Bukefalos 28 år!

ang värme i ben..

F

Fantasi

min häst har/haft en hovböld i sin hov, vilket har medfört att han varit och är varmare i sin hov och kota/ben, fast det som gör mig konfunderad är att han även är varm/are i sin has på samma ben. är det så att värmen kan stiga så högt även om felet sitter i hoven?


och sen, hur länge ska man "godkänna värme i benet efter det att bölden är uppverkad? bölden verkades upp i måndags och han är fortfarande ganska tydligt varmare i sitt ben, dock verkar ömmheten i hoven ha blivit (mycket)bättre.

till saken hör även att denna häst har en mycket tunn samt platt sula, vilket gör att han belastar sulandet kanske bidrar till värme i benet eller vad tror ni?

och efter att man verkat upp en hovböld hur många ggr ska jag byta bandaget (lotagenindränkt gips"plugg"+powwerflex) innan jag kan sko och släppa ut honom, bölden var belägen på insidan, nära hovväggen, orsakad av sömtryck, och var inte speciellt stor.

vet sa att jag kunde sko då det såg torrt ut men jag tycket det såg torrt ut redan vid första bytet?
 
Sv: ang värme i ben..

Hejsan!

Vet inte om jag kan hjälpa dig, men kan berätta ur egna erfarenheter..

Min häst har haft ett antal hov-bölder och i de flesta fallen har han blivit jätte-varm på benet och jämntjock i hela benet, och verkligen haft jätte-ont, men så fort hovslagaren har varit där och mojsat så har det blivit markant bättre redan på några timmar.

Jag har aldrig tagit ut veterinären, utan alltid hovslagaren eftersom de ofta är mycket kompetenta på just hovbölder.

Tycker att om det inte blir bättre inom några dagar, över helgen eller så så ring ut vet igen eller hovisen.

Resten vågar jag mig inte på att råda dig om, det finns säkert de som kan det bättre än mig.

Lycka till med det i alla fall! Berätta gärna hur det går.

/Fanny.
 
Sv: ang värme i ben..

jo, jag skall ringa och rådfråga vet i morgon, men misstänker att värmen i benet inte försvinner förrän han inte belastar sin sula så mycket.. men hältan syns då inte längre i stallet i alla fall, ska ta ut han i hagen och kika i morgon då jag ska byta bandage..

men då din häst var varm i sitt ben, var han då även varm i has? om det nu var ett bakben vill säga..
 

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 920
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 673
Hästvård Min häst är halt och vet inte vad det kan vara, hur jag ska gå tillväga eller vad det kan bero på! Hon är en ädel maxad d-ponny på 8år...
Svar
10
· Visningar
2 767
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
3 859
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp