ångra sig?

Sv: ångra sig?

Haha, ja det är lite svårt att förklara uttal på ett forum men...Jag vill att sonens namn ska ligga med betoning på O:et och inte på I:et senare i ordet.

Om man t ex säger namnet med -que på slutet så blir det ju en liten "höjning" på slutet, ungefär som Monique, medan vi säger Dominic utan att det blir en höjning på slutet. Jag antar att vi säger det ungefär som man skulle gjort på engelska medan många säger det som man kanske skulle gjort på franska. Jag tycker att det låter feminint om man säger det med höjning på slutet och mer maskulint på mitt vis...

Som sagt, lite svårt att beskriva hur jag menar men du kanske förstår ändå?
 
Sv: ångra sig?

Vår son heter också Dominic och jag är väldigt nöjd med namnet, men tycker att många uttalar det fel (uttalar det som om vi hade stavat det med -que), vilket jag kan reta mig på.

För min del spelar det ingen större roll hur namnet uttalas. Ibland blir det med betoning på o, ibland betoning på stark k beroende på humör men oftast som Dominick :)

Stavningen är dock viktig för mig då jag vill att han lär sig stava sitt namn rätt, alltså så som jag har valt. Det är ändå den vanligaste och lättaste stavningen :angel:

Kul att se fler med det namnet, häromkring är han ensam vad jag vet.
 
Sv: ångra sig?

Ja han är ganska ensam om namnet här också:laugh:.

Egentligen spelar det väl ingen större roll hur man uttalar hans namn, men själva uttalet är det enda jag har retat mig på vad gäller hans namn.
 
Sv: ångra sig?

Ja jag känner att de e helt rätt. Tvekade dock när hon va nyfödd=P
Hon heter Nova, visste ingen som hette så när vi bestämde oss för de namnet eftersom vi ville ha ett namn som inte var så vanligt. (hon är född i juni 07)
När hon va ett par månader började det dock dyka upp Novor både här och var=P
Finns en Nova till på dagis, men inte byter jag namn för det.

Och ja, vi har fått många kommentarer om att de är ett hundnamn.
 
Sv: ångra sig?

Fast det där är lite lurigt! Jag tycker Sam ser ut att heta Daniel, med engelskt uttal. Men skulle inte vilja att han hette det. Och Isaac tycker jag ser ut som en Peter. Skitskumt.

Jag är nöjd med mina barns namn, även om jag tycker Sam är finare på engelska (det blir liksom mer Säm än Samm) och jag tycker faktiskt Isaac är finare på engelska också haha.

HURRA!!! Någon som döpt sitt barn till ISaac! Fint namn som funkar både på engelska och svenska, eller har jag fel nu? :o

Här verkade det nästan hemskt när jag berättade att min svenska son heter Isaac med svenskt uttal......
 
Sv: ångra sig?

Mina barn heter Eric Isaac och Elin. Jag ångrar inte sönernas namn, men ELin är inte ett namn jag gillar alls. Hennes pappa krävde att hon skulle heta ELin, annars skulel itne han vara pappa och bry sig om henne. Han hade jättestor makt över mig just då och jag ångrar att jag inte vågade säga emot.

Nu är ju ungen van vid Elin, men tja.... jag vet andra namn jag hellre hade valt än just Elin.....

Men säg inte det till min tös, hon är stolt över sitt namn och det vill jag ju inte ta ifrån henne! :love: Och GUUUUUD så många ungar som heter Elin nu, det kryllar av dem ju! Två stycken i Isaacs klass heter Elin (av 5 flickor) och jag har sett flera småttingar också.

Eric har jag dock inte hört någon som heter, inte Erik heller. Isaac finns inte heller i skolan, men på mitt jobb finns två Isak ( och tre Elin varav den ena hade likadan overall som min Elin och likadana stövlar :)).
 
Sv: ångra sig?

Ja fast det uttalas inte likadant vilket har resulterat i att vi kallar honom ajsack hemma istället för Isak. Men så länge man väljer en stavning som går att uttala rent praktiskt tycker jag man får göra som man vill.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 054
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 723
Relationer Hej jag sitter på ett problem jag inte blir av med och hoppas ni kan hjälpa mig! Jag och mitt ex/pojkvän har varit ihop i ca 2 år och...
Svar
3
· Visningar
7 243
Senast: susanne
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 751
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp