Ang utestall

Fafnir

Trådstartare
Finns två stycken stora och rymliga uteboxar på gården där jag har häst, jag och en kompis funderar på att renovera dessa och börja använda dom.
Det som vi vet behövs göras är att se till att dom fungerar även när det regnar, nu blir det blött i boxarna när det regnar.

Så till min fråga, bör boxarna vara isolerade i väggar/tak så det håller någon värme på vintern och håller värmen borta sommaren?
Fungerar det att strö dirket på marken, eller måste det gjutas en platta som golv?
Dörrarna bör dom vara tvådelade, om ni förstår vad jag menar?

Något mer man bör tänka på när det gäller uteboxar?

Kom gärna med ideer :)
 
Sv: Ang utestall

2 delade dörrar är väl mysigast? om era hästar gillar att gräva så bör ni gjuta golv, annnars så går det nog bra utan, bara ni gräver ner box väggarna så det inte drar in i boxen nedtill.
glöm inte att kolla igenom träet och byta ut det om det är dåligt, och kontrolera lås och gångjärn.
 
Sv: Ang utestall

Man behöver inte isolera, däremot så måste man se till att ha ordentligt med ventilation även i uteboxar.
Vi har 2 uteboxar i stallet som är köpta. Vi har grus under och halm ovanpå grusbädden. Oisolerade väggar som det inte drar igenom men ordentligt ventilation längs taknocken. Delade dörrar.
 
Sv: Ang utestall

om det blåser väldigt mycket och ofta så är det nog bra om ni isolerar, i en snöstorm så blir nog hästarna tacksamma om det inte snöar och blåser in alldeles för mycket.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 573
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 224
Senast: Angel
·
Anläggning Någon som vill ge tips hur vi ska lägga upp planritningen när vi ska bygga om den gamla halvrasade ladugården till stall? Det vi bestämt...
Svar
11
· Visningar
2 535
Senast: Andromedae
·
Anläggning Jag går i tankarna på att köpa häst igen och undersöker möjligheten att ha dem hemma på gården. Vi har en väldigt stor gammal...
Svar
3
· Visningar
2 666
Senast: Fideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp