Ang styvpappan som gav barnet en örfil

Status
Stängd för vidare inlägg.

citron

Trådstartare
En 15 årig flicka spottade sin styvpappa i ansiktet för att hon inte fick som hon ville.Styvpappan ger ungen en örfil och puttar omkull henne i en snödriva.Han blir polisanmäld men tingsrätten anser att det ibland är helt Ok med en örfil.

Vad tycker ni?

Jag tror att jag skulle kunna reagera på det viset om min femtonåring skulle spotta mig i ansiktet Ja men det innbär inte att jag tycker det är ok.

Tingsrätten borde döma styvpappan för ringa misshandel(som han erkänt) och döma femtonåringen till sammhällstjänst för att hon spottat för att markera att hon också gjort fel.Annars blir ju effekten att det är fel att ge någon en örfil men helt ok att spotta på andra människor.
/Citron
 
Sv: Ang styvpappan som gav barnet en örfil

Den där domen kommer garanterat att överklagas.

En del formuleringar i den är märkliga. Jag har glömt de exakta formuleringarna som jag läste om igår, men tingsrättens resonemang gick ut på att det ibland kunde bli nödvändigt för en vuxen att "fullfölja en tillrättavisning" eller nåt åt det hållet. De verkar inte ha hört talas om förbudet mot barnaga :smirk:.
 
Sv: Ang styvpappan som gav barnet en örfil

Hans reaktion var ett misslyckande som förälder, men utan att veta mer än vad jag läst i Aftonbladet tycker jag ändå inte att det låter som ett tillräckligt stort fel för att döma till straff. Det är nog en ganska naturlig reaktion på att bli spottad i ansiktet. Om rätten såg det hela som en genomtänkt tillrättavisning och då fann den rimlig tycker jag att de har fel. Däremot tycker jag att det är rimligt att fria om det var en hastig reaktion på en vidrig kränkning.
 
Sv: Ang styvpappan som gav barnet en örfil

Om min unge spottat mig i ansiktet hade han garanterat fått ett straff...kanske en örfil, kanske nåt annat.....ungar idag är riktigt painiga...dom tror dom kommer undan med allt, bara att anmäla o ringa BRIS...inte konstigt det ser ut som det gör ute på stan på nätterna :crazy: och i skolan på dagarna

Själv tycker jag att det är skillnad på aga o aga....att ta tag i en vansinnigt ursinnig 3 åring, eller att ta tag i en vansinnig 15 åring...vilket är värst enl lagen??
 
Sv: Ang styvpappan som gav barnet en örfil

Jag håller med om att om min unge spottade på mig så visst skulle det få ett straff men OM pappan ska straffas för örfilen i en domstol så ska barnet också straffas för spottningen i domstolen.Av anledningen som jag gav ovan.Jag tycker inte pappans reaktion är överdriven för om någon oavsett vem spottade mig i ansiktet så skulle jag mycket väl kunna svara med en örfil.
Citron
 
Sv: Ang styvpappan som gav barnet en örfil

Jag hade knappast slagit, det ligger inte för mig att slå. Det finns betydligt bättre sätt att straffa en 15-åring :devil: Men förhoppningsvis slipper man någonsin bli spottad i ansiktet, tror inte jag känner någon som nånsin spottat en förälder i ansiktet, så det verkar inte vara nån jättevanlig företeelse, eller?
 
Sv: Ang styvpappan som gav barnet en örfil

Jag fick rota fram tidningen...

Så här skriver tingsrätten, efter ett resonemang om att det åligger föräldrar och vårdnadshavare att förmana och tillrättvisa sina barn inom ramen för sedvanligt god fostran:

"Det kan därför inte undvikas att en vårdnadshavare även i de mest harmoniska familjeförhållanden nödgas till visst fysiskt tvång för att till exempel fullfölja en tillsägelse eller hindra att barnet far illa".

Fast i mina öron är en örfil fysiskt våld, ingenting annat.

Möjligen kan jag något mer förstå rätten när den hänvisar till en HD-dom som slår fast att om en person inlåter sig i ett mindre bråk med en annan så ger han eller hon samtidigt i viss mån upp sin integritet och sitt rättsliga skydd.

Detta skulle ju kunna gälla här eftersom flickan faktiskt är straffmyndig. Fast samtidigt: han är styvpappa, hon är alltså i beroendeställning - då är hans brott allvarligare.

Oavsett hur det går i det här fallet - som kommer att överklagas - tycker jag att det är illa att en domstol formulerar sig på det viset om "fysiskt tvång" för att "fullfölja en tillrättavisning" om en örfil.
 
Sv: Ang styvpappan som gav barnet en örfil

Min åsikt är och kommer alltid att vara att MAN FÅR ALDRIG SLÅ.
Inte ens om man blir spottad i ansiktet.
Man går därifrån.

Straff för spottandet, det kan man nog fixa ändå.

Vad gäller små barn, så kan man ju vara tvugna att hålla i dem med våld så att de inte skall skada sig.
Men det är ju något helt annat.
Man kan ju inte låta dem springa in på Solvallabanan mitt under ett lopp bara för att de vill "Gräva i den stora sandlådan".
Kriteriet höll på att få oönskat sällskap av min minste där.
Så vi fick hålla i den skrikande och sparkande ungen med våld.
 
Sv: Ang styvpappan som gav barnet en örfil

Hur skulle ni göra med en 15-åring som spottade på er?

(Bråket började på en p-plats i Ullared. Flickan ville köpa en dvd, fick nej av sin styvpappa, hon vägrade sätta sig i bilen och spottade honom i ansiktet i stället. Då gav han henne en örfil och knuffade till henne så att hon ramlade i en snödriva).

Jag vet inte vad jag skulle göra - men jag skulle inte slåss. Helst hade jag nog lämnat henne på parkeringen men de bodde långt från Ullared, hon hade inte tagit sig hem i brådrasket.
 
Sv: Ang styvpappan som gav barnet en örfil

Vad skulle ni göra om en 15 åring kommer hem full, ger sig på er och slänger ett stort köksbord på er?? att blodvite förekommer spelar tydligen ingen roll( på mamman då)

...en 15 årig kille är ju ofta både större o starkare än modern, så att gå på är nästan farligt...är man 15 år menar jag...då kan man fan ta ansvar över sina handlingar, och även kunna ta en hurring om man är odräglig.....

Även bra föräldrar kan få odrägliga ungar...hade jag varit mamman med köksbordet vet jag faktiskt inte vad jag skulle gjort, men inte skulle jag fråga varför han gjort det med pedagogisk röst iallafall.....
 
Sv: Ang styvpappan som gav barnet en örfil

Jag hade nog slagit. Jag tar inte emot vad som helst och om någon hade spottat mig i ansiktet så hade den personen fått skylla sig själv att den fick en örfil. Sedan så är det inte en lika naturlig reaktion på ett LITET barn, att slå menar jag.
 
Sv: Ang styvpappan som gav barnet en örfil

Äh, skippa köksbordet, det är en annan diskussion. Det den där ungen ägnar sig åt är ju misshandel.
 
Sv: Ang styvpappan som gav barnet en örfil

Nä, men det finns säkert folk som tycker att man inte skall ta tag i en sån unge heller...15 som 15...aga som aga...fysiskt eller psykisk misshandel.....man kan skrika o gorma åt ungar, men inte ge en örfil??
 
Sv: Ang styvpappan som gav barnet en örfil

Aga är fel, men aga är inte fel. Det beror ju på hur man gör. Man får inte skrika åt sina barn, man får inte tala om för dem att " juswt nu när du har gjort så här, tyckjer jag att du är dum" för då kränker man dem. Att misshandla är fel, men att hålla fast under tiden man "skäller" är lika fel. Fast jag springer ändå i fstt min 2,5 åring när han inte vill lyda, håller fast honom och berättar, ibland med hög röst, vad han har gjort och vad jag tycker om det.

För några dagar sedan lekte mina två pojkar fint på den äldstes rum, så jag passade på att springa till toa. Plötsligt hörs ett tjut och jag rusar iväg för att se vad som hänt. När jag kommer till rummet ser jag min 1 åring på golvet med huvudet fastklämt mot golvet och min 2,5 åring som stod på hans huvud med ena foten och stampade på huvudet med andra. Vad hade ni gjort i det läget?

Jag rusade in och knuffade undan ungen ganska hårt och tog upp minswtingen och gick ut från rummet och smällde igen dörren. Jag var så arg och rädd att om jag hade gjort på ett annat sätt så vet jag inte om jag hade kunnat behärska mig. Jag kände att jag vill slå min äldsta son. Den känslan skrämde mig enormt, och givetvis slog jag inte honom. Jag knuffade bara undan honom hårt, men det var inte alls tänkt att det skulle vara så hårt.

Men fy 17, känslan att vara så rädd och vilja försvara sitt barn var så enorm trots att det var mitt andra barn som var "dum"!
 
Sv: Ang styvpappan som gav barnet en örfil

citron skrev:
En 15 årig flicka spottade sin styvpappa i ansiktet för att hon inte fick som hon ville.Styvpappan ger ungen en örfil och puttar omkull henne i en snödriva.Han blir polisanmäld men tingsrätten anser att det ibland är helt Ok med en örfil.

Vad tycker ni?

Jag tror att jag skulle kunna reagera på det viset om min femtonåring skulle spotta mig i ansiktet Ja men det innbär inte att jag tycker det är ok.

Tingsrätten borde döma styvpappan för ringa misshandel(som han erkänt) och döma femtonåringen till sammhällstjänst för att hon spottat för att markera att hon också gjort fel.Annars blir ju effekten att det är fel att ge någon en örfil men helt ok att spotta på andra människor.
/Citron
Läste om detta.... karln blev ju inte dömd! "Varbergs tingsrätt friade pappan och skriver i domen att hans reaktion kan ses som en befogad tillrättavisning. "
Jag säger som du; jag har full förståelse för att det kan hända att jag blir så arg att jag agerar fysiskt någon gång. MEN; precis som du säger; det är defintivt INTE okej för det! Rätten hade ju tydligen sagt att "Örfilen var harmlös och befogad". Tycker det är skiiiit.... aga ÄR förbjudet i Sverige och därför borde han ha dömts.

Än mer skit var detta:
" Ruby Claesson Harrold, jurist och ordförande för Nordiska kommittén för mänskliga rättigheter, har slagit sina barn flera gånger.
- Barn är känslovarelser. De hör mycket bra genom skinnet, säger hon.

Fick stryk på resan
Vid en bilresa till Frankrike fick hon nog av sina tre barns bråkande i baksätet.
- Vi körde i hög fart på motorvägen och jag sa till dem att sluta, men de bara fortsatte. Så jag svängde in på en rastplats och tog hand om dem. De satt i bilen och ville inte komma ut så jag gick först på den ena sidan och sedan på den andra sidan och daskade till dem. Sedan lugnade de sig och vi kunde köra vidare.
Hur ofta får man slå sina barn?
- Vadå, hur ofta? Föräldrar är tänkande varelser och kan ta sitt ansvar. I vissa sammanhang måste man ta till andra medel än bara ord och förmaningar."

Och hon ska vara ordförande för Nordiska kommittén för mänskliga rättigheter !!!?!?!

Jösses säger jag bara....
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,547945,00.html
 
Sv: Ang styvpappan som gav barnet en örfil

martha skrev:
Själv tycker jag att det är skillnad på aga o aga....att ta tag i en vansinnigt ursinnig 3 åring, eller att ta tag i en vansinnig 15 åring...vilket är värst enl lagen??
Enligt min mening är det skillnad på att "ta tag i" och att örfila.... det beror ju förstås på vad man lägger i begreppet. Mina föräldrar har aldrig slagit oss. Det har aldrig behövts. De har använt andra metoder och vi har haft respekt för när de blivit arga och sagt till på skarpen helt utan hot om fysisk bestraffning. Det värsta som hänt fysiskt är väl att man blivit tagen i armen och ledd in på sitt rum; eller när man var mindre; buren bort från platsen där man bråkar. Det tycker jag är okej. Men att slå tycker jag aldrig är befogat. Om det är befogat mot 15åringen så borde det väl även vara befogat att örfila chefen när denne inte lyssnar tex? :crazy:
 
Sv: Ang styvpappan som gav barnet en örfil

Jag hade lämnat 15-åringen på parkeringen i Ullared, även om det var långt hem.
Om det var min 15-åring, så skulle den ju varit utrustad med både mobil-telefon och ett eget bank-konto med kort.
Med den utrustningen så kan man ta sig hem, på ett eller annat vis.
Någon som spottar på mig åker INTE i min bil.

Dessutom så finns det ingen lag mot att lämna en spottande och fräsande 15-åring på en parkering till att ta sig hem själv.
De anses helt mogna till att klara av en sådan sak.
 
Sv: Ang styvpappan som gav barnet en örfil

Enya skrev:
För några dagar sedan lekte mina två pojkar fint på den äldstes rum, så jag passade på att springa till toa. Plötsligt hörs ett tjut och jag rusar iväg för att se vad som hänt. När jag kommer till rummet ser jag min 1 åring på golvet med huvudet fastklämt mot golvet och min 2,5 åring som stod på hans huvud med ena foten och stampade på huvudet med andra. Vad hade ni gjort i det läget?

Jag rusade in och knuffade undan ungen ganska hårt och tog upp minswtingen och gick ut från rummet och smällde igen dörren. Jag var så arg och rädd att om jag hade gjort på ett annat sätt så vet jag inte om jag hade kunnat behärska mig. Jag kände att jag vill slå min äldsta son. Den känslan skrämde mig enormt, och givetvis slog jag inte honom. Jag knuffade bara undan honom hårt, men det var inte alls tänkt att det skulle vara så hårt.
Jag tycker du gjorde det rätta. Du slog inte din pojke. Att du kände att du VILLE det är ju helt naturligt, men du gjorde det inte. För att du är vuxen och kan behärska dig. Du visade ändå på ett tydligt sätt för honom att "såhär GÖR man inte"- utan att du gjorde "samma sak" mot honom! Jättebra! Han lärde sig troligen dessutom att föräldrar kan bli arga när man gör fel, men mamma SLÅR mig inte. Föräldrar ska inte slå barn.

En knuff i ett sånt läge tycker jag inte kan anses som aga. Visst; kanske kunde du ha lyft bort honom, men nu var situationen plötslig och du blev naturligtvis rädd. Och knuffen markerade att "bort därifrån" utan att innebära ett SLAG eller en kränkning av honom. Så tycker jag.

Kanske motsäger jag mig själv här? Men jag tycker det är okej att ta tag i ett barn om de inte lyssnar - att ta dem i armen och in på sitt rum och stänga dörren om de inte lugnar sig. Att knuffa bort pojken i det läget du hade anser jag vara av samma kaliber.
 
Sv: Ang styvpappan som gav barnet en örfil

martha skrev:
Vad skulle ni göra om en 15 åring kommer hem full, ger sig på er och slänger ett stort köksbord på er?? att blodvite förekommer spelar tydligen ingen roll( på mamman då)
Det beror på.
Antagligen så skulle jag ringa till polisen.
Ungen skulle stoppas in i cell över natten, så att den inte kunde göra någon skada.

Män, i detta fall sonen, som misshandlar kvinnor, i detta fall mamman, de skall stoppas undan.
Ty de MÅSTE lära sig att samhället INTE tillåter sådant, så att de inte senare tar till och slår på sina flickvänner, fruar och barn.
 
Sv: Ang styvpappan som gav barnet en örfil

Inte_Ung skrev:
Jag hade lämnat 15-åringen på parkeringen i Ullared, även om det var långt hem.
Om det var min 15-åring, så skulle den ju varit utrustad med både mobil-telefon och ett eget bank-konto med kort.
Med den utrustningen så kan man ta sig hem, på ett eller annat vis.
Någon som spottar på mig åker INTE i min bil.

Dessutom så finns det ingen lag mot att lämna en spottande och fräsande 15-åring på en parkering till att ta sig hem själv.
De anses helt mogna till att klara av en sådan sak.
Precis min och sambons tanke när vi läste artikeln!
Det är ett bra straff för ett sådant beteende. Utan att ta till slag som metod. Och då blir det ett mera "moget" sätt enligt min mening att agera. Men ..... troligen hade heller aldrig din 15-åring ens GJORT så? Troligen är h*n redan färdig nog vid det laget och vet bättre än att bete sig på det viset. Jag skulle nog om jag vore pappan fundera lite över var JAG också brustit i min kontakt med flickan.... om det går så långt att hon respekterar mig som individ så lite att hon spottar på mig (för nån DVD tror jag??!? ) så har jag nog gjort nån miss långt tidigare.... eller?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp