Ang hd-fel

Ferrari

Trådstartare
På måndag kommer en tik över på besök, funkar allt bra stannar hon.

Däremot så har jag en undran ang hd-fel då hon är röntgad med c/d-höfter. Hur påverkar detta? Jag har ju inte tänkt mig tävla aktivt utan vill ha en hund att spåra lite med, träna freestyle, träna lydnad och kanske ta något skutt över något lättare agilityhinder.

Tiken är inte av någon stor ras, utan väger 16 kg i bra hull. Ifall detta påverkar positivt eller negativt?

Hon är i dagens dato 4,5 år och mår tipp-topp. Finns det något tillskott som stärker ben och leder som man kan ge i förebyggande syfte?

Berätta allt om hd-fel för mig. Vill gärna veta lite innan tiken kommer hit och jag blir störtförälskad :D
 
Sv: Ang hd-fel

Omöjligt att säga men jag skulle aldrig vågat chansa... En B/C el kaaaaanske C/C och såpass liten men en D-höft känns inget kul... Är du beredd att lägg över 50 000 i vet kostnader och 1 år av din tid på rehab så kanske men vill du ha et okomplicerat hundägande så skulle jag avråda. Finns absolut många hundar som blir 10-12 år och aldrig verkar känna av sina dålig höfter, sen finns det dem som får jätteont och avl eller op är enda möjlighet, en god vän har en hd, 15 kgs klassen, fin form och kondition, som hade D-höfter, han blev jättedålig vid 4 års ålder, idag är han 7 och lever utan höftleder, de fick operera bort båda med ca ett år mellanrum och måste varje dag tänka på att träna, massera och muskla honom rätt. Så visst går det och visst kan det vara värt för en älskad kamrat men jag skulle aldrig ta den risken att skaffa en hund jag vet kanske får tjall på höften...
Omplaceringsvovvar finns det massor av, bättre att förälska sig i en med bättre odds.
 
Sv: Ang hd-fel

Jag instämmer med övriga, speciellt som du har tänkt göra saker och ting med hunden. Satsa på en annan.
 
Sv: Ang hd-fel

Freestyle går nog bra, jag tänkte först på Frisbee som är helt uteslutet! Du får väl välja skonsamma sekvenser! Agility - inte på nån intensiv nivå!
C/D kan vara sämre än D på bägge, eftersom hunden börjar avlasta den sämre höften snett och då får belastningsskador ovanpå det hela.
Åldern som den här hunden är i, är den ålder då man ofta börjar märka av HD:t även om det givetvis är positivt att den mår bra fortfarande! Har du pengar kan du röntga hunden igen och se om den har pålagringar i höfterna, vilket är ett dåligt tecken.
Det finns hundar som lever långa liv utan smärta trots HD, men jag skulle inte chansa. Speciellt inte om du vill vara så pass aktiv med din hund!
 
Senast ändrad:
Sv: Ang hd-fel

Med sådana planer som du har skulle jag vara noga med att hitta en hund med fina höfter.
C-höfter hade jag själv kunnat leva med på en mindre hund (om jag inte hade planer på agility o dyl), men D - nej. Som någon annan skrev, hunden kan börja visa tecken på hälta när som helst, eller har redan besvär men det syns inte.

Min förra hund med D/D höfter märkte man ingenting på till en början, till med veterinären (Audell som nog kan kallas höftledsexpert) blev förvånad när han såg plåtarna. Men när försämringarna väl kom gick det snabbt.

Det är dock jätteindividuellt. Vissa hundar med dåliga höfter klarar sig hela livet, och andra blir dåliga snabbt. Men det är en chansning.
 
Sv: Ang hd-fel

Håller med.
Förra hunden, en BC, visade sig ha HD B + C, han arbetade som aktiv vallhund tills han vart dryga 4 år o huggormsbiten, efter det blev det agility o spår.
Vid 8 års ålder röntgades han igen pga rygg/bakdelsproblem, ingen av vet på Arninge förstod hur han kunnat få B + C, höfterna var urusla, men men, han levde ett bra liv fram tills dess.

mvh
 

Liknande trådar

Hundhälsa Mitt första inlägg här på många år, nytt användarnamn. Läser i vanliga fall nästan dagligen här på forumet men postar aldrig något...
Svar
3
· Visningar
2 210
Senast: Lona
·
E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
3 953
Övr. Hund Jag har en schäfer med lindriga pålagringar på armbågarna och B på höfterna, det är ju eg. inget fel på höfterna men det är ju inte 100%...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 264
Senast: Francess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp