Ångest!!!

Sv: Ångest!!!

Prova västskan så som Islandssmurfen så kan du berätta sedan :)

Förstår det, min sambo jobbar i stockholm så jag har full förståelse för vad din sambo känner just nu,ungefär. men du får trycka i honom att det bara gäller tillfälligt. Du får väll tillbaka pengarna du lägger ut nu från försäkringen på veterinärräkningarna. Eller?

Oh ja, snart är det semster säger jag som är arbetslös :angel:
 
Sv: Ångest!!!

Jag ska prova det där med vätskan imorgon, idag hinner jag inte med att åka dit, men eftersom stallägaren i nya stallet vet vad hon håller på med så känns det väldigt tryggt att lämna honom i hennes händer!!:)
 
Sv: Ångest!!!

Det måste vara skönt. Fast jag skulle å antar att du är jätte nervös å oroar dig när du inte åker ut å ser hur det är med honom.
 
Sv: Ångest!!!

Japp, klart man oroar sig...

Medryttaren var där igår och skulle mocka, ringer mig på kvällen, jag får genast hjärtklappning, men det vara bara bandaget som hade gått sönder lite, hon la om det, sen kom hon förbi hemma när hon var klar och sa att allt hade gått bra och att jag kunde sova gott!!

Hon är för go!!!

Varför kan man inte slappna av och bara ta problemet när det dyker upp???

Önskar att jag inte såg problemen i förväg, det behöver ju inte ens vara nåt...suck :crazy:
 
Sv: Ångest!!!

Å vilken snäll medryttare du verkar ha :bow:

Verkligen.
 
Sv: Ångest!!!

Okej, nu har jag "testat" vätskan! Kan inte påstå att jag tyckte den var direkt trådig...
Däremot kunde jag pressa ut väldigt mycket, svullnaden då var ganska stor, men dagen efter hade den gått ner lite och jag kunde inte trycka ut så mkt!

Vet ringde igår också, hon lät inte så oroad över vätskan, skönt...!

Och vi ska pröva ngn ny typ av bandage, pga alla skavsår han har!!
Ingen salva eftersom den kan tränga in i såret som fortfarande inte har slutit sig helt.

När semestern börjar (om en vecka :banana: :bump: :banana: ) ska jag sätta igång honom oxå!!

Hoppas hoppas att såret sluter sig snart och att inte bursan fylls med vätska!!
 
Sv: Ångest!!!

Hm bra fråga. Vänta å se hur såret ser ut då, men du kan nog minst börja ta promenader med honom iaf.

Skönt att det verkar vara lungt med vätskan.

Men om såret sluts å sedan fylls med sårvätska så kan du elda lite på en nål å punktera den så att vätskan kommer ut. Om en nål räker kanske är för liten. Det såg jag på tv:e en gång när en kossa hade en stor säck på låret fylld med var å annat gulligt från det att hon hade fått in en sticka där.
 
Sv: Ångest!!!

Hmm, hmm, hmm... *Tänka* Låter väldigt likt såret som min häst hade, som inte läkte på 6 månader trots 28 dagar med penicillin, en kur butta och en kur finadyne. Hon hade en megasamling av bakterier i såret (som gick ända in i benet och lite till) och de hade fått så bra fäste där inne att ingenting bet på dem! Vissa dagar kunde det komma runt en halv deciliter knallgult var, kletigt som härsket smör ungefär. Luktade ungefär lika illa. *Yuck!* Hon stod i sjukhage i nära 2 månader, typ 5x5 meter har jag för mig. Lindade såret varje dag med bomull, wet-flex och fleecelinda, för att ingen mer smuts skulle komma in. (Såret satt på vänster bakbens kota.)

Jag hade TUR som efter 6 månaders kamp hade en friskförklarad häst, för hon var nära att stryka med många gånger på vägen. Just bakterier som sitter långt inne i vävnaden är jättesvårt att få bukt med, och de kan ställa till med så himla mycket dumt... Hoppas verkligen att det fixar sig för din häst, håller tummarna!
 
Sv: Ångest!!!

Jag ska klämma ut vätska varje gång jag byter banadaget, tänkte jag.

Lär ju märka om det är fyllt = större och svampigare svullnad!!

Vet inte om jag vågar sticka in en nål... :crazy:
 
Sv: Ångest!!!

:eek: :eek: :eek:

...det lät inte kul...

Det har aldrig luktat illa om varet (har stoppat näsan i bandaget :crazy: )

Dessutom så tror jag inte att infektionen (om det är ngn längre) är så stor iom att han inte har ngn feber och inte är svullen i skenbenet längre. Och han är PIIIIGG!!!
 
Sv: Ångest!!!

Okej. Mitt sto var hängig under en period, men blev piggare ibland. Hade inte feber efter att penicillinet sattes in. Trots det kunde man klämma på svullnden ovanför kotan och se varet rinna ut precis på den nedre spetsen av kotan... Gräsligt! Men det luktade verkligen UNK!

Hoppas verkligen att din häst slipper en så vidrig infektion, men fortsätter såret vätska sig så låter det ju misstänkt.
 
Sv: Ångest!!!

Ja, hans infektion har ju blivit mkt bättre. Han blev ju dålig under hippotrim kuren och har blivit opererad oxå!

Så bra som han är nu har han inte varit sen.. tja skadan uppstod!

Men som du säger, blir jag misstänksam mot vätskan! :(
 
Sv: Ångest!!!

Jo precis, fast det är ju bäst om du hör med en veterinär utifall att.
 
Sv: Ångest!!!

Veterinären lät inte så oroad över vätskan.
Sen sa hon att om såret går igen och det sen blir mer svullet så borde jag bli orolig för då är det nåt därinne som vill ut och inte får möjlighet eftersom det inte tar vägen nånstans...
Så det är väl bara att trycka på då!! Hm...lät konstigt...

Hon tror att han alltid kommer ha en större has på det benet och det kan ta månader innan svullnaden försvinner... Jaja ytterligare ett skönhetsfel, inte hela världen, huvudsaken är att han mår bra!!
 
Sv: Ångest!!!

Hm ja det låter konstigt. du får be om vidare instruktioner från henne isåfall.

Kommer nog inte synas så mycket i helhet om man inte tittar nogrant tycker jag. Min har ju fått en bit av läpen bort sprätt på någonting å det ser ingen alls. Håller med huvudsaken är att dom mår bra, gör ingenting å tänker man inte på det så ser man dom inte heller.
 
Sv: Ångest!!!

Mitt stos bakkota kommer alltid vara lite större än den andra också, det är rätt normalt vid en så pass allvarlig sårskada. Hittills har ingen påpekat att kotan är lite större, men jag ser det eftersom jag vet att den är det. Och står man och jämför kotorna bakifrån så syns det direkt. Håller fortfarande, ett år senare, ett vakande öga över kotan, och efter nästan varje ridpass linimentar jag den med Arnika för säkerhets skull om den känns lite varmare än de andra kortorna. Man blir så himla nojjig, liksom! :crazy:
 
Sv: Ångest!!!

Nojjig för allt, typ....

Jag tror jag tittar och känner för mycket ibland... Men hästen har sedan 6 månaders ålder skadat sig var 6:e månad ungefär och då inga små grejjer...

Så att man är nojjig är bara förnamnet... jag ska försöka vänja mig av med det... :confused:
 
Sv: Ångest!!!

Hehe, under vårt första år tillsammans kom sårskadan jag beskrev ovan, som nästan kostad henne livet, och när den var nästan helt läkt fick vi åka tillbaka till kliniken med ett brutet näsben! :crazy: Det var helt av, troligen har hon stoppat ut huvudet genom öppningen i boxgallret och sedan slängt upp huvudet i metallramen som håller ihop boxdörren. Hon gjorde någonting liknande häromdagen, fast slog då upp huvudet i en bjälke i taket, och OJ, vad ont hon hade sen! Men det var helt självförvållat. :smirk:

Så jag tror vi kan bilda klubb, vi som går ner till hagen med en klump i magen och undrar "vad kan ha hänt idag då?"...
 
Sv: Ångest!!!

Ja, otroligt...

Jag tror min häst e lite klumpig oxå, märkligt att jag vågar hoppa honom!!

Klump-i-magen-klubben kanske :crazy:
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 042
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 984
Senast: tuaphua
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 405
Senast: Fiorano
·
  • Artikel
Dagbok Vet inte vart jag ska börja. Kaos i hjärnan pga inte sovit en ordentlig natts sömn på... vet inte hur länge? Man ska bara orka. Men jag...
Svar
1
· Visningar
611
Senast: SaraXX
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp