Ang gult kort.

Jag tycker det är mycket bra att gula kort faktiskt uttdelas. Uppenbarligen gjorde dottern något fel eftersom hon fick kortet. Tråkig attityd att försöka förminska det.
Nu är jag väl för hård som vanligt men jag avskyr dålig hantering av hästar.
 
Jag tycker det är mycket bra att gula kort faktiskt uttdelas. Uppenbarligen gjorde dottern något fel eftersom hon fick kortet. Tråkig attityd att försöka förminska det.
Nu är jag väl för hård som vanligt men jag avskyr dålig hantering av hästar.

Jag håller helt med om att domarna ska säga till. :up:
Däremot tycker jag att det las fram på ett onödigt hårt sett, det gällde en liten 10 åring trots allt.
 
Jag tycker det är mycket bra att gula kort faktiskt uttdelas. Uppenbarligen gjorde dottern något fel eftersom hon fick kortet. Tråkig attityd att försöka förminska det.
Nu är jag väl för hård som vanligt men jag avskyr dålig hantering av hästar.
Tycker inte att jag har haft tråkig attityd i tråden och min mening har aldrig varit att förminska det gula kortet. I trådstarten undrade jag mest över vad de innebar för framtiden att få ett gult kort.

Sen fick jag lite medhåll från vissa om att de var lite onödigt hårt straff och de sög jag väl åt mig lite väl mycket av kanske😉.

Har ALDRIG skrivit att hon inte gjorde fel, bara att vi inte var tillräckligt medvetna om reglen. Sen att kalla de dålig hantering av häst är verkligen en överdrift i detta fall. Då tycker jag verkligen att rappa till sin häst i rumpan ordentligt efter första olydnaden är 1000gg brutalare än att dutta med spöt på bogen efter tredje😉. Jaja, förstår att de är svårt att bilda sig en rättvis uppfattning när man inte var där.
 
Jag tycker den springande poängen i den här storyn inte är vad barnet gjorde utan att man delat ut ett gult kort till en tio-åring i en nybörjarklass.

De flesta ungar i den åldern kanske kommer att lära sig, men om barnet nu inte hade haft en vettig förälder - vilket jag baserar på inläggen från @LitenIsa - som verkar kunna se två mynt av saken hade man nog lätt kunnat skrämma iväg barnet från sporten en gång för alla. Är det verkligen så vi vill ha det? Vad får vi för tillväxt då?

Och var ligger logiken i att folk kan rida som idioter i terrängen - gör de det när de tävlar i Polen och eller ponny/junior-EM och jag "har nöjet" att se dem gör de det garanterat även hemma i Sverige - och konstant komma undan gula kort för t.ex dangerous riding medan man läxar upp ett litet barn med gult kort efter att ha vägrat ut sig?

Summa sumarum, det måste finnas ett bättre och smidigare tillvägagångssätt.
 
Kan lägga till att internationellt så fick en dansk ponnyunge en VARNING i Randers i slutet av Maj för;
Abuse of horse / intensive use of whip.

DÄR ska det ju delas ut ett gult kort no questions asked! Är de vuxna nog att rida CCIP2* och dessutom piska upp hästen medan de gör det ska domarna banne mig inte fega ur!
 
Jag tycker den springande poängen i den här storyn inte är vad barnet gjorde utan att man delat ut ett gult kort till en tio-åring i en nybörjarklass.

De flesta ungar i den åldern kanske kommer att lära sig, men om barnet nu inte hade haft en vettig förälder - vilket jag baserar på inläggen från @LitenIsa - som verkar kunna se två mynt av saken hade man nog lätt kunnat skrämma iväg barnet från sporten en gång för alla. Är det verkligen så vi vill ha det? Vad får vi för tillväxt då?

Och var ligger logiken i att folk kan rida som idioter i terrängen - gör de det när de tävlar i Polen och eller ponny/junior-EM och jag "har nöjet" att se dem gör de det garanterat även hemma i Sverige - och konstant komma undan gula kort för t.ex dangerous riding medan man läxar upp ett litet barn med gult kort efter att ha vägrat ut sig?

Summa sumarum, det måste finnas ett bättre och smidigare tillvägagångssätt.


Fast det är ju det här i Sverige att ingen får någonsin reda på om vederbörande får ett gult kort eller ej. Det listas inte här.

Hade inte TS skrivit att dottern fått ett gult kort hade ingen jävel kunnat få reda på det!
 
Men du skriver ju att ni tävlar hoppning annars? Regeln kommer ju från Hopp TR ? Det är ingen regel specifik för fälttävlanshoppning.
Jag vet att regeln även gäller hoppning och självklart är dottern nu informerad om detta och jag är upplyst. Får erkänna att jag inte kan hela TR utantill och vi tar lärdom av det hela och dottern har även hon smält det hela och är knappast märkt för livet 😉.
 
Fast det är ju det här i Sverige att ingen får någonsin reda på om vederbörande får ett gult kort eller ej. Det listas inte här.

Hade inte TS skrivit att dottern fått ett gult kort hade ingen jävel kunnat få reda på det!

Eftersom det är som du skriver att ingen någonsin får reda på att ett gult kort delats ut kanske de är vanligare än man tror.
Jag har dock aldrig hört någon nämna att de fått ett men å andra sidan är de kanske inget man stoltsera med.

Vi väljer att dra lärdom av det hela. E vill fortfarande tävla och kanske har vi även upplyst någon annan som liksom vi var ovetandes om reglen genom denna tråd.

Och diskussionen hurvida gula kort ska delas ut eller ej blev ju rätt intressant. Själv tycker jag de låter skrämmande om de stämmer att barn och vuxna i högre klasser släpps igenom. Vågar domarna inte säga ifrån eller vad beror de hela på?
 
Eftersom det är som du skriver att ingen någonsin får reda på att ett gult kort delats ut kanske de är vanligare än man tror.
Jag har dock aldrig hört någon nämna att de fått ett men å andra sidan är de kanske inget man stoltsera med.

Vi väljer att dra lärdom av det hela. E vill fortfarande tävla och kanske har vi även upplyst någon annan som liksom vi var ovetandes om reglen genom denna tråd.

Och diskussionen hurvida gula kort ska delas ut eller ej blev ju rätt intressant. Själv tycker jag de låter skrämmande om de stämmer att barn och vuxna i högre klasser släpps igenom. Vågar domarna inte säga ifrån eller vad beror de hela på?

Är nog mer pga det är godtyckligt det där med farlig ridning, abuse of horse medans ert regelbrott står klart och tydligt i TR och kan varken misstolkas eller vara godtyckligt.
 
Eftersom det är som du skriver att ingen någonsin får reda på att ett gult kort delats ut kanske de är vanligare än man tror.
Jag har dock aldrig hört någon nämna att de fått ett men å andra sidan är de kanske inget man stoltsera med.

Vi väljer att dra lärdom av det hela. E vill fortfarande tävla och kanske har vi även upplyst någon annan som liksom vi var ovetandes om reglen genom denna tråd.

Och diskussionen hurvida gula kort ska delas ut eller ej blev ju rätt intressant. Själv tycker jag de låter skrämmande om de stämmer att barn och vuxna i högre klasser släpps igenom. Vågar domarna inte säga ifrån eller vad beror de hela på?
Domare är ett släkte för sig. Framförallt på internationell nivå tycks en del tro att det hela är något slags populäritetstävling..
Är nog mer pga det är godtyckligt det där med farlig ridning, abuse of horse medans ert regelbrott står klart och tydligt i TR och kan varken misstolkas eller vara godtyckligt.
Hade det legat i fälttävlans eget TR hade det nog inte varit så glasklart.. :rofl:
 
Jag tycker den springande poängen i den här storyn inte är vad barnet gjorde utan att man delat ut ett gult kort till en tio-åring i en nybörjarklass.

De flesta ungar i den åldern kanske kommer att lära sig, men om barnet nu inte hade haft en vettig förälder - vilket jag baserar på inläggen från @LitenIsa - som verkar kunna se två mynt av saken hade man nog lätt kunnat skrämma iväg barnet från sporten en gång för alla. Är det verkligen så vi vill ha det? Vad får vi för tillväxt då?

Och var ligger logiken i att folk kan rida som idioter i terrängen - gör de det när de tävlar i Polen och eller ponny/junior-EM och jag "har nöjet" att se dem gör de det garanterat även hemma i Sverige - och konstant komma undan gula kort för t.ex dangerous riding medan man läxar upp ett litet barn med gult kort efter att ha vägrat ut sig?

Summa sumarum, det måste finnas ett bättre och smidigare tillvägagångssätt.
Fast nu blandar du ihop äpplen och päron. Internationellt är ett gult kort en form av bestraffning, det är det inte i Sverige.

I Sverige är det gula kortet bara en rapportering av en bestraffning, den som får en skriftlig varning, blir avstängd eller får böter ska rapporteras på ett gult kort till förbundet.

Mvh,
Lady_S
 
Fast nu blandar du ihop äpplen och päron. Internationellt är ett gult kort en form av bestraffning, det är det inte i Sverige.

I Sverige är det gula kortet bara en rapportering av en bestraffning, den som får en skriftlig varning, blir avstängd eller får böter ska rapporteras på ett gult kort till förbundet.

Mvh,
Lady_S
Fast det där är väl ändå en sanning med modifikation. Tekniskt sett är det normala internationella gula kortet inte en bestraffning utan en skämskudde tills man får ett till för samma förseelse inom en tolv månaders period och BAM blir avstängd i två månader. Först då kommer liksom själva bestraffningen.

Det var t.ex det som gjorde ground juryn i årets Badminton så fruktansvärt pinsam eftersom de inte vågade dela ut något gult kort till Oliver Townend överhuvudtaget. Han borde lätt fått ett för horse abuse för bägge sina ritter. Nu vågade man inte det utan fegade ur eftersom det var ett stort namn och en Grand Slam-titel på g..
 
Fast det där är väl ändå en sanning med modifikation. Tekniskt sett är det normala internationella gula kortet inte en bestraffning utan en skämskudde tills man får ett till för samma förseelse inom en tolv månaders period och BAM blir avstängd i två månader. Först då kommer liksom själva bestraffningen.

Det var t.ex det som gjorde ground juryn i årets Badminton så fruktansvärt pinsam eftersom de inte vågade dela ut något gult kort till Oliver Townend överhuvudtaget. Han borde lätt fått ett för horse abuse för bägge sina ritter. Nu vågade man inte det utan fegade ur eftersom det var ett stort namn och en Grand Slam-titel på g..
Det internationella gula kortet är en "skampåle" och det är en bestraffning i sig självt. Det svenska gula kortet är inte det.

Mvh,
Lady_S
 
@LitenIsa Fast nu har du skrivit 2 ggr att det på nåt sätt skulle vara tillåtet att rappa upp en ponny bara det inte är efter 3:e vägran och jag vill bara säga att det aldrig är tillåtet mer än att dutta med spöet. Domare generellt börjar bli mer o mer vakna på detta och jag hör ofta tillsägelser på hopptävlingar i högtalarna så det är inget speciellt inom fälttävlan. Däremot tycker jag det är verkligt tråkigt med ett gult kort i P70 och ett tråkigt bemötande från domaren.

. Sen med lite perspektiv tycker jag de är märkligt att de är 1.ok att rappa till hästen efter 1a stoppet (vilket ryttaren innan min dotter gjorde) men inte ok att korrigera vid 3:e olydnaden🤔.
2. Då tycker jag verkligen att rappa till sin häst i rumpan ordentligt efter första olydnaden är 1000gg brutalare än att dutta med spöt på bogen efter tredje😉. Jaja, förstår att de är svårt att bilda sig en rättvis uppfattning när man inte var där.
 
Vill bara förtydliga att JAG tycker verkligen INTE de är okej att piska/rappa upp sin ponny (läste din text och tolkade dendet först som att jag skulle tycka de är ok😉). Och jag kan lova att om min dotter börjar piska på sin ponny vare sig de är hemma på ridbanan, i skogen eller på en tävlingsbana så kommer jag ha ett allvarligt snack med henne om hon överhuvudtaget ska få ha kvar sin ponny.

Däremot är ju den bistra verkligheten som sådan, iallafall här i Småland, att man ofta ser detta fenomen på ponnyhoppningar. Ibland sägs det till och ibland inte.
 
Å i Falsterbo kan man oavbrutet piska sin häst över en kombination i hoppning och sedan fällla några tårar till ground juryn (eller vad de nu använder sig av i hoppning) och gå från platsen med en simpel liten varning.. O_o:rage:
Sanslöst. Bara det tycker jag är ett bevis på att reglerna skiljer sig nationellt i Sverige och internationellt.

Jag tror inte att någon nationell domare hade låtit henne hoppa klart banan ens i första omgången.

Mvh,
Lady_S
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp