Angående att lyfta upp sin hund, vad hände?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare IslaBonita
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 4 861
I

IslaBonita

Igår när jag var ute och rastade mina hundar hände följande; Vi mötte först en liten hund, jag kommenderade min stora hund att ligga och den lilla att hålla sig vid mig. De hälsade, den andra hunden tyckte min stora hund var lite läskig och de nosade snabbt bara, sen nosade min stora i marken medans min lilla och den andra hunden lekte. Gick jättebra.

Efter två minuters promenad möter vi en liten valp av typ JRT-utseende i sällskap med en tjej i max tioårsåldern. Den lilla valpen började skälla. Jag kommenderade min stora hund att ligga, som vi brukar när vi möter småhundar.

Den lilla valpen fortsatte skälla, den såg osäker och lite rädd ut, jag höll mig på min kant så att de kunde välja att gå fram och hälsa alternativt gå förbi utan att bli störda av oss. Tjejen lyfter då upp sin valp i famnen, tar ett steg bakåt och ser livrädd ut. Då reagerar min stora hund genom att flyga upp från liggande och tokskälla, resa ragg och verkligen försöka ta sig fram. Vilket får till följd att tjejen kramar om sin lilla hund och backar ytterligare, vilket får min hund att vilja ännu mer ta sig fram.

Jag förstår att hon reagerade på att hunden blev upplyft, men varför? Hur tolkade min hund situationen egentligen? Vill tillägga att hon har gjort utfall i koppel, men det funkar bra nu och jag brukar se/märka vilka hundar hon ska reagera på. Detta var dock helt oväntat faktiskt, i liggande vid möte med valpar/småhundar har detta aldrig hänt!!

Sv: Angående att lyfta upp sin hund, vad hände?

Utan att ha sett händelsen så är det omöjligt att veta.

Personligen så gissar jag att din hund reagerar mer på hur barnet beter sej/ser ut/agerar än det faktum att hon lyfte upp sin hund!

OT
Sedan tycker jag personligen att det sänder ut felaktiga signaler att lägga sin hund vid hundmöten!
Liggandet är en ganska "stark signal" hundar emellan - din hund tappar "makt"/kan ej signalera varken snälla/dämpande signaler eller annat och mötande hundar har svårt att läsa de signaler din hund försöker sända ut.
Vill man parkera sin hund vid hundmöten så är sättandet en mycket mer neutral position!

/Swat

Utan att ha sett själva situationen är det svårt att säga. Men jag gissar. Om du hade rå-stirrat på din egen hund så hade du säker sett små förändringar i hennes beteende där hon låg. Dvs hon for egentligen inte "helt plötsligt" upp.

Utan låg och småspände sig över situationen och när hund och förare reagerade, enligt din hund, skumt så sa din hund ifrån. Att det var en valp tror jag var oväsentligt. Det var en fel situation helt enkelt.

Jag antar att du lägger din hund när andra passerar som en "lösning" på mötesproblem, när du säger att hon gör utfall i koppel. Dessvärre kan själva läggande bli en signal för att "nu händer det grejer, bäst att vara på sin vakt".

Tycker du ändå att läggande fungerar som lösning, så tycker jag att du ska blåstirra på din egen hund, du ska inte ens veta rasen på den som passerat, för att på så sätt korrigera henne om hon spänner sig mot den mötande hunden.

Svarar er båda :)

Ska fundera över parkeringssituationen. Jag har haft ganska stora problem vid hundmöte och sättandet funkar inte riktigt lika säkert som liggandet (förutom den här gången då). Både sättandet och läggandet ses dock tyvärr fortfarande som "händelsesignal", vi tränar dock på det:cool: Ett som är säkert är vilket fall att min hund spänner sig vid hundmöten, men jag förstår inte riktigt vad hon upplevde var det skumma? Att valpen "försvann"? att människan verkade osäker?

Känner också dåligt samvete över den stackars valpen och barnet som "råkade ut" för oss, hunden verkade osäker redan från början och jag borde förmodligen gått ut längre bort från vägen med facit i hand.

om din hund är spänd och osäker vid hundmöten är det en mindre god idé att låta den hälsa på okända hundar. välj istället ut kända och garanterat socialt självsäkra och snälla hundar som du arrangerar möten med. okända hundar går man rätt och slätt förbi, hunden ska inte behöva bekymra sig om den ska hälsa eller ej, för det ska den inte.

i just den här situationen kan det mycket väl vara människan hunden reagerade på. det är väldigt vanligt att de gör utfall mot stirrande människor.

Själv skulle jag aldrig låta en hund som gör eller gjort utfall mot andra hundar hälsa på andra hundar. Min knasboll hade en period då han skällde hoppade o levde rövare när han såg hundarna i området som han sett förut. (ej hälsat på men dom i området) Detta pga att han fått hälsa på några få stycken. inte för att han är elak på något sett utan för att han ville leka o busa. Det blev snabbt slut med hälsandet på dessa få. Tog väl ca 2 veckor sen brydde han sej inte längre om några hundar. Numera har han inga förväntningar om att få leka/hälsa med hundar vi möter ute o "utfallen har försvunnit helt. Kan även säga att han inte numer ens bryr sej om någon hund sätter igång att skälla. Förut gick han igång enormt på det.

Håller helt med att lägga honom ner tycker jag är helt fel. Sittandes är mkt bättre eller avled med en leksak eller godis.

Men om man bortser från hälsa/inte hälsa/uppfostringsmetoder. Det kan gärna få bli en egen tråd :)

Man hör alltid att man inte ska lyfta upp sina små hundar vid hundmöte men inte varför. Nu reagerade ju min hund på detta och jag undrar över vad i hundarns ögon som händer? Detta att inte lyfta upp måste ju komma någonstansifrån?

Att man inte ska lyfta upp den lilla hunden är ju för att man inte ska tala om för den att "den där stora hunden" är farlig. Det är ju därför man lyfter upp hunden för att skydda den. Kan även tänka mej att vissa lyfter upp för att den INTE själv ska göra utfall eller skälla.

Att din hund reagerade som den gjorde ja den kanske helt enkelt blev kaxig när dom klart signalerade att oj vad farlig du är.

Min hund fick tokrycket för några dagar sen på EN GUL BIL som stod där det inte brukar stå några bilar. Varför???? Ja du .......Inget jag analycerar sönder OM det nu inte händer fler gånger.

Det här med att man inte ska lyfta upp sin lilla hund är vanligen en åsikt från dem som har stora hundar har jag noterat. På något sätt lägger man skulden för den stora hundens olydnad på småhundsägaren.

Jag tycker att en hund (ffa om den är lös) ska fungera så bra med sin ägare att 20 dagisbarn ska kunna hoppa groda :bump: och hunden ska ändå lyssna. Vill jag lyfta upp min lilla hund, yla som en varg och snurra.....så ska eventuella andra lösa hundar ge 17 i mig och min hund!

Jag tror att din hund egentligen är väldigt spänd där den ligger. Om jag vore som dig så skulle jag arbeta med att ha hunden sittande och ge belöning för rätt beteende. Låt inga andra hundar komma fram till din hund, det gör den bara mer spänd. Ha några väl utvalda kompisar som hunden kan få träffa. Inte skakar du väl hand med alla du möter på en promenad? Än mindre lägger du dig ner;)

Som Blandrastik skrev har det säkert hänt jättemycket som du inte hunnit lägga märke till (vem blåstirrar jämt på sin egen hund?). Jag tror inte heller att din hund reagerade på själva upplyftningen, utan på hela situationen, och på att flickan backade undan. Jag har aldrig lagt någon hund ned vid möte just för att de ofta känner sig mer utsatta då och reagerar starkare än de gjort annars (bara min erfarenhet, det funkar säkert på vissa individer).

Vi har en gammal labbe som gjort utfall emot det mesta; tanter, andra hundar, folk med stora kappor, rullstolar... Efter att han tillslut faktiskt dragit omkull den som höll i kopplet så fick han gå med halti i en månad ungefär. Detta för att bryta beteendet. Nu går han i sitt vanliga halsband men kastar sig inte fram, han morrar och muttrar men gör inga utfall. Haltin gjorde att vi kunde bryta hans fokusering, och ge honom en ny uppgift (gå bakom) som vi kunde berömma.

Jag menar inte att rekommendera dig en halti nu ;), det var bara en liten utsvävning.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderade lite på hur man ser på sina hundar. Vad ser ni när ni tittar på eran hund? Tror ni att andra ser på er hund på samma sätt... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 501
Senast: Iamia
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 239
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 663
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 915
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31