Bukefalos 28 år!

Ångersrätt vid köp?

fjordtokan

Trådstartare
Om tråden inte ligger rätt ber jag om ursäkt.


Finns det någon form av ångersrätt när det gäller hästköp?
 
Sv: Ångersrätt vid köp?

Om tråden inte ligger rätt ber jag om ursäkt.


Finns det någon form av ångersrätt när det gäller hästköp?

Nej det finns det inte, vilket innebär att om köpet inte var genomtänkt måste man själv sälja hästen i egen regi.
 
Sv: Ångersrätt vid köp?

Det har varit en rad olika missförstånd när det gäller ångerrätt vid hästköp. Framförallt när det gäller 1 veckas ångerrätt. Dett har endast med hemförsäljningslagen att göra och gäller endast för varor som köps vid dörrknackning. Inte så sannolikt med hästköp möjligtvis :smirk:

Där emot kan man "reklamera" sitt köp. Så det finns "utvägar" om man anser sig blivit lurad eller att något varit dolt. Då är det viktigt att man som nybliven hästägare gör detta uppmärksammat i tid. Alltså, att man informerar säljare om detta.

Reklamationslagen är gällande i 2 år.
 
Sv: Ångersrätt vid köp?

Då var det som jag trodde. Har fått svar alltifrån ett år till en vecka. Köpet/ångrandet gäller inte mig för att förtydliga.

Jag tycker det är bra att det inte finns ångerrätt.
 
Sv: Ångersrätt vid köp?

Kan detta handla om tex. skador (som vet. tror kommit innan köpet)? Eller olika humörsförändringar eller vad man ska säga?
 
Sv: Ångersrätt vid köp?

Kan detta handla om tex. skador (som vet. tror kommit innan köpet)? Eller olika humörsförändringar eller vad man ska säga?

Vad som gäller beror på en hel del olika faktorer. Saker som om den som sålt hästen är näringsidkare eller privatperson samma sak gäller köparen. Om affären är mellan två privatpersoner så är det svårare att få igenom det än om det är en privatperson som köpt hästen av en näringsidkare (hästhandlare, uppfödare o s v ) Det är två olika lagstiftningar som gäller i de här fallen. Där en en privatperson som köper av en företagare är mer skyddad än en som köper av en annan privatperson.

När det gäller fel som funnits innan köpet så beror det lite på vad det är för fel och om säljaren känt till att det funnits. För en säljare har upplysningsplikt om allt som denne känner till om hästen. Men en köpare har undersökningsplikt av hästen innan köpet. Så om säljare känner till felet men inte talar om det så kan man häva köpet (ibland). Om köparen inte besiktigar hästen och det är ett fel som kan upptäckas vid besiktning eller som är vanligt för rasen så har köparen brustit i sin undersökningsplikt och då går inte köpet att häva.

Sedan kan det handla om dolda fel som ingen känner till varekn köpare eller säljare som upptäcks "svårligen" efter att det börjat visa sypmtom. Då hänger det på hur länge sedan man gjode affären om det ska gå att häva.
Humörsförändring är mycket svåra att få igenom för att häva köp. En häst är ett levande djur som förändras på grund av den byter miljö.
 
Sv: Ångersrätt vid köp?

Okey då förstår jag. Det är med andra ord väldigt jobbigt/svårt att häva ett köp.
 
Sv: Ångersrätt vid köp?

Hejsan

vat person för lite mer en 6 månader sen och det visar sig nu att hästen har pålagringar i 3 ben och förändringar i ryggkotorna.
hästen visade sig även väva en hel del men detta hade hon inte sakt något om.
jag gjorde en vnlig vetrinär besiktning där fick han endast ömfotad.

finns det något jag kan göra? eller får jag stå mitt kast?
 
Sv: Ångersrätt vid köp?

Beror lite på en del saker som om den veterinär som hittat pålagringarna och förändringarna i ryggkotorna kan säga om dessa är nya eller gamla. Så fråga din veterinär om denna kan säga när de har uppkommit. Är de gamla så kan i alla fall ryggkotorna evenetuellt gå under dolt fel.
I sådant här fall kommer det bli en den som kan bevisa när det inträffade som kan få rätt. Pålagringarna skulle upptäckts vid en röntgen av hästen. Så där hänger det lite också på i vilken prisklass och ålder det handlar om. Om det har varit motiverat att röntga eller ej vid besiktningen.

Vävningen är mer upp till dig att bevisa att hästen gjort även innan köpet i det här fallet. Vet du något om det? För det kan ju hästen ha börjat med vid flytten till dig. Vet säljaren om att hästen väver så är det klart att hon skulle upplyst dig om detta.

Om du ska stå ditt kast eller driva det vidare är också lite av en ekonomisk fråga. Åter igen handlar det om prisklassen på hästen. För även om du har rätt en lagen så kan det bli dyrt och besvärligt att driva det vidare om inte säljaren är samarbetsvillig.
 
Sv: Ångersrätt vid köp?

Vad är det för hästras? Är det ett fullblod kan ryggproblemen gå bort som reklamerbar grund då de anses ha en särskilt utsatt disposition vad gäller ks, alltså bör köpare alltid röntga rygg vid köp av fullblod för att vara säker på att undersökningsplikten ska anses uppfylld vid en senare tvist.
 
Sv: Ångersrätt vid köp?

Okej hästen är en 04 alltså nybliven 4åring, jag fick han för ett ganska bra pris så det kanske inte är någon ide att driva det vidare vävningen tror jag säljaren döljde för mig genom att ge hästen mat direkt när den kom in i stallet osv. men det är något jag lärt mig nu.
 
Sv: Ångersrätt vid köp?

*kapar tråden jag också*

En kompis till mig har precis köpt häst.
Efter några veckor börjar hästen visa ryggont.
Nu har hon varit hos vet. och hästen är behandlad på 10 punkter, de flesta i ryggen.
Den vet. intygar att skadorna är äldre än den tid in kompis haft hästen.
Säljaren vill INTE låta köpet gå tillbaka.

Jag vill gärna ge in kompis något tips, men det känns lite hopplöst. Någon som vet något närmare?

Tack på förhand.
 
Sv: Ångersrätt vid köp?

Du får nog kommamed fler uppgifter om själva köpet. Saker som om det är en affär mellan privatpersoner eller om det finns någon näringidkare med som antingen köpare och/eller säljare. Prisklass på hästen och om det finns någon form av köpeavtal. Om det gjorts veterinärbesiktning och provridning innan köpet.
 
Sv: Ångersrätt vid köp?

Oj förlåt mig.

Jag har inte riktigt alla fakta men du ska få veta det jag vet.

Affären är gjord mellan två privatpersoner. Hon har provridit honom och dagen innan hon hämtade honom har säljaren gjort en vet.bes. som hon läst igenom och godkänt. Enligt det var han frisk.
Hon har gett 35 tusen för honom.

Det känns lite hopplöst för som jag har förstått det så är det svårare mellan privatpersoner och att hon gått på säljarens besiktning.


Jag skrev till henne, när jag fick veta det, att det är dumt eftersom de kan ha en kompis som är veterinär och denne kan skriva precis vad som helst egentligen.:(
 
Senast ändrad:
Sv: Ångersrätt vid köp?

Ja du har rätt att det hörs inte så bra det här. Det hänger nog i det här fallet lite på vad besiktningen har innehållit. Om den har innefattat ryggen på hästen.
Men för den summan som hästen kostat är det mycket tveksamt om det är lönt att driva det vidare även om hon skulle ha rätt.
Vad säger den nuvarande veterinären om hästens möjligheter till att bli bra i ryggen?
 
Sv: Ångersrätt vid köp?

Min kompis misstänker att de gett honom något smärtstillande innan hon var där och provred, men det är ju i princip omöjligt att bevisa.

Nu skickade hon sms att hon pratat med någon jurist som säger att de ska ta det via rätten för fallet är solklart. (även om jag tycker att det ser svårt ut)
Tack för att du försökte ge mig fakta iaf. Svårt för mig att förmedla allting när jag inte ens träffat hästen IRL utan bara får lite fakta av min kompis.

Tack ändå.
 
Sv: Ångersrätt vid köp?

Var bara medveten om att även om det är solklart så kostar det att ta det till en rättegång. Det är inte ens säkert att även om hon vinner att hon får sin kostnader för juristen ersatta utan kan få stå för dem själv. Så be henna att kolla upp vad hennes försäkring har för rättsskydd innan hon går vidare med hjälp av juristen. Risken finns att juristens arvode och andra kostnader i samband med en rättegång kommer att kosta mer än vad hästen gjorde.
 
Sv: Ångersrätt vid köp?

Det ska jag göra! Kan ju vara bra att tänka på, för annars blir det ju bara en kostsam näsbränna liksom! Tack än en gång!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Ska köpa en häst som finns i närheten av Lund / Landskrona. Jag är inte ifrån dom trakterna och ska då hitta nån bra vetrinär /...
Svar
8
· Visningar
717
Senast: Spyro192
·
Skola & Jobb Finns det någon som jobbar på Assemblin? Eller vet om de har någon form av central larmcentral? Och var den i så fall ligger? De har ju...
Svar
0
· Visningar
241
Senast: Cattis_E
·
Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 875
  • Artikel
Hästnyheter Vad gäller vid köp av en häst? Hur kollar man upp en säljare? Och hur häver man ett hästköp? Mellan klockan 13 och 14 på tisdagen svarar...
Svar
0
· Visningar
254
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp