Ångrat hästköp?

S

Strumpan_20

Har en förmåga av att vara lite impulsiv, och nu när jag har varit utan häst en längre tid känner jag att jag mer och mer dras till att köpa ny häst. Jag har nytt jobb och ekonomin börjar komma på fötter så smått och jag saknar verkligen stallet! Men jag vet ju också att om jag skaffar häst så kommer ekonomin precis att gå runt, jag kommer ha mindre ledig tid m.m. men det vet jag ju att det är värt!

Frågan är om jag ska vänta lite längre för att verkligen vara säker?

Har någon av er ångrat er att ni inte väntade lite till, att ni köpte "fel" häst p.g.a. att ni inte sparat ihop så mycket pengar, att ni fick mindre tid för familjen m.m.

Vill gärna ha lite olika synpunkter...
 
Jag har visserligen aldrig ångrat mina hästköp. (jag har flera hästar) Men med tanke på vad du skriver så låter det som du är väldigt osäker på hur du ska göra. Kanske är det bättre att vänta lite till och få ihop mer pengar och se så att ekonomin stämmer. Det är ju alltid roligare att kunna köpa den häst man tänkt sig istället för att köpa en häst bara för köpandet skull, och så blir det mycket mer jobb än man tänkt sig på grund av att hästen var lite billigare och du fick lägga ner mer jobb. Jag hoppas du förstår vad jag menar.
 
Jag köpte häst så fort min ekonomi tillät det. Men precis som för dig så går ekonomin precis runt. Att jag köpte min häst har jag inte ångrat en enda sekund, eftersom det varit min allra största dröm så länge jag kan minnas.

Det jag ev ångrar så är det att jag inte hade ett kapital att ta av när det krisar. Veterinärer är dyra! Det dyker ofta upp oförutsedda utgifter.
 
Jag var själv lite velig när jag skulle köpa min häst. Efter att ha varit utan häst i ca 4 år så kände jag precis som du. Bollade allting fram och tillbaka. Tänkte på de råa kalla vintrarna när man helst av allt vill sitta i soffan och mysa, i stället för att flänga till stallet direkt efter jobbet. Men sedan fanns det ju så många positiva sidor också och jag visste att jag inte kunde leva ett liv utan hästar. Så efter mycket övertalning från min sambo (+ lite ekonomisk hjälp) så köpte jag min lilla bebis :love:. Visst är det knapert då jag är arbetslös och allt, men jag ångrar absolut ingenting. Längtar så tills jag ska börja rida in henne.... :bump:
 
Om du skall välja i nuläget, vänta. Att ha en ekonomi som precis går runt med en häst, är ju inget man precis kan rekommendera. Vad händer om hästen blir sjuk eller skadad, orkar din ekonomi med detta också. Eller är det T-märkning på stört som gäller, låter kanske elakt men är inte ämnat som så bara som en tankeväckare.

Jag ser och hör detta så ofta, det är därför du skall tänka efter en gång till. Hästar är till en stor glädje och hobby, men kostar en del pengar vilket jag ser är värt var eviga krona. Men jag har även idag någon spänn över även för mig och min familj mellan varven, och det är inte en helt oviktig aspekt i sammanhanget.
 
Förstår vad du menar, men när jag menar att "ekonomin precis går runt med häst" menar jag att utan häst skulle man ha några tusenlappar över till nöjen m.m. men att man med häst hellre lägger de pengarna på hästen.

Inte att man måste snåla och offra en massa för att ha råd. Jag har i snart tio år haft häst medan jag har pluggat och det var lite knivigare, men nu när jag har fått ett jobb jag trivs med med en någorlunda vettig lön har jag ju mer pengar än vad jag hade tidigare då jag också hade häst. Jag har trots alla "fattiga" år med häst alltid haft råd med hästen, foder, träningar och veterinär i de få fall det har behövts o.s.v.

Jag är helt skuldfri och har ekonomisk uppbackning om det skulle krisa sig... Så det känns ju som rätt tillfälle... Men är samtidigt osäker...
 
Av din egen beskrivning av dig så skulle jag råda dig till att vänta. Varför inte börja som medryttare eller halvfodervärd så länge, så hinner du känna efter bättre?
 
Jag tillhör oxå dom som råder dig att vänta.

Kan du inte skaffa en medryttarhäst så länge och spara så du har en ordentlig buffert?

Det behöver ju inte vara hästen som blir sjuk :crazy:. Jag själv blev sjukskriven i januari i år och jag får nog tacka min lyckliga stjärna för att jag redan hade sålt hästen. Jag får ut ca 5000:- mindre i månaden nu än då jag jobbar så hade jag haft kvar hästen hade jag inte haft råd med mat.
 
Vad för sorts häst har du råd att köpa? Om du väntar ett tag till har du råd att köpa en ännu bättre och hinner samtidigt fundera lite till! Och lägga längre tid på att läsa in dig på stamtavlor etc. Ska själv spara rejält med pengar i tre, fyra år och sedan köpa en bra unghäst alternativt "beställa" en om jag hittar lämplig tillgänglig mamma, det kommer att bli jättekul! / Å
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 004
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 523
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 023
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 276
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp