Ang. täcken!

Sv: Ang. täcken!

De allra flesta hästar behöver inte ha täcken.
Jag har gjort vissa undantag, tex min förra (tävlings)häst som jag rakade gick med täcke (naturligtvis). En del äldre hästar är känsliga för att bli blöta och nedkylda och blir som följd spännda i muskulaturen av kyla/väta, de bör oxå ha (regn)täcke.
Annars mår hästar bäst av att gå utan täcke, så länge de inte rids mycket hårt i kombination med tät/tjock päls och en förmåga att svettas massor!

Det gäller helt enkelt att vara uppmärksam på att hästen ser allmänt pigg ut och rör sig naturligt och avslappnat! Jag täckar endast de hästar som visar tecken på att frysa och bli ömma i muskulaturen.

Täckes användningen har ju fullkomligt exploderat de senaste 10 åren...

Sv: Ang. täcken!

Du ser ju på hästen om den fryser. Annars borde det inte vara något problem att låta hästen gå utan täcke. Det är väldigt få hästar som behöver täcke egentligen. Jag lägger bara på ett tunt regntäcke om det regnar för att jag ska kunna sadla sen. En häst i bra hull och normalt med muskler fryser väldigt sällan. Det är ju skillnad om det gäller en väldigt mager häst eller om den är gammal osv.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 616
Senast: Stergo
·
Hundhälsa Funderat lite extra på hur olika det kan vara mellan raser och individer på när och om hunden behöver ha tröjor, täcken och skor och... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 971
Senast: fejt
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 512
Senast: alazzi
·
Hästvård Jag har varit lite lat och inte klippt min häst ännu (och det behövs), han svettas och det tar jättelång tid för honom att torka...
Svar
9
· Visningar
1 196
Senast: Siggan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka