Ånga bort tapet?

Brandgul

Trådstartare
Är det någon som ångat bort tapet? Vi har sju lager tapet i sovrummet och det kommer bli ett drygt jobb att få bort allt :( Jag har börjar lite smått och det sitter fast som tuggummi. Det kommer att ta OÄNDLIG tid att få bort allt *suck*

Under är det lättbetong och jag har hört att man kan ånga bort tapet. Tar det lång tid? Hur underbehandlar man innan man tepetserar på nytt? Är väggen under jämn tro eller måste allt spacklas sen? Jag är rädd att det blir ojämt att tapetsera direkt på betongen om man lyckas ånga bort allt.
 
Sv: Ånga bort tapet?

Det fungerar huuuur bra som helst! Har själv ångat nästan ett helt vardagsrum med säkert lika många lager som du som också det satt som berget :crazy: När man får in snitsen går det jättefort och smidigt, det är till och med rätt kul :p

Jag ångade både på betong och på gipsvägg, klart lättast på betong. Under kommer ni nog få slipa och spackla ojämnheter. Men det får man ju alltid göra...

Jag körde med en maskin från black&decker... hade inte min pojkväns bror haft en hade jag lätt tyckt att det var värt att köpa en eftersom jobbet blev så sjukt mycket lättare.
 
Sv: Ånga bort tapet?

Jag har rivit månglagig tapet, dock inte med ånga.

Jag blötte väggen med svamp, först en gång och lät "vila" en stund, sen igen och så på med spackelspade och hyvla loss tapeten. Ibland fylla på med mer vatten. Lossnade lätt och smidigt.
 
Sv: Ånga bort tapet?

Vi har kört stora sovrummet med den metoden. Men det är nått jäkla tuggummilager på slutet som är helt omöjligt att få bort (det är samma tapet här i botten också). Då tog det oändlig tid. Nu känner vi inte riktigt att vi har den tiden. Jag satt nästan 1 h igår och fick bort ett par kvadratdecimeter... Det är originaltapeter från 60-talet i botten.
 
Sv: Ånga bort tapet?

Aj då, det lät ju inte kul alls. Jag är klart intresserad av hur det gick om du använder ånga!
 
Sv: Ånga bort tapet?

det var säkert plastfärg och inte tapet, det var hur populärt som helst på 60talet. fått renovera ett sommarhus vars trä möglade under tät plastfärg. mums...
 
Sv: Ånga bort tapet?

Jag mer eller mindre impulsköpte den där billigare ångapparaten på Jula igår. Vi testkörde lite och den tog 4 lager direkt. Det var jättesmidigt! Men den orangea tapeten krävde lite mer jobb och vi stannade där. Nu funderar vi på om vi ska ta alla tre resterande lager eller stoppa när det är 1-2 lager kvar? Vad tror ni? Det är enna sega tapeter och det går nog att spara 1-2 lager. Det är inte platsfärg eftersom ena tapeten är randig och en är rutig. När man får loss den märker man att det är tapet.

Men nu började sambo vela på övriga väggar. Vi kanske ska skita i att ta bort tapeten och sätta ett 8:e lager? Det är egentligen slätt och fint. Det är bara vi som är perfektionister...
 
Sv: Ånga bort tapet?

Men nu började sambo vela på övriga väggar. Vi kanske ska skita i att ta bort tapeten och sätta ett 8:e lager? Det är egentligen slätt och fint. Det är bara vi som är perfektionister...

Det hade jag INTE gjort :crazy: inte så kul om skitet släpper sen... bättre att blåsa allt och veta att det är riktigt gjort. Plus att ni lär tjäna nån kvadrat i rumsyta ;)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 322
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
4 671
Senast: fejko
·
Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 544
Senast: Ullmerkott
·
Hemmet Vi har sagt upp vår hyresrätt och fick igår en bekräftelse på uppsägningen. Det är så trist, en hel sida med enbart "du är skyldig...
2
Svar
26
· Visningar
4 561
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp