Ang. Stallbandage

Gallardo

Trådstartare
Hur många här använder stallbandage till sin häst?
Vad har ni för stallbandage?

Jag har köpt fleecelindor och undrar om man måste ha bandageunderlägg under?
Ni som använder bandageunderlägg på natten, har ni lite större bandageunderlägg än vanligt eller har ni normal storlek?

Sv: Ang. Stallbandage

Fuxfia har alltid stallbandage eftersom hon har trånga ledgångar. Bak har hon störst gallor och där har hon sånna där BoT-strumpor. Hjälper inte mer än vanliga lindor, men hon får använda de när de är inköpta... Fram lindar vi med vanliga fleecelindor och tjocka paddar.

Jag skulle aldrig linda stallbandage utan paddar. Det känns som att det gör mer skada än nytta om man inte har något som fördelar trycket. Jag har större paddar, ja. Lindar inte heller över hala padden, utan har ungefär 1cm både uppe och nere som "syns" av padden när det är lindat.

Jag lindar regelmässigt inte med stallbandage, men när jag gör det blir det BoT-paddar och så fleecelindor.

Ja jag använder större paddar till stallbandage, då man ju vill de ska täcka mer.

Du MÅSTE inte ha bandageunderlägg under fleecelindor, men de gör inte direkt så stor nytta (värme) utan.

Vill man finns det snabbandage att köpa (jag har sådana med faktiskt), både vanliga och BoT. Är som ett neopreneskal med en tjock padd i, bara knäppa dit, om man inte vill eller kan linda. Lätt för stallpersonal att ta av på morgonen jmf med lindor med.

Det var det där jag funderade på nämligen. För någonstans har jag läst att man inte måste ha underlägg under fleecelindor. Tack för det svaret!

Jag funderar på att köpa dom färdiga stallbandagen som h**ks har.
Min kille kommer i januari och han kommer stå i ett stall där stallägaren tar in och ut, så han kanske uppskattar om han får sådana att ta av istället för lindor ;)

Tack för svaren!

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
547
Senast: Mearas
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin... 2
Svar
27
· Visningar
2 594
Senast: Zetly
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
857
Senast: tara
·
Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
1 031

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Balkong 2025
  • Ögonfärg

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka