Ångra köp efter skrivet avtal?

S

shampiz

Förra veckan så ringde det upp en försäljare på min telefon som ville sälja mig lite hjälp med att bygga en Hemsida till mitt företag.

Egentligen så skulle jag ha dragit öronen åt mig när allt skulle ske i sån hast, för hemsidan skulle vara gratis och dom hade bara ett antal personer dom skulle erbjuda detta erbjudande, det enda det skulle kosta var 500 kr nånting i månaden i 12 månader för nån kostnad, kommer inte ihåg vad.
Jag hade ett tåg jag var tvungen att passa och lite stressad, och dom skulle faxa över ett kontrakt till mig och jag bad att jag skulle kunna läsa det på tåget och skriva på och skicka tilbaks det dagen efter, men det skulle inte gå för då skulle erbjudandet gå till nån annan, utan dom behövde ha det samma dag. Jag tänkte ok, det kan jag väl ta i alla fall då, så jag skriver under avtalet efter att bara ögna igenom det och faxar iväg det lite stressat för att inte missa mitt tåg.

2 dagar efter så ringer dom upp mig igen för att gå igenom upplägget på min Hemsida och DÅ upplyser hon mig att jag ska betala 500 kr x 12 månader inom 30 dagar. Alltså inte 500 kr / månad i 12 måmader. Jag sa att det hade dom inte upplyst mig om i telefonen och då frågade hon om jag inte läst igenom avtalet innan jag skickade tillbaks det. Och naturligtvis så hade jag inte uppmärktsammat detta. Nu skulle hon undersöka om det finns nån möjlighet att dela upp det på 12 månader.

Men jag känner att jag inte är intresserad längre utan har ångrat mig, har man ånger rätt efter att man skrivit på avtalet? Som privatperson så har man ju det, men vet nån hur det är som företagare? Är det i så fall bara att ringa upp dom och säga att jag ångrat mig?
Tacksam om nån vet hur et är.

Sv: Ångra köp efter skrivet avtal?

Kan du inte be någon annan ringa upp och säga att du inte har befogenhet att bestämma sådana saker då du inte är betalningsansvarig inom företaget ??

Det har fungerat många gånger för oss:crazy:
Hej från hambo

Jag har gått på PRECIS samma nit som du :(
Tyvärr har man noll rättigheter när man som företagare har skrivit på nått sånt där. Jag rotade i det en hel del, men det gick inte att häva på något sätt. Det blev en jäkligt dyr hemsida som var skitful och värdelös.
Se till att ställa höga krav och se till att du får det som du vill ha det, nu när du ändå måste betala för det...

Sorry..

Egentligen så skulle jag ha dragit öronen åt mig när allt skulle ske i sån hast, för hemsidan skulle vara gratis och dom hade bara ett antal personer dom skulle erbjuda detta erbjudande, det enda det skulle kosta var 500 kr nånting i månaden i 12 månader för nån kostnad, kommer inte ihåg vad.

6000 kr är inte gratis.

Usch, vilka lömska typer.

Nej du kan inte ångra dig, har du skrivit på så har du. :( Det är t o m så illa att om man kommer överens muntligt och dom har det på band så räknas det som en överenskommelse, det har en kollega till mig råkat ut för med skojare som hon kom på för sent att dom var skojare.

Månadsostnaden är kanske för webbhotell, men det är verkligen överpris, tror att jag betalar typ 1500 om året för mitt webbhotell och hemsidan gjorde min farbror gratis..:)

Det enda du kan göra nu är verkligen kräva att dom gör ett bra jobb och att hemsidan blir som du vill ha det.

Och lova dig själv att aldrig mer gå på det där med "du måste skriva på nu annars går erbjudandet till ngn annan", inget seriöst företag agerar så.

Förstår att det är Y-reg eller vad de nu heter (byter namn jämt och ständigt eftersom de har "blåst" ganska många) det är helt deras strategi att påstå att erbjudandet går till någon annan om de inte får svar samma dag, just för att folk inte ska läsa så noga vad de skriver på.

tyvärr så är det nog inte så mycket du kan göra eftersom du har skivit på, men du kan försöka att hota med att gå till media om att du känner dig blåst eftersom de hade så bråttom med svar att du inte hann läsa igenom så noga som du borde, de är ganska skygga för att bli granskande.

En annan sak att tänka på om du blir tvungen att fullfölja detta avtal är att dom brukar ha lång uppsägningstid så håll koll på det datumet om det blir aktuellt. Brukar vara minst tre månader räknat från det datum man skrev avtalet så det är lätt att man åker på att betala ett år till!

Har man inte 14dagars ångersrätt eller nåt sånt?

Du har alltid 14 dagars ångerrätt på telefonförsäljningar (kan säkert förekomma undantag som alltid :crazy: ) men i detta fall där man dessutom skrivit under ett kontrakt så är det nog ganska kört... TROR JAG !!!

Tack alla för era svar. Visst är det Y-reg som jag skrivit kontrakt med.
Går det inte att komma ut det, så visst ska jag kräva höga krav:devil: . Hemsida med bilder och information det har jag redan som fungerar bra som jag lagt upp själv, så det är jag egentligen inte i behov utav. Nej, hemsidan dom ska få bygga åt mig ska innehålla ett bokningssystem med kalender där jag lägger upp aktiviteter och kurser. där man ska kunna få boka och boka av hästar online på diverse träningar och kurser.
5 sidor får man tydligen av dom och varenda sida ska innehålla massa såna där finesser som jag gärna velat ha på min Hemsida men inte lyckats klara av själv och sedan länkar jag hela deras hemsida till min hemsida. Så får man i alla fall lite valuta för pengarna. Och när hemsidan sedan är klar så säger jag upp den så att jag inte behöver betala för ytterligare ett år.

Ja, se till att säga upp den omgående för annars löper avtalet vidare på minst ett år till... det var samma företag som lurade mig :mad:

De har en administratörswebb så det ska va såååå enkelt för en att ändra på sidan, se till att kolla att den funkar percis som du tänkt dig! Du får gärna PM:a mig adressen till sidan så kan jag hjälpa dig att kolla. Vill gärna klämma åt dem lite extra :devil:
Så kan jag förklara mer på vilka sätt sidan deras var dålig.
När de gjort den klar kan du bara flytta den från deras webbhotell och lägga den på ditt eget :idea:

Sök på Distansförsäljningslagen och vad den säger. Det är ju lite knivigare när du har skrivit under avtalet, men jag hade nog varit motsträvig in i det längsta...

Det är företaget som har skrivit under, inte privatpersonen. Det blir mkt knepigare då.

Om du nu får hemsidan som du vill ha den så har du kommit billigt undan. Jag har precis tagit in offert på att bygga om min och där har jag fått bra mycket högre pris.
Men inte så kul att betala allt på en gång om man inte har räknat med det.
/M

Visst blir det lite knepigare när det gäller B2B, men samtidigt är det bra att leta reda på exakt vad som gäller juridiskt.

Samma företag har försökt lura på mig samma sak... Jag fick kontrakt faxat - googlade på företagsnamnet & fick bara upp en massa skit, så jag tackade nej. Dock återkom de i januari med ett nytt "fint" erbjudande. Jag sa då som det var, att eftersom jag i princip bara hittar dåligheter kring deras företag på internet så är jag absolut inte intresserad - varken nu eller i framtiden... Gissa hur glad den försäljaren blev?:rofl: :rofl: :devil:

Vi har oxå blivit lurade av dem!:devil: Hemsidan blev gräsligt ful+att de använder alla bilder ifrån clip-art och andra gratis grejer,. Resultatet blir tyvärr därefter.:mad:
Som det är nu så betalar vi 790:-/mån med moms för en sida som vi inte ens har eftersom jag inte ville binda upp vårat domännamn eller vad det var på 3år till, då stängde de sidan och vi får fortsätta betala för ingenting i ett år till..Eftersom jag var 2dagar sen med att säga upp avtalet med själva Yreg, (domännamnet låg på ett annat bolag).

Ovanpå detta så hade en av deras försäljare mage att ringa upp mej för ca 4veckor sedan och ville ERBJUDA mej en ny jättefin hemsida och han försökte svamla runt vad de hette osv. Det bästa med allt var att han hade detta erbjudande till alla födda den 15jan 1980 så det skulle ju bli en jättebra födelsedagspresent till mej!
HHRMM: JAG ÄR FÖDD 1981..:rofl:
Jag blev rasande och bad honom att stoppa upp sin hemsida på ett ställe där solen sällan skiner!:devil:

Så det är bara att gratulera till hemsida!:crazy:

Hehe.. de har ringt mig också igen :devil: jag förklarade snällt vad jag tyckte om deras metoder... :devil:

Att tänka på i framtiden, så fort ngt ringer & erbjuder en tjänst eller vara, var stenhård & säg bara nej tills de lägger på luren, om du känner att du håller på att bli övertalad-lägg på luren först.

Att tänka på i framtiden, så fort ngt ringer & erbjuder en tjänst eller vara, var stenhård & säg bara nej tills de lägger på luren, om du känner att du håller på att bli övertalad-lägg på luren först.

Alternativt börja med att lägga på luren ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 468
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 551
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 450
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 253

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka