Bukefalos 28 år!

Angående klippning

towe

Trådstartare
Hur mkt gör det till att spara pälsen under sadeln. Är risken mindre för skav eller finns det andra fördelar? Har ni några tips för att det inte ska se så randigt ut när man klipper?
 
Visst blir det mindre risk för skav. Å andra sidan så är det lättare att hålla ryggen helt ren, om man klipper allt. Beror på hur känslig häst man har (för skav).
Jag klippte hela Tore (utom ben, halva huvudet), foderhästen jag hade i våras. Han fick inte ett endaste skav. Stallägaren i stallet där jag står nu, helklipper sina hästar (hela hästarna, inkl ben och huvud), och jag har aldrig sett skav på hennes hästar.
På Dollar har jag spårklippt i år.
 
Det blir ju onekligen snyggare att klippa hela. Så snyggt det nu kan bli när jag har varit framme :o. Saxen blir slö hela tiden och jag tycker att den bara tuggar, jag är inne på mitt tredje skär nu.
 
Själv så klipper jag HELA hästen även under sadeln. Min får inte något skav. En häst jag vet får skav men det hjälper inte att lämna päls. Det blir lika skavt ändå. Inte sår men pälsen nöts liksom.
 
Hej!
Jag kände en häst förut som fick skav om han inte var klippt. Själv kommer jag bara klippa min häst så lite som möjligt, hon bor i kallstall och är ute minst 8 h varje dag, så hon behöver sin päls../ Lavinia
 
Jag har ännu inte råkat ut för skav vid helklippning...
För att undvika ränderna så var noga med att klippa mot hårens riktning.
För att undvika tuggning, se till att tvätta skären med sprit med jämna mellanrum, för att få bort allt fett och stöv som finns i den långa vinterpälsen.
 
:eek:
Har du dragit åt skruvarna rätt (lagom)? Och oljat in ofta, (pausar när du klipper och ha på olja på skären)
Visserligen har hon säkert tjock päls, men ändå.. Har du provat att bada henne så pälsen är ren?
 
Jag oljar ofta, men det kan nog vara så att hon inte är riktigt ren, dessutom är jag inte helt säker på att skären är så där jättebra slippade från början. Nästa år ska jag helt klart leja bort det här :crazy:. Hur vet man att skruven är rätt åtdragen?
 
Jag brukar stäng skruven helt och vrider sen upp den ca 1-1 1/5 varv, då blir det bra.
 
Är du på 3:e skäret på en häst?? :confused:

Jag har klippt säkert 8-10 hästar med skären jag har nu, och den tuggar aldrig och klipper fortfarande perfekt... Jag drar åt tills det börjar gå trögt, då drar jag ett kvarts varv till. Det står i bruksanvisningen vad som gäller på just din maskin. :) Helst ska man ju bada hela hästen innan klippning, men det brukar vara lite svårt på vintern, men hästen måste vara absolut torr och inga spår av sand eller lera. Dom flesta är ju väldigt feta och stöviga i botten av vinterpälsen (speciellt uppe på rumpan tex) men det brukar gå bra ändå.
Om man inte har en väldigt skavkänslig häst tycker jag man kan klippa ryggen också.
 
Jag klipper alltid hela ryggen. Aldrig haft problem med skav, man får ju se till att ha ren schabrack och sadel som passar!
 
tycker egentligen det borde vara lättare att ha het klippt eftersom de svettas så mycket under sadeln jämfört med resten av kroppen.....jag har sparat pälsen vid sadelstaden-ångrar mig nu..
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Jag klippte min häst i september, ja brukar klippa henne och pälsen brukar inte växa super snabbt men nu har den verkligen inte...
Svar
1
· Visningar
563
Senast: Grazing
·
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
293
Senast: sweep
·
Övr. Hund Jag har borstat och borstat i snart 14 år. Provat massor av olika borstar och kammar och det enda som hjälper helt är att borsta först...
2
Svar
23
· Visningar
944
Senast: Lillefrun
·
Utrustning Jag tror min klippmaskin är stulen, eller så har min totala förvirring slagit till. Snart står jag oavsett med en fullpälsad Haflinger...
Svar
18
· Visningar
985
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp