Ang. Hästjobb

M

Moori

Hej alla glada!

Vad skall man tänka på/ta upp när man söker hästjobb/hästskötarjobb m.m? Vad har ni för erfarenheter? Hur går man till väga? Är sätta ut en annons en bra idé? Eller går det endast på kontakter? Vad tror ni är bra att börja med, jobb på tex en ridskola eller ett privat stall, eller mer hästskötarjobb hos någon duktig ryttare?
Jag har jobbat tidigare i stallet jag red, i flera år på kvällar och helger & så där...
Så, hur går jag till väga?
Pm:a mig gärna med tips och råd m.m om ni inte känner för att posta här! :)

/Moori

Sv: Ang. Hästjobb

Hästskötarjobb hos en duktig ryttare kan vara riktigt roligt. Men det gäller att höra sig för lite, hos vissa jobbar man och hos andra slavar man :angel:
Det skiljer ju också väldigt mycket på vad arbetsuppgifterna är. Tex. i mitt jobb ingår det båda att åka på tävling men också rida mycket och även tävla en del själv. Hos andra kanske man bara är ren tävlingshästskötare och rider inte så mycket osv.

Ibland finns det sånna annonser i Ridsport eller här, det är bara att svara och berätta om dig själv. Ofta är inte det viktigaste hur erfaren du är utan att man trivs tillsammans. Man lär sig efterhand ändå :)

Hästskötarjobb hos en duktig ryttare kan vara riktigt roligt. Men det gäller att höra sig för lite, hos vissa jobbar man och hos andra slavar man :angel:
Det skiljer ju också väldigt mycket på vad arbetsuppgifterna är. Tex. i mitt jobb ingår det båda att åka på tävling men också rida mycket och även tävla en del själv. Hos andra kanske man bara är ren tävlingshästskötare och rider inte så mycket osv.

Ibland finns det sånna annonser i Ridsport eller här, det är bara att svara och berätta om dig själv. Ofta är inte det viktigaste hur erfaren du är utan att man trivs tillsammans. Man lär sig efterhand ändå :)

Tack för svaret! Jag hoppas bara att jag gör rätt val. Får gå på magkänslan. Vilka frågor ska jag ställa? Vad är bra att veta?

Vad som ingår, lön, eventuellt boende och boxplats, vad ingår i boendet, hur mycket ska du jobba, arbetsuppgifter osv.
Se till att få bra svar på allt sånt innan du börjar, det är mycket svårare att ändra på något sånt när man redan har börjat jobba.

Ligger det inte för långt bort är det bra att åka och titta med

Hoppas du hittar något kul :)

Det går alldeles utmärkt att sätta in annons, jag fick flera svar när jag gjorde det här på buke.

Något som jag tycker är viktigt är att du inte accepterar vilken lön som helst för vilket jobb som helst.
Hästskötar jobb ÄR dåligt betalda, men ta inte vad som helst, utan tänk dig för innan.
Se dessutom till att jobbet är helt vitt!
Ingår bostad, stallplats etc. ska även det stå med i lönepapprena!

(jag blev erbjuden ett jobb. 5000:-/månad vitt innan skatt + bostad, och då skulle jag jobba 8 h om dagen 6dagar i veckan.. :smirk: , det är för mig inte acceptabelt!)

Mitt tips till dig är att besök stället du blivit erbjuden jobb på, kolla runt på anläggningen. Hur ser det ut? Är det bökigt att tömma skottkärran, mycket tunga och otympliga lyft, jobbiga vägar att gå till hagarna med hästarna? Det är ändå din blivande arbetsplats och det är du som ska jobba där!

Något annat viktigt att tänka på är att fråga vem som kommer jobba för dig om du blir sjuk. Om det bara finns du kanske du måste stå där med 40 graders feber och jobba och det hade inte jag varit så pigg på!

Annars önskar jag dit lycka till!

/Madde

(jag blev erbjuden ett jobb. 5000:-/månad vitt innan skatt + bostad, och då skulle jag jobba 8 h om dagen 6dagar i veckan.. :smirk: , det är för mig inte acceptabelt!)

Blev erbjuden liknande, men jag tror bestämt att det var svart + att man skulle jobba 7 dagar i veckan... Skulle inte tro det... ;) hehe

Tack för alla fina svar. Jag har hittat ett (eller rättare sagt, de hittade mig! :o ) jobb som kan vara intressant. Skall dit på besök, så skall bombardera dem med frågor då! Men vad jag fått höra än så länge, så låter det bra! :o :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
3 015
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 734
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 567
Senast: Lavinia
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
2
· Visningar
1 329
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka