Bukefalos 28 år!

Avla på hund med AD/HD fel?

Om det inte vore för pålagringarna skulle jag utan tvekan såga ja, efter utfört (bra) MH-test. B-höfter är ju inget fel, skulle inte para en hund med B-höfter med en annan hund med B-höfter dock.

Men eftersom din hund har pålagringar så vill jag inte råda dig till avel, hur bra stam han än har.
 
Siffrorna gäller utslaget över hundar som röntgas, inte någon speciell ras.

Du kan pluta med munnen hur mycket du vill, men gamla UTM är inte bara lika med A. Däremot så finns de gala UTM hundarna i "klassen" A.

Här hade Aussieklubben också gjort ett samandrag: http://www.australianshepherdklubben.nu/Sedrtgsam.htm

Stövarklubben hade gjort en lite blänkare om graderingarna också: http://www.schiller.stovare.se/hd.html



Nedanstående text är saxad ur: http://www.bexander.info/innehall/hdad.htm

UA - Hundar med normalt utvecklade höftleder får diagnosen "Utan anmärkning", tillägget "utmärkta höftleder" får de hundar som har speciellt välutvecklade och fasta höftleder jämfört med övriga inom rasen.

Grad I - Är den lindrigaste formen, höfthålan har nästan normal storlek och form men ledhuvudet passar inte in exakt in i ledhålan.

Grad II - Är en måttlig dysplasi, höftledshålan är märkbart grund. Ledhuvudet passar in dåligt och går lätt att skjuta ur läge.

Grad III - Är en kraftig dysplasi, ledhålan är mycket grund och ledhuvudet ligger ofta och rider på ledhålans kant.

Grad IV - Är en mycket höggradig dysplasi: Höftledshuvudet ligger helt utanför ledhålan (kallas också för luxation). Ledhålan är mycket grund.


Nedan är den nya graderingen

A =Normala höftleder (= nuvarande ua)
B =Nästan normala höftleder (=nuvarande ua)
C =Höftleder lindrig dysplasi (=nuvarande grad I)
D =Höftleder måttlig dysplasi (=nuvarande grad II)
E =Höftleder kraftig dysplasi (=nuvarande grad III och IV)
 
Men vad du blev stött då? Och vadå pluta med munnen? Vilken inställning! Jag sa att jag läst det några inlägg bakåt att nuv A = tid UTM! Och att den som skrev det lät väldigt insatt. Mer än så vet jag inte. Så varför hoppade du inte på den som skrev det från början då och rättade till det redan då? Då hade ju jag (och andra?) sluppit tro att det var så!

Det är jättesnällt och jättbra att du lägger ut de gamla och de nya benämningarna sida vid sida i alla fall.

Eftersom vi pratade om schäfrar så lät det onekligen som väldigt mycket med 95% A på höfterna! Men det är bra att du förklarar så man förstår, även om det kommer efteråt, att det gällde flera andra raser.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 542
Senast: IngelaH
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
2 511
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Jag läser ofta här att ditten och datten ska man inte avla på. Och jag håller med. Men sen började jag fundera på vilka hundar som ska...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 010
Senast: Wingates
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 344
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ta studenten
  • Vad är det här?
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

  • Fästingmedel på innekatt
  • Kastrera ja eller nej
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Trollet rymmer
  • Insektsmedel
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp