ang hösilage

S

__Stilett__

Jag vill ha svart på vitt.
jag ska fodra med detta nu (igen)
och undrar nu hur många här som vet/känner till etx ngn häst som tagit skada/avlidit av detta fodermedel av pga botlusim.

jag vet hästar som dött. (ovaccinerade dock).
 
Om du med känner till menar har FÖRSTAHANDSINFORMATION om detta, och inte hört det av en bekant vars kusins mosters mans exflickväns kusins dotter hade en häst som dött av botulism *s*, eller något man läst i tidningen, så har jag ALDRIG hört om någon häst som fått botulism.

Jag vet dock EN häst som fått biverkningar av vaccinet. Inte allvarliga, men tillräckligt för att få ställas av i 3 veckor..

I övrigt så äter majoriteten av hästarna i min närhet, mina kompisars hästar etc hösilage med god aptit, är hälsan själv och verkar må alldeles prima. Vaccinerade som ovaccinerade. (De flesta som jag känner verkar dock INTE vacc. Gjorde en ovetenskaplig undersökning i bekantskapskretsen 2001 och då vaccinerade ungefr 30% av de som gav hösilage. Siffran kan ha ökat nu dock, det vet jag inte)
 
Jag vet dock EN häst som fått biverkningar av vaccinet. Inte allvarliga, men tillräckligt för att få ställas av i 3 veckor...

Var den hästen helt frisk vid vacc? Nyfiken eftersom jag står i valet och kvalet om jag ska vacc till nästa säsong eller inte.

mvh :bump:
 
Enligt vad jag har hört så far fler hästar illa
av dammigt hö än av hösilge..
 
Såvitt man vet så var den det. Den KAN ju haft något latent, det vet man inte. Men den var i träning, den fick vila efteråt, den var inte snorig/hostig/något annat yttre man kan se. Så, ja, den var frisk såvitt alla kunde bedöma (dvs ägare, tränare, vet)
 
Jag har fodrat med hösilage i många år men har mina botulism vaccinerade. Jag känner till folk som hästar har dött av botulism inte jätte vanligt men det händer!!!
Har talat en del med veterinärer om det och dom har sagt att om en häst får det dör den oftast det finns väldigt få fall då hästar har fått det som klarar sig! :cry:
Så jag har aldrig vågat chansa!
 
Japp 2 gånger här nere har jag varit med om det.(båda ovaccinerade) Den ena trodde de först att det var borelia men det visade sig sen vara botulism.
Den andra hästen var hos en kompis i Vellinge. Det var det värsta jag varit med om. Hästen bara föll omkull och kom inte upp igen hur många gånger den än försökte. Man stod helt hjälplös. Snacka om att man hade panik.
 
Jag vet tre stycken hästar som dog förra året. De hade fått två sprutor, alltså var inte grunden lagd helt.
 
har fodrat med ensilage i många år nu och har aldrig vaccinerat. Jag har inte haft någon som dött. Jag har nog en väldans tur.
 
En utan hästarna i vårat stall har haft botulism och tillhör den där skaran med de ytterst få som överlever.
Men hon stod rätt länge på Strömsholm på behandling och var dålig länge efter det.
Hon var ovaccinerad när detta hände och hade mera tur än veterinärernas skicklighet att hon överlevde.Att de kämpade så länge med henne var nog för att själva lära sig också,alltså veterinärerna,men prognoserna är mkt,mkt dåliga.Detta hände för en 3-5 år sen och om en månad ska gamla M.(25 år) få vandra vidare.Hon är fortfarande pigg och glad :D,men kroppen börjar ta slut. :(
 
Vilken typ av botulism dog de av då? Den de var grundvaccinerade mot eller en annan?
 
Typ B måste det ju ha varit eftersom det e den enda typen som e påvisad hos hästar ;)
 
jag håller med där... Dammigt hö som kan ge tex. kronisk bronkit är nog vanligare än att hästarna blir sjuka av hösilage...

Jag vet inte någon häst som dött av hösilage men så har de flesta varit vaccinerade också vad jag vet.

Min häst är vaccinerad men äter nu bara hö. (men valde att ha kvar vaccinationen ifall något skulle hända och man behövde byta. dessutom är det dumt att avsluta en redan påbörjad vaccination rådgjorde jag med veterinären och mina förräldrar)

Men själv har jag turen att ha en häst som doppar höet själv i vatten innan han äter det (han är kollad i munnen).
:bow:
 
Vilken typ av botulism dog de av då? Den de var grundvaccinerade mot eller en annan?

Den de var nästan grundvaccinerade mot. Maximal otur alltså , men det kan hända.
 
Ja, det får man ju säga då! Visste inte heller som Bucus skrev att det bara var typ B som varit påvisad på häst. Tycker att veterinärer man frågat överlag är lite dåligt pålästa om botulism.
 
Många trådar om samma sak...
Vi har i alla fall svart på vitt.
Läs insändaren i Ridsport nr1 så ser du att även påbörjade vaccineringshästar dör i botulism.
Rubriken var:
Second Glass är död. Vad hände?

Tilläggas är att när vi var in på Strömsholm så var vi nr2 i ordningen under 2002 ang. botulism.
Inte många kan tänkas, men för en som är lekman så kan man inte skilja på foderstrupsförstoppning och botulism.

Och när sedan hästen ligger död är det ett fåtal som tar obduktion.

Mörkertalet är hur stort som helst.

AM
 
ska vi göra en liten undersökning,
vad föredrar/kommer ni att fodra med.

Hö eller Hösilage + motivation till varför.
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 581
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 011
Senast: TinyWiny
·
Relationer Jag går och funderar och undrar lite om det finns roliga solskenshistorier om relationer som återuppstått? Jag har tex ett ex sen...
2
Svar
22
· Visningar
1 701
Senast: lingonben
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
713
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp