Ang tvätt av ridbyxor

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare extra_dvd
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 726
E

extra_dvd

Hej!

jag har ett par helskodda ridbyxor, vet ej vad skoningen är av (skinn/mocka fuskskinn...) men kan man tvätta dem i tvättmaskin?
Vi har ett pogram sim heter handtvätt 30 grader, skulle det funka?

Eller ska jag helt enkelt tvätta dem helt för hand?

Sv: Ang tvätt av ridbyxor

Jag kör mina pikeur (någon som vet vad det är för typ av skoning?) i maskin, använder då ett program sim heter fintvätt (30 grader) och kör då en snabbtvätt. Vanligt tvättmedel men INGET sköljmedel.:)

Tror att handtvätt skulle funka lika bra som fintvätt. :)

oftast brukar det ju stå på en lapp i byxorna vad de tål för tvätt. tvättar mina på 30 grader (ylletvätt) de har nån form av mocka, helskodd

Det som rekommenderas är oftast fintvätt 30 grader (tvättmaskin alltså). Om det är riktig skinnskoning (ganska ovanligt - om det är skinn var ridbyxorna troligen DYRA!) används specialtvättmedel för skinnprodukter - annars vanligt tvättmedel.

Jag kör mina i maskin på 30 grader fintvätt. Var i ridsportsbutiken och köpte ett flytande tvättmedel till dem.
:bump::banana:

Jag tvättar både syntetskodda och de skodda med äkta skinn i tvättmaskinen. 40 grader, vanligt tvättmedel, sköljmedel.

Inga problem. De äldsta (Eurostar, skodda med äkta skinn) är 10 eller om det är 11 år i år, och tyget är blekt, men skinnet är i skick som nytt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 594
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 421
Senast: Görel
·
Hemmet Jag brukar aldrig tveka vad gäller tvätt men nu vet jag inte och behöver råd. Jag brukar tvätta mina tights för hand då de ska tvättas...
Svar
11
· Visningar
1 156
Senast: Otherside
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 700
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka