Ångest/Stress ökat

Fraggel_Tess

Trådstartare
Ja, jag trodde att semester skulle göra mig gott. Vill råda med andra som sitter/suttit i samma båt. Min "Skrynklare" har semester två veckor till så som läget är vill jag inte vända mig till vården just nu. Första veckan av ledigheten gick kanon. Började känna mig smått rastlös under vecka två och ännu mer vecka tre. Och nu vecka fyra exploderade det...

Inatt har jag haft två panikångestattacker och det har jag inte haft på snart ett år. Jag känner mig allmänt oförmögen att tag i saker, kan boka in saker men sen kommer ångesten/tröttheten så jag måste avboka. Jag river upp himmel och jord för små saker (Precis som jag gjorde innan medicineringen).

Jag börjar ana att det är semestern som ställer till det. Jag har helt enkelt för mycket tid till att börja fundera på saker och ting. Är det någon som upplevt samma sak? Inatt har jag känt att jag t.ex. inte vill leva mer. Skrikit på sambon för att han vill ha ett släktkalas på lördag (Något som jag i vanliga fall skulle tycka vore trevligt),
 
Sista veckan på semestern? Kan det vara det som spökar lite också? Tänkte med panikångesten och att det kommer starkare nu än i början av semestern.

Annars kan det ju också vara så att du hunnit ikapp dig själv lite och då kommer mycket upp till ytan. Jag upplevde att jag störtdök när jag blev sjukskriven förra sommaren, eftersom de sista kraven som pressade mig försvann. Det var bara att vila, vila, vila som gällde. Absolut inte ens försöka boka in något, det var stressande nog.
 
Sista veckan på semestern? Kan det vara det som spökar lite också? Tänkte med panikångesten och att det kommer starkare nu än i början av semestern.

Annars kan det ju också vara så att du hunnit ikapp dig själv lite och då kommer mycket upp till ytan. Jag upplevde att jag störtdök när jag blev sjukskriven förra sommaren, eftersom de sista kraven som pressade mig försvann. Det var bara att vila, vila, vila som gällde. Absolut inte ens försöka boka in något, det var stressande nog.

Jag är ledig i tre veckor till. Så jag vågar inte gissa hur det blir sista veckan!
 
Jag har i perioder upplevt att jag känner mig otrygg när jag har semester om jag känner mig lite, lite låg. Eller om jag känner mig rastlös. Stressen byggs på fort när jag inte har ett schema att följa då. För mig har det hjälpt att lägga upp små scheman för lediga dagar under mina sämre perioder. Kliva upp vid ett visst klockslag, äta frukost, gå en promenad. Nästa hållpunkt blir lunch och någon enkel aktivitet som dammsuga, sticka eller läsa en bok. Sedan blir det middag följt av diskning, en film eller yoga.
Mellan mina hållpunkter har jag "ledig tid", då jag kan vila om jag känner för det, eller göra något lite mer krävande om jag känner för det. Men jag behöver några fasta tider att hålla för att inte bli orolig och stressad.
Under mina perioder med panikångest är det extra viktigt för mig med avslappning, för om jag blir för spänd drar paniken igång nästan oavbrutet... Försöker se till att lyssna på ledd meditation när jag känner att ångesten börjar komma, för att fokusera på något. Ibland avleder det hela attacken.
 
Jag har i perioder upplevt att jag känner mig otrygg när jag har semester om jag känner mig lite, lite låg. Eller om jag känner mig rastlös. Stressen byggs på fort när jag inte har ett schema att följa då. För mig har det hjälpt att lägga upp små scheman för lediga dagar under mina sämre perioder. Kliva upp vid ett visst klockslag, äta frukost, gå en promenad. Nästa hållpunkt blir lunch och någon enkel aktivitet som dammsuga, sticka eller läsa en bok. Sedan blir det middag följt av diskning, en film eller yoga.
Mellan mina hållpunkter har jag "ledig tid", då jag kan vila om jag känner för det, eller göra något lite mer krävande om jag känner för det. Men jag behöver några fasta tider att hålla för att inte bli orolig och stressad.
Under mina perioder med panikångest är det extra viktigt för mig med avslappning, för om jag blir för spänd drar paniken igång nästan oavbrutet... Försöker se till att lyssna på ledd meditation när jag känner att ångesten börjar komma, för att fokusera på något. Ibland avleder det hela attacken.

Tror det är så jag måste göra med. Ha ett sorts schema som skapar rutin! Idag känns lite bättre nu för mamma har varit här och hållt mig igång med att städa och fixa. Fick lite tid att ta en promenad utan dottern osv.
 
Tror också på att du försöker skapa ett schema med någorlunda tider att hålla. Gärna med vila också, t ex kl 13-14 ska jag läsa min bok i soffan. Glöm inte måltiderna, jag slarvar gärna med dem när jag är ledig och det märks på humör, ork, mående osv och då slarvar jag ännu mer och så blir det ännu värre.
 
Tror också på att du försöker skapa ett schema med någorlunda tider att hålla. Gärna med vila också, t ex kl 13-14 ska jag läsa min bok i soffan. Glöm inte måltiderna, jag slarvar gärna med dem när jag är ledig och det märks på humör, ork, mående osv och då slarvar jag ännu mer och så blir det ännu värre.

Måltider sköter jag faktiskt ganska bra. Sambon är diabetiker så jag är van vid regelbundenhet där. Men jag ska nog göra ett schema för dagarna när inget är inplanerat. Det känns som det är då det blir galet i hjärnkontoret.
 
Har du jobbat väldigt mkt innan? Jag kunde bli så förut när jag jobbade 65% på mitt vanliga jobb samt hoppade in på timmar på mitt extrajobb. Landade alltid på en bra bit över 100% varje månad och hade det så i några år. Ingen semester eller ledighet för det hade jag inte råd med. När jag förra sommaren hade 4 veckors semester var jag superstressad och planerade in hur mkt som helst, tävlingar, träningar, sprang och gjorde styrkeövningar 5-6 dagar i veckan osv. Nu i julas hade jag jullov i 3 veckor och då kraschade jag mer eller mindre, det var då jag till slut sökte hjälp och blev insatt på antidepp och började i terapi. Jag kunde heller inte hantera ledighet för då hann jag med att känna efter hur jag egentligen mådde, det var lättare att begrava det i jobb och skylla min depression på att jag jobbade för mkt. Kan det vara ngt liknande för dig?
 
Jag jobbar 75% men det har varit livat på jobbet konstant. Söker annat arbete för det funkar inte så bra. Blir tvångsöverflyttad nu i höst till en annan avdelning och det fick mig att må väldigt dåligt det beskedet. Avdelningen där jag fick stressreaktion ht 2013.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 079
  • Artikel
Dagbok Sedan jag började att "dela tankar" här i en dagbokstråd, har jag sett flera fördelar med att göra just det. Det är ett väldigt nyttigt...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
21 305
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok Jag är stolt och måste få skryta lite och eftersom ingen i vanliga livet känner till mina problem så får ni lyssna på det! Jag har...
2
Svar
20
· Visningar
1 486
Senast: Blyger
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 742
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad läser du just nu?
  • Maskat sjukintyg?
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp