Ang "väjningsregler" i ridhus

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare cewe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 522

cewe

Trådstartare
Fick den här länken skickad till mig via mail

http://www2.ridsport.se/print-t.aspx?p=701308&x=1&a=916596

I ett stycke står det bla om hur man ska förbättara säkerheten vid framridning.
Bla skrivs det:
Citerar , man kan också ha skrittning på spåret övriga gångarter innanför spåret.

Jag har också ibland funderat på regeln att man ska skritta innanför spåret?
Den har aldrig känts helt naturlig. Men jag är kanske konstig? :o

Kom gärna med synpunkter för och emot att skritta innanför vs. på spåret.

Sv: Ang "väjningsregler" i ridhus

För mig är att skritta innanför spåret helt naturligt. De som har högst fart, ska ha mest plats, av säkerhetsskäl.

Självklart ska man skritta innanför. Det blir ju mest logiskt :D

Skulle bli lite jobbigt om man blir tre som möts. Två stycken som skrittar vid spåret, och man själv kommer i galopp. Blir ganska trångt då för hästen att galoppera, och många gånger (iaf i hoppningen) vill man ha en lite friskare galopp.

Håller med er andra om att ha kvar regleln "man skrittar innanför spåret" Man skulle ju ha mkt mindre plats i trav & galopparbetet om man inte fick vara på spåret.

ursäkta för luddigt inlägg :o

Något jag har tänkt på är att jag upplever att jag är väldigt "ivägen" när jag skrittar längs spåret. Typ när hästar möts i galopp och så kommer det en i trav. Känns som att risken att bli överriden är större.

När man skrittar längs spåret så kan man hålla ut ordentligt i hörnen, något många som rider fram för hoppning inte gör.

Nån som har några andra kommentarer om det som står i länken.
Är intressant att höra vad ni som är ute och tävlar mycket tycker om dom förslag som diskuterats.

"Förslag/tips inför att alla rider i samma varv och hoppar från samma håll (det är bättre också säkerhetsmässigt). Första klassen höger andra klassen vänster, "

Jag tycker det låter väldigt dåligt att införa att ena klassen så hoppar man åt ena hållet och i andra klassen åt andra hållet..:mad:
Jag vill hoppa fram åt det hållet jag känner för...:smirk:

"Förslag/tips inför att alla rider i samma varv och hoppar från samma håll (det är bättre också säkerhetsmässigt). Första klassen höger andra klassen vänster, "

Jag tycker det låter väldigt dåligt att införa att ena klassen så hoppar man åt ena hållet och i andra klassen åt andra hållet..:mad:
Jag vill hoppa fram åt det hållet jag känner för...:smirk:

Kanske missförstod dig nu, men du får ju bara hoppa fram från ett håll i vilket fall som helst.

Zan Miguel menar såklart varv, inte håll.

Ja självklart menade jag inte hoppa åt fel håll:angel: utan mer i vilket varv man själv vill hoppa i.. Tillexempel höger eller vänster galopp...;)

Liknande trådar

Tävling Det fanns en sån här tråd för ett tag sen men jag startar denna iaf... Jag och många med mig anser ju att veterinäravgifterna... 2
Svar
34
· Visningar
3 037

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka