Ang. Krafft Groov, grund

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Krizz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 73
  • Visningar Visningar 7 982
Sv: Ang. Krafft Groov, grund

Krizz skrev:
Har lite funderingar kring Krafft groov och grund...Har hört att Groov är bra till heta hästar - som behöver bli lugnare och som lätt blir magra stämmer det? Motsatsen, grund är till för hästar som är sega men som lätt blir överviktiga - innehåller mer havre Stämmer detta eller är dt ngt om bakfoten? :smirk:
Förresten vilket är det nyttigaste fodret man använder, vad fodrar ni med?

Jag använder Krafts nya grov till min halvblods valack. Plus en massa annat då ;)
Och han har aldrig någonsin varit så fin som han är nu. Första vintern smalnade han av rejält. förra vintern så var han ganska fin. föll ur lite för en månad sen men nu sen jag började med groven har han blivit kanonfin.

orkar inte skriva hur mycket han får av varje men han äter iaf betfor, havrekross, krafts nya grov, lusernpellets, vitlök, b-vitaminer, mineraler. Håller han sig fin som han är nu på detta så kommer han få stå på detta. Ser jag att han faller ur när snön och det kommer får han alger me och kalk.

Han äter runt 20 kg hö per dag. inte analyserat. men det verkar funka ändån.

Glad att han e fin. Fast jag tar gärna en 50 kg mer på hästen. SÅ man har riktigt att bygga muskler av. SÅ e dom gulliga när dom är lite runda :love:

*lånar knapp*

Blev lite snurrig här nu i denna tråden :).

Jag har fått hem ett arabiskt fullblod på åtta månader som just nu äter 3dl havrekross 3dl kornkross 6dl Hippo Müsli och en halv dl mineraler, hösilage har han fritt och han är blank i pälsen, rund om magen och verkar pigg och bra för övrigt.

Jag har funderat på om jag ska ge honom Krafft Groov istället då vi har fodrat alla våra avelsston och föl med detta med gott resultat.

Men nu vet jag inte längre, detta med foder är en hel vetenskap. Jag skulle behöva tips och råd av någon kunnig. Någon som vet någon bra man kan rådfråga?

Du har ju förmodligen inte samma hö som hästen har ätit tidigare, så du bör göra en foderstat efter just DIN höanalys.

Jo det är ju klart det är jag medveten om men stallägaren hade gjort en analys men resultatet lyser med sin frånvaro. Ska fråga honom efter det imorgon.

Men det spelar ingen roll vad analysen säger då jag endå måste fodra med något bra.

Men vad som är bra bestäms ju av analysen...

När du har fått resultatet ser du ju om du ska ge Krafft Protein (mycket protein) eller Ponny(Myclet LITE protein), eller något kraftfoder alls så att säga.

Hoppas att stallägaren inte har slarvat bort analysen för dig, bara... :angel:

Jo det är sant men jag måste ju ge honom foder under tiden. Analysen kanske jag måste göra på nytt då jag är tveksam på att dom har gjort någon analys. Jag fortsätter med det jag ger nu tills jag fått analysen. Hur lång tid brukar det ta att få analysen?

Lite lathet av mig

Så jag fodrar med Krafft Grund till en del och så kompletterar med havre och betfor.
I år är höet nästan bara för att ha nåt att tugga på
så vi får fodra lite mer mer kraftfoder.
Vi har en 10 årig märr som är hyfsat lättfödd, hon äter 10kg hö 2 kg havre 1 kg betfor +b-vitamin
2-åringen äter fritt med hö 2kg havre 1 kg betfor
1 1/2 kg kraftt groov men då är hon en travhäst i full träning
Dock fick hon korsförlamning så vi har dragit ner lite då hon inte kan köras för fullt än.
Jag ska hitta ett annat alternativ men mina hästar bor 50 mil från mig hos pappa så jag måste se unghästen innan jag rekommenderar foder.
Då åker jag ner till Odal och tittar och bestämmer mig, jag vill ha tag på ett muslifoder, jag har tankar åt Fibergi
Nån som har nåt annat förslag???

Någon som vet vad för spannmål o hur mkt det finns i kraft grunden? sökte lite i fler trådar o förståd att det bestod av drygt 20 % havre o sen en del lusern o betfor, men hur mkt lusern o betfor?

Det jag är särskilt intresserad av är hur mkt "grovfoder" som finns ner hackat i kraft grund pelletsen? halm,lusern, grönmjjöl osv.. Har en häst som alltid stått i halmbox o alltid fått stora givor grovfoder, ska flytta till inakorderingstall med torvbox o hö. Min häst fått hösilage sista åren o är van vid att kunna tugga hela natten. Funderar på om det är mkt mättnads känsla i kraft grunden eftersom den ingår i hyran förutom höet..

Jag kan tyvärr inte svara på frågan om innehållet, men väl den om mättnadskänslan...;)

En häst känner sig mätt (eller snarare nöjd, är nog ett bättre ord) när den fått tugga en viss tid. Den kan inte som vi, känna att magsäcken fylls. Just därför kan hästar faktiskt äta ihjäl sig på kraftfoder.

Alltså, det är knappast troligt att du kan ge din häst någon mättnadskänsla genom att fodra med ett pelleterat kraftfoder av något slag, för det tar helt enkelt inte tillräckligt lång tid att äta upp.
Och att ge en kraftfodergiva som räcker i nån timme eller mer är ju som alla förstår helt orimligt...:cool:

Jo precis, men samtidigt finns det ju en del som ger lusern pellets som en del i grovfoder givan, o då tänkte jag på hur mkt lusern det faktiskt innehåller i grund. Min häst har ju alltid kunnat stå o tugga om nätterna, o alltid gått i hagar med tuggmaterial. I nya stallet kommer hon bli utfodrad andra tider o oftare, men hon kommer ju inte kunna få lika mkt ts som nu. Min häst verkar ha ett relativt högt protein behov, om mina analyser på fodret stämmer. O jag antar att hö et på nya stallet har lägre kvot än det hösilage jag använt, o grunden innehåller ju då kanske en ngt högre kvot, iaf om man kunde höja kvoten genom att ge några kg grund förutom höet..

Innehållet ska stå på säckarna. Har ni inte säckar i stallet så åk till närmsta återförsäljare och läs på säcken.
// Linda

Jo precis, men samtidigt finns det ju en del som ger lusern pellets som en del i grovfoder givan, o då tänkte jag på hur mkt lusern det faktiskt innehåller i grund.

Lusernpellets ger fibrer för matsmältningssystemet, och kan i det syftet användas som ersättning för grovfoder. För att tillgodose tuggbehovet måste du använda något mer "svårtuggat".

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 687
Senast: Irival
·
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 090
Senast: Kodiak
·
Foder & Strö Jag är otroligt okunnig på foder så därför frågar jag här. Jag och mamma hade en diskussion om kraftfoder. Vi ger Krafft groov 125...
Svar
1
· Visningar
1 072
Senast: Boj
·
Foder & Strö Jag äger en dräktig sak som matvägrar i tid och otid. Hon går in i högdräktighet i slutet på januari/början på februari. När hon inte...
Svar
2
· Visningar
1 157
Senast: elle12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka