ang framridning

E

Eeyore

Jo jag har suttit här och spånat lite på min framridning och kommit fram till detta upplägg:

15 min skrittas (jag leder honom)
20 min rider fram böjer o ställer i alla gångarterna
10 min skrittas (åter igen leder jag honom)
10-15 min hoppar jag fram
ev resterande tid skrittas han men jag sitter på (alltså så så minimalt som möjligt!!)

tror ni att denna uppvärmning/framridning skulle funka é den för lång eller helt fel upplaggd?


Det kommer vara ganska kallt nu när jag skall tävla, han é 19 o det é en 90 CR ... (lite för insikt)

Tack på förhand till alla som tar sig tid att läsa o svara!
~Emma
 
Framridning och framhoppning är så olika från häst till häst. Att sitta via internet och säga hur du ska rida fram din häst, som ingen av oss sett, är omöjligt. Det som passar en häst är helt fel för en annan.
 
självklart kan ni inte avgör om det är rätt eller ej men det jag eg frågade var om en timmes framridning var för mkt eller om "pauserna" gjorde det uthärdligt...
 
Jag tror som sagt att du vet det bäst själv. Du vet ju hur din häst känns i vanliga fall och hur mycket du behöver rida innan hans känns riktigt bra.
Lycka till!
 
Ta med dig någon riktigt kunnig vän som kan stötta dig under framridningen. :idea: Det är olika från en häst till en annan, men dessutom ofta från en gång till en annan.

Lycka till! :)
 
Om det är kallt ute så är det nog inte så bra att skritta så pass mycket mellan framridning o framhoppning, eftersom hästen då kallnar rätt rejält...

Det är väll det enda tips jag kan komma med :crazy:
 
Skritta fram extra när det är kallt och du kanske har kört länge är ju aldrig fel. Likväl när klasserna är slut skall hästen skrittas av minst 20 min.
Sen tycker jag precis som dom andra här, det är så inviduellt. Man får pröva sig fram.
För mig tar det ca: 20-30 min exlusive framskritten.
Då jag hoppar nästan alltid 2 klasser så rider jag fram mycket kortare tid till klass 2.
:cool:
 
Upplägget låter bra tycker jag. Men varför ska hästen ledas? Ska du gå banan under tiden? Lycka till på tävlingen! :bump:
Själva rider vi inte fram så länge som du beskriver.
 
Hej, Jag tror att du behöver slappna av lite, om hästen är 19 år och du skall hoppa en clear round så är nog huvudsaken att ni båda är glada och pigga när ni skall in på banan. Kanske är då en timmes framridning lite mycket. Har själv tävlat några år och brukar rida fram ca 15-17 ekipage vilket motsvarar 30-40 minuter. :banana:
Men som tidigare sagts är nog det bästa att du tar med någon som kan hjälpa dig med upplägget.

Lycka till!
 
Då jag inte hoppar själv, men har medryttare som tävlar mina hästar i hoppning, och jag ibland följer med för att hjälpa dom, så brukar de börja med att skritta 10-15 minuter och sedan trava med uppmjukande övningar ca 10 minuter och sedan något varv i galopp i varje varv på ridbanan. Sedan brukar de hoppa krysset 2-3 gånger och sedan de lite "högre" hindren två eller tre gånger om det känns bra då så skrittar de sedan tills de ska in. Jag tror att det är viktigt att man inte hoppar för mycket eller sitter och gallopperar runt, runt tills hästen är nästen helt slut. Dom brukar även för att "väcka" hästen genom att öka på galloppen mycket efter ena långsidan.
 
jag rider fram ganska länge, mkt dressyrjobb, öka minsa galoppen, skänkelvikningar o dyl innan jag bvörjar hoppa. Detta för att jag har en på tok för stark ponny för mig egentligen, så jag rider fram ca 1 timme. På min förra skrittade jag 20 min, travdade lite, hopapde fram och red in..det är väldigt olika från häst till häst.
 
Hästskötaren skrittar fram min ponny i ungefär 15 minuter, sedan så rider jag fram honom med lite skänkelvikningar och så för att få honom att ta skänkeln och börja igenom honom (detta är något som ständigt försvinner ut hans minne), sedan galopperar jag på i en ganska frisk galopp och hoppar fram på lilla några gånger (2-3) och sedan hoppar jag ett språng på räcket och ett språng på oxern. Det brukar bli lagom. Till andra klassen hoppar jag bara ett språng på den höjden vi ska hoppa inne på banan. Det brukar bli lagom, många anser min framridning som tokig för den ponnyn, men jag få rhonom som jag vill inne på banan, och det är det viktigaste. Det är med min framridning vi har nått framgångar. :smirk:
 

Liknande trådar

Hoppning Ännu en fundering jag inte ställts för innan, eftersom jag bara tävlat c- och d-ponny innan jag skaffade nuvarande storhäst. Med andra...
Svar
5
· Visningar
1 611
Senast: Pengy
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 427
Senast: Hedinn
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Livet som enarmad rullar på (har inte så mycket annat att välja på :p ), och bjuder på en del nya upplevelser. Svullnaden i den brutna...
Svar
0
· Visningar
679
Senast: cassiopeja
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 201

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att rensa i kalendern
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Arbetsintervju

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp