Angus, Min hamster

Distriktsveterinärerna är inte längre i hela landet och åker inte alltid på små djur, inte alla som vill betala flera tusen för en avlivning av gnagare ☹
Det ska finnas veterinärer i hela landet, däremot finns ju inte obegränsat antal så de kan såklart vara upptagna några timmar bort på andra sidan länet också. Stötte på det problemet med en hamster själv, trolig blödning bakom ena ögat och väldigt påverkat allmäntillstånd, behövde avlivas akut och min vanliga avlivningsmetod satt just då på ett plan mot Grekland. Ringde alla veterinärer jag kunde hitta men distriktsvet var upptagen några timmar bort och ingen annan veterinär fanns att tillgå förrän som tidigast morgonen efter. Hamstern fick chilla i en liten fleecepåse i min bh för att få upp värmen lite och dog under natten - jag tröstar mig med att han var så pass påverkad att han förhoppningsvis var för borta för att lida :(

Ang prislappen så är det så med djur, de kostar pengar. Antingen hostar man upp pengarna eller så får man lösa det på annat sätt (själv använder jag jägare men hade föredragit att handgripligen kunna avliva själv). Det är en sak att skit händer och pengarna därför kanske inte finns men att låta ett djur lida för att en inte vill ta sitt djurägaransvar, då ska man inte ha djur.
 
Hej, tack för alla kommentarer men tyvärr var det för sent och han har nu somnat in, självklart skulle jag ta till veterinär om jag kunde men stressen av en bil resa när han var så dålig ville jag inte utsätta honom för, istället hjälpte jag honom med lättare mat att få i sig och hjälpa honom få i sig vatten. Jag visste att det var slutet, så jag gjorde allt för att göra honom bekväm. Vad jag ville få utav att skriva här var tips och råd för att underlätta och göra det bekvämare för honom. Så till dig som kritiserade mig för att ha skrivit här istället för att ta honom till veterinär där hans sista stund mest troligt skulle vara stressig och jobbig, skrev här för att få tips på att hjälpa honom att vara bekvämare hemma där han känner sig trygg och inte stressad. Jag ville att han skulle få somna in i lugn och ro. Vet hela historien först.

Fast du kan ju inte veta att han somnade in i lugn och ro. Han kan la lidit något fruktansvärt de sista dygnen i livet med smärta osv. Därför kan en stressig bilresa för avlivning hos veterinär ha varit betydligare humanare än att vänta ut tiden utan vetrådgivning hemma. Jag förstår viljan att göra det bekvämt för honom med det kan ju verkligen ha haft motsatt effekt och jag hoppas verkligen att du är lite piggare på att kontakta veterinär om liknande situationer uppstår i framtiden.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Har postat innan om vår sjuka hamster som haft alla möjliga problem som en hamster kan råka ut för typ. Krokiga tänder som behövts...
Svar
1
· Visningar
803
Senast: Lyan
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 836
Senast: lil-sis
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
979
Senast: Viva
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 967
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp