Ångvält...!

E

Esti

Vad gör man när en väldigt stark nordsvensk bara vänder i hagen och går tillbaka om den inte har nån lust å komma in?
Min kompis har ett antal hästar och ingen är väl direkt välskolad, mest busridna och hanterade av tjejer i 13 års åldern. Men en av dom, Nordsvensken, är så extremt ouppfostrad och man har ingen chans att hålla kvar grimskaftet när hon vänder och helt enkelt går tillbaka!
Vad ska man göra då? :confused:
 
ta med godis då så hon tycker att det finns en anledning att gå in! :cool:
 
Till att börja med så behöver hästen uppfostras.
Det är för både er och hästens säkerhet.
 
har själv en ångvält,en fjording.man måste vara benhård och bestämd.prova också att leda i repgrimma man får mer styrka då och det känns lite obekvämare för hästen att bråka.
 
har du prövat att göra ständiga volter el liknande ? Så att hon/han inte hinner vända om utan har fullt upp med annat ?

Jag hade inte fjäskat med godis, hur gör du den gången du inte har tillgång till godis ?
 
Repgrimma är ett bra hjälpmedel, du kan ta i, men det är ingen fara om hästen kommer loss. Godis är ingen bra ide, men en belönig i form av lite gott i krubban när hästen väl kommit in är bara bra. Då blir själv stallbesöket positivt och du slipper få en tiggande hsät som springer på dig för att få godis
 
Lite svårt efter som det inte är din häst & jag antar att du inte har tid&vilja att lägga ner på att uppfostra hästen?

själv är jag en sån person som verkligen hatar ouppfostrade hästar, tål det inte :crazy: tycker synd om hästarna men vill inte beblanda mig med dom, kan inte ägarna uppfostra sina hästar på ett vettigt sätt vill inte ja ha med dom att göra :smirk:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 217
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 075
Senast: Barbabelle
·
Kläder & Bli fin Är i mitten av de trettio och har på senare år upplevt att det är så himla svårt att hitta kläder att ha på sig. Har tidigare i livet...
Svar
9
· Visningar
1 781
Senast: Buzzter
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 019
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp