Angående remontnosgrimmor

jag tycker den har ungefär samma funktion som Aachen, att stänga ihop munnen.
men om den nu är bättre än Aachen, och om man behöver stänga ihop munnen på¨hästen varför inte använda den?
jag förstår bara inte hur den kan vara den bästa nosgrimman utav alla,
då den sitter under bettet och det blir svårare för hästen att gapa om den vill det (det är ju en signal oftast att ngt är fel, stänger man igen munnen så döljer man ju problemet).
jag rider med eller utan nosgrimma, med då en vanlig engelsk som är lös spänd. jag har en unghäst men han fungerar jättebra att rida utan nosgrimma.
håller dom på att gapa och lägga tungan över bettet så betyder ju det att de är ngt fel, antingen bettet, tänderna eller ryttarens hand.
:confused:
 
nåt tja tänkte på... m dina hästar inte behöver nosgrimma varför har du då de på alla bilder? på den ena en pullarnosgrimma å på den andra en achen? bara funderar lite..
 
Jag tycker remontnosgrimmor är snyggt! =) Fast jag känner mig ganska ensam på den fronten, mina hästar är jättefula i aachen!!! =)
 
jags krev lite längre upp att min ena häst är riktigt snygg i remont :d hon kan inte ha acchen ser inte riktigt klokt ut :crazy:
 
Jag tycker att remontnosgrimman är en av de absolut bästa, om man nu måste använda nosgrimma.

Tyvärr är det modet som styr en hel del - för närvarande är det inne med pullargrimma och då får naturligtvis remontgrimman stryka på foten...

Immer
 
JAg har använt remont i både hoppning,dressyr och fälttävlan i terrängen och jag tycker den är skitbra, jag tycker faktiskt den är riktigt snygg oxå, iallafall på mina hästar :angel:
 
Vad jag har fått höra så är remontgrimmor den "snällaste" nosgrimman. den ligger inte på några ben utan ligger på brosket. Jag använder remontgrimma på båda mina. Det är snyggt O framförallt trivs dom med det. Dock fungerar min egna pålle bäst utan någon nosgrimma alls =)
 
Hellre remont än engelsk men ponnyn kommer gå med en engelsk när vi tävlar, på yttersta hålet, för att man måste. Det är snyggare med den engelska.
 
Jag använder bara remont på min häst (islänning) och jag tycker den är snygg, men framförallt så fungerar en alldeles utmärkt!

/Malin
 
Tycker remontgrimmor är så fula :crazy:
Har även väldigt svårt att tänka mig att en häst skulle gå bättre bara för man byter nosgrimma.
jag kan ha både engelsk, pullar eller utan och min häst blir inte annorlunda för det.
för mig har inte nosgrimman någon funktion förutom att den går tränset mer stadigt, spänner alltid nosgrimmor löst.
 
Jo, det kan de göra. Jag har i alla år kämpat med achen/engelsk (det var det som var standard då jag red in henne i början av 90-talet) och min häst har varit grinig. Efter ett besök hos tandläkaren fick jag klart för mig att hon inte bör ha den typen av nosgrimma, för sån som hon ser ut i munnen så ligger den gärna an mot tänderna. Tandläkaren rekomenderade absolut remont el pullargrimma till hästar som ser ut som henne. Och det ÄR stor skillnad att rida henne på remont än på engelsk. Men allra bäst går hon på sidepull. ;)
 
jag har remont på mitt varmblod ochdet funkar bra. Jag tycker att det är snyggt också :D
 
man använder oftast inte en remontgrimma för att "stänga inne hästen" utan för att hästen får problem med att kinderna skaver mot tänderna om man använder tx aachen eller engelsk nosgrimma.
min häst var alldeles sårig när jag hade ridit honom en vecka med aachen och tandläkaren konstaterade att det var bäst att byta till remont illa kvickt om han inte skulle få fula sår i kinderna. så jag gjorde det, men för den skulle betyder det inte att jag tycker att det är den bästa nosgrimman, men om man har en unghäst ska man använda den tills de är åtminstone fem år och klara med tandömsningen. annars får de mycket problem med munnen
 
Jag tillhör den skalan som anser att en remontgrimma är mycket snyggare än de andra nosgrimmorna. En engelsk är snygg oxå men på unghästar ska remonten vara självklar!
Och jag tycker det är fint!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 705
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 429
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 891
Senast: hundtant
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 870
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp