Ang styvpappan som gav barnet en örfil

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ang styvpappan som gav barnet en örfil

martha skrev:
Vi vet INGENTING om hur det förhöll sig i fallet, det kan vara vad somhelst...så man skall inte döma varken styvfadern eller domaren i detta fallet...den som uppenbarligen gjort fel är ju dottern som gastade och spottade...Lätt handikappad kan ju också betyda att hon har nån rörelsestörning...och den sitter kanske inte i huvudet heller....
Så; gör två fel ett rätt?
Visst gjorde tjejen fel; jag har inte sett någon som påstår något annat härinne. Men däremot anser jag att styvfadern gjorde lika mycket eller MER fel. Han ÄR vuxen (???) och bör då inte sjunka till samma eller lägre nivå än tjejen. Jag tycker bara han visar precis samma omogna och kränkande beteende som hon gjorde. Och det är jag övertygad om inte hjälper i längden.
 
Sv: Ang styvpappan som gav barnet en örfil

Jag argumenterar inte för att barn inte ska uppfostras/ledas eller att barn och ungdomar mår bra av att inte få reda på hur man beter sig respektfullt mot andra. Tvärt om anser jag att det är att göra barn en stor björntjänst att inte lära/visa dem hur man ska bete sig socialt accepterbart.
Vad jag däremot, till skillnad från vad som framkommer i din argumetation, tar avstånd från å det bestämdaste är våld och hot om våld som uppfostringsmetod. Vuxna ska hjälpa och leda barn och ungdomar så att de kan leva på ett konstruktivt och bra sätt som vuxna och passa in i sociala strukturer. Våld och kränkningar hör verkligen inte i hop med det.
Har man så dålig självbehärskning att man inte kan avstå från att slå och hota barn ska man inte ha med dem att göra.
Visst så förstår jag att föräldrar kan tappa konceptet och göra fel, men då är det just FEL man gör och inte som du menar RÄTT att slå, putta, nypa eller hota!
Vuxna som slår barn ska SKÄMMAS och gör det också i de flesta fall.
De som däremot hävdar att det är en bra, vettig metod att använda sig av vid barnuppfostran är rent onda enligt mitt sätt att se det.

Och vidare så behöver man inte vara med vid domstolsförhandlingar för att få reda på ett domslut...
Detta specifika domslut har ju dessutom debatterats i media en hel del så det är inte så svårt att ta reda på hur domaren dömt...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp