Bukefalos 28 år!

Ang styvpappan som gav barnet en örfil

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ang styvpappan som gav barnet en örfil

Jag kan hålla med er som skrev om att även flickan borde straffas. Det mest riktiga hade väl varit om hon straffats för sin handling och han för sin.
Om någon kastar ett bord över en annan så ska den självklart straffas. Men av domstol istället för att jag själv ska kasta ett bord tillbaka. Då sjunker jag ju bara till samma nivå. Och vad hjälper det? Bättre ringa polisen och helt enkelt se till att markera på DET sättet att man inte tolererar beteendet. Innan polisen kommer (i "stridens hetta") hade mitt bästa tips varit att försöka få ut ungen (tonåringen) ur huset. Troligen hade jag varit ganska rädd. Och att försöka låsa ute tonåringen hade nog varit både en bättre markering och ett säkrare sätt än att börja slå tillbaka mot en så våldsam person.
 
Sv: Ang styvpappan som gav barnet en örfil

Hetsa inte upp dig över Ruby C H, det där med barnaga har hon gjort sig ett namn på :smirk:
 
Sv: Ang styvpappan som gav barnet en örfil

Inte_Ung skrev:
Jag hade lämnat 15-åringen på parkeringen i Ullared, även om det var långt hem.

Japp, det låter vettigt. Så hade jag nog också gjort. Hoppas jag (jag är en hönsig person så risken är att jag oroat ihjäl mig om jag lämnat ungen).

Oavsett den där domen så tycker jag att historien är tragisk. En genomsnittlig 15-åring spottar inte på sin styvpappa, det måste ligga en massa trassel bakom :(
 
Sv: Ang styvpappan som gav barnet en örfil

Ja, formuleringen är mycket klumpig och angränsande till skrämmande. Däremot tycker jag inte att det som rapporterats räcker för att utdela ett straff. Vissa saker bör en familj kunna lösa själva, man kan inte straffbelägga varenda övertramp, och om allt barnen behöver göra för att inte bli slagna är att låta bli att spotta sina föräldrar i ansiktet så är de inte så illa ute.

Däremot kan man anta att det förekommer en del problem i familjen om barnet spottar föräldern i ansiktet när denne inte köper en dvd, och det kanske kan behövas hjälp utifrån. (och kanske även än tydligare av att förälderns reaktion på det är att slå)
 
Sv: Ang styvpappan som gav barnet en örfil

fast i detta fallet var det polisen som kom HEM med grabben.....vid köksbordet ville mamman ha en pratstund.....
 
Sv: Ang styvpappan som gav barnet en örfil

Björk skrev:
Enligt min mening är det skillnad på att "ta tag i" och att örfila.... det beror ju förstås på vad man lägger i begreppet. Mina föräldrar har aldrig slagit oss. Det har aldrig behövts. De har använt andra metoder och vi har haft respekt för när de blivit arga och sagt till på skarpen helt utan hot om fysisk bestraffning. Det värsta som hänt fysiskt är väl att man blivit tagen i armen och ledd in på sitt rum; eller när man var mindre; buren bort från platsen där man bråkar. Det tycker jag är okej. Men att slå tycker jag aldrig är befogat. Om det är befogat mot 15åringen så borde det väl även vara befogat att örfila chefen när denne inte lyssnar tex? :crazy:

Om min chef hade spottat på mig, då hade jag spottat tillbaka....
 
Sv: Ang styvpappan som gav barnet en örfil

Björk skrev:
Precis min och sambons tanke när vi läste artikeln!
Det är ett bra straff för ett sådant beteende. Utan att ta till slag som metod. Och då blir det ett mera "moget" sätt enligt min mening att agera. Men ..... troligen hade heller aldrig din 15-åring ens GJORT så? Troligen är h*n redan färdig nog vid det laget och vet bättre än att bete sig på det viset. Jag skulle nog om jag vore pappan fundera lite över var JAG också brustit i min kontakt med flickan.... om det går så långt att hon respekterar mig som individ så lite att hon spottar på mig (för nån DVD tror jag??!? ) så har jag nog gjort nån miss långt tidigare.... eller?

Det är inte alltid så enkelt som att man gjort missar....en del ungar ÄR jobbiga...och vägrar att lyssna....
 
Sv: Ang styvpappan som gav barnet en örfil

Björk skrev:
Och hon ska vara ordförande för Nordiska kommittén för mänskliga rättigheter !!!?!?!

NKMR tycks inte vara en "kommité för mänskliga rättigheter", snarare en liten grupp som verkar för rättigheter till strängare uppfostran samt mot tvångsomhändertaganden av barn.
 
Sv: Ang styvpappan som gav barnet en örfil

Jag tycker inte att det finns någon ursäkt för att ge någon en örfil. Men jag har full förståelse för varför det kan bli så.

Mia.
 
Sv: Ang styvpappan som gav barnet en örfil

mandalaki skrev:
Hetsa inte upp dig över Ruby C H, det där med barnaga har hon gjort sig ett namn på :smirk:
Kunde väl tänka mig det när jag läste vad hon sa..... hjälp! :mad: :smirk: :crazy:
 
Sv: Ang styvpappan som gav barnet en örfil

martha skrev:
Om min chef hade spottat på mig, då hade jag spottat tillbaka....
Varför inte en örfil?

Själv hade jag nog mest blivit så paff och ställd att jag varit helt handfallen och inte gjort något alls. Men jag hade troligen blivit jävligt förbannade efteråt och haft LUST att spotta eller slå till. Däremot tycker jag att det tillhör att som vuxen inte "göra lika illa själv" som någon gjort mot mig. Istället för att lägga sina krafter på en fysisk fajt som kanske bara resulterar i än mer skador (troligen...) så skulle jag definitivt sätta mig över det hela. Och istället försöka få min hämnd genom att vara så genompräktigt mogen att JAG INTE faller i fällan att göra samma omogna sak tillbaka.

Sen skulle jag säkert sluta jobba där, men det är en annan femma.
 
Senast ändrad:
Sv: Ang styvpappan som gav barnet en örfil

martha skrev:
Det är inte alltid så enkelt som att man gjort missar....en del ungar ÄR jobbiga...och vägrar att lyssna....
Jojo, de brukar säga det. De som förespråkar aga brukar säga när jag ger mig och brorsan som exempel att vi väl helt enkelt var så "enkla" barn att aga inte behövdes.
Jag tror inte riktigt på det där... Jag tror det handlar om en ömsesidig respekt och att få lära sig denna sak redan från SCRATCH. En omöjlig tonåring har ju också varit ett litet barn.
 
Sv: Ang styvpappan som gav barnet en örfil

Det beror på hur stor chefen är :angel:

Jag har faktiskt aldrig gett min unge en örfil eller ens lyft handen mot honom nångång i hela hans liv (23 år) för jag har aldrig behövt att göra det....men om han hade spottat mig i ansiktet och varit spydig o uppkäftig så skulle jag nog inte dra mig för att ge han en...eller buttat honom i nåt olämpligt.... :devil:

Annars är jag mer för att ge tillbaka med samma mynt....

Hade jag varit mamman med köksbordet hade jag tagit bordet och slängt efter honom, eller på...om han var såpass nära...Garanterat...men då hade väl ungfan anmält mig... :crazy: ....så är det tyvärr....
 
Sv: Ang styvpappan som gav barnet en örfil

Men barn kan ha outredda bokstavsproblem, dom kan ha problem i skolan där du inte "kommer åt dom"
Det är enkelt för DIG att säga....men säg det till dessa föräldrar som gör allt för sina barn...och det skiter sig ändå.
 
Sv: Ang styvpappan som gav barnet en örfil

Grabben som "bor" hos mig började med öl o cigga när han var 7 år......det du...hans syskon ( 3st) är alla utan problem.....
 
Sv: Ang styvpappan som gav barnet en örfil

martha skrev:
Det beror på hur stor chefen är :angel:
Så då är det alltså okej att slå någon som är mindre - för då riskerar man inget själv. Men någon som är större ska man helst låta bli - för att skydda sig själv??
:crazy:
martha skrev:
Jag har faktiskt aldrig gett min unge en örfil eller ens lyft handen mot honom nångång i hela hans liv (23 år) för jag har aldrig behövt att göra det....men om han hade spottat mig i ansiktet och varit spydig o uppkäftig så skulle jag nog inte dra mig för att ge han en...eller buttat honom i nåt olämpligt.... :devil:
Nej; och jag tror en anledning att du aldrig behövt det är något DU ska ta åt dig en stor del av äran av! Du har sannolikt påverkat honom att inse att så gör man bara inte. Du har ingjutit sunda värderingar i honom från början helt enkelt!
 
Sv: Ang styvpappan som gav barnet en örfil

martha skrev:
Men barn kan ha outredda bokstavsproblem, dom kan ha problem i skolan där du inte "kommer åt dom"
Det är enkelt för DIG att säga....men säg det till dessa föräldrar som gör allt för sina barn...och det skiter sig ändå.
Visst kan de det! Men då blir jag ÄNNU mer förvånad att man anser en örfil är okej! Om barnet kanske har någon form av problem så finns väl ÄNNU mindre anledning att slå?!?

Jag säger igen; jag har FULL förståelse för att det KAN hända att man blir så arg att man inte kan behärska sig. Men jag tycker ALDRIG att det är rätt!
 
Sv: Ang styvpappan som gav barnet en örfil

martha skrev:
Grabben som "bor" hos mig började med öl o cigga när han var 7 år......det du...hans syskon ( 3st) är alla utan problem.....
Visst är individer olika. Just därför kräver kanske VISSA barn mer stöd och mer hjälp än andra - även inom samma familj. Ett barn som är mer tryggt i sig självt bara liksom ändå kan ju klara mindre "familjeproblem" medan ett annat barn i syskonskaran inte gör det. Vissa barn har svårare att stå emot kompistryck än andra och vågar inte säga nej när andra drar med dem på dumheter osv. Sen ÄR det faktiskt så att föräldrar inte alltid behandlar alla sina barn helt "lika" eller rättvist. Ofta är de kanske inte ens medvetna om det själv...

Jag har själv en farbror som var "problembarn/ungdom" och dog som drygt 40-årig förtidspensionerad alkoholist. Min pappa och de andra syskonen är fullt vanliga, fungerande medelsvenssons. Jag tror min farmor och farfar gjorde SITT bästa. Men det räckte inte för honom... HAN var en känsligare personlighet och hade behövt MER stöd och ANNAT agerande än vad de andra ungarna behövde (kanske hade han något som idag skulle kunnat diagnostiserats... vem vet). Dessutom kanske det påverkade att han var näst yngst och den yngsta var den enda flickan. Och när hon kom blev farmor jäääättelycklig att få en tjej och kanske försummade just min farbror en del som fram till dess varit "minstingen". De äldre bröderna kanske hanterade "försummelsen" bättre just pga att de var äldre och mer självständiga redan....

Jag tror att om en flicka som är 15 spottar sin styvfar i ansiktet så är det INTE första tecknet på att något är fel i deras relation. Jag tror att det finns något MER bakom som hade behövt "rättas till" för längesen.
 
Senast ändrad:
Sv: Ang styvpappan som gav barnet en örfil

OUTREDDA bokstavsproblem........jag har väl heller inte sagt att jag tycker det är rätt, men man måste faktiskt få fostra sina barn...alla är ju inte stöpta i samma form, det som funkar på ETT barn kanske inte funkar på det andra....

Nånstans har det ju bevisligen gått fel...eftersom det finns så mycket ouppfostrade ungdomar, uppkäftiga och t om farliga.....

Jag skrev inte heller att chefen skulle vara MINDRE, utan ...det beror på hur stor chefen är.....jag ger mig väl inte på nån som jag vet jag kommer att få stryk av....och sen kvittar det också....för jag brukar inte slåss med chefer...för jag är min egen chef...:D
Du behöver väl inte LETA ev fel i mina inlägg??? fel som inte ens finns.....
 
Sv: Ang styvpappan som gav barnet en örfil

Nej, klart det fanns problem, men när jag pratar med honom så säger han att visst försökte alla, men det gav han fan i....spelar ingen roll vad nån gjorde, han gjorde som han ville iallafall....

Nu är det ju så att man inte väljer sina föräldrar, och han kunde inte välja nån annan...och föräldrar är också människor...inte kameleonter....föräldrar är också barn till nånn annan....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp