tyvärr sparas inte chattarna i databasen om jag förstått det rätt, bara de senaste timmarna, så gunnar kan nog inte granska det i efterhand.
 
Sv: Ang. förtal av olika slag.

Du kan alltid spara den på din hårddisk och sedan skickade den vidare till Gunnar.

/lillebill
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp