Ang ridplan

Smurfmodesty

Trådstartare
När man "harvar" upp (heter det så? :confused:) ridplanen, är det en speciell maskin man kopplar till traktorn, eller är det en likadan som man använder i jorden på åkrarna?

Hur gör ni som inte har egen till ridplanen? Hyr ni av någon eller?
Vi skulle behöva fixa iordning våran ridplan, det var länge sen den harvades nu... Men vi har ingen egen harv.

Hittills har vi skottat och haft oss, men nu måste den verkligen harvas i vår när den tinar fram igen.
 
Den du har på åkrar är en plöj...om du menar den som går ner i jorden en bit...den som man har och "rullar uppe" på är en ringvält.

Man brukar harva ridbanor...ser ut som en "platt" metallstälning med "piggar" neråt...(som en JÄTTE räfsa typ :D)
 
Ovanstående insändare menar nog plog (inte plöj). Harv och plog är två helt skilda saker.

Nej, jag skulle inte använda en "vanlig" lantbruksharv till ridbanan, i vår hade det blivit lite väl djupt. För ridhus frinns särskilda ridhusharvar, ibland kan man köpa äldre harvar som oftast fungerar bättre på ridbanan (går inte lika djupt). Vi har en jättegammal harv som vi kopplar till en trädgårdstraktor eller någon inkörd kuse, det brukar göra susen på ridbanan.
 
men du, så ser en harv ut som man harvar åkrar med också. :idea:
Man plöjjer för att vända jorden, så att den får luftas.
 
helt riktigt, en harv å en plog är garnaterat inte samma sak! Man är ju född som bondjänta.. :cool:
 
Okej...
Ja vi får nog fråga runt hos dom som har ridplan om dom har någon man kan få hyra, eller om dom kan fixa det åt oss.

Traktor går att fixa, värre med harven... :D
Inkörd häst har man ju iofs oxå, men om han är tillräckligt stark var en annan femma :D
 
Ett par sektioner av en gammal sk 100-pinnarsharv är ganska bra att använda. Dom går inte för djupt. Det har dom flesta äldre bönder nånstans i skräphögen ;) Vi fick vår av en bonde som var glad bli av med den. Harvade med den i många år innan vi skaffade en riktig ridbaneharv.

Drog runt harven med bil, knöt bara fast en bogserlina i harven och hakade på bilens dragkrok. Gick alldeles utmärkt, både på ridbanan och i ridhuset. Längst ut i hörnen fick vi kratta för hand, men det var snabbt gjort.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 183
Senast: skiesabove
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 744
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 896
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 267
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp