Anktråden

emlem

Trådstartare
Det måste finnas fler bukare där ute som har ankor. Vi (mamma) har myskänder, 2 vuxna och 7 ungar på ett par månader. Nu har honan börjat lägga ägg igen så vi kommer få ännu en kull under sommaren. Våra ankor är väldigt tama och kommer alltid springande och hälsar, sitter i knät, blir klappade, hjälper till att gräva i grönsakslandet, är besatta av bröd och sniglar. Som de flesta andra är de väldigt förtjusta i att sulla, bada, springa efter flygande kryp och jaga hönsen eller stjäla deras mat:sneaky:

Vad har ni för ankor? bilder vore kul :)
Roliga och bra anktips får gärna delas
 
Jag har 3 indiska löpankor, två av dom ruvar nu! Dom sitter verkligen inte i knäet men skälla på mig om dom vill ha nåt gott kan dom. :p
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Vi har hanterat våra väldigt mycket och ankmamman är väldigt bra på att ta hand om ungarna samtidigt som hon litar på oss tillräckligt för att bära, hantera och lyfta ungarna, tror det är därför.

Var tvungen att googla din anksort, häftiga har aldrig sett sådana förut, vilken färg är dina?
 
Hej,
Jag har blivit med ankor. 3 pekingankor. Just nu bor dom i en dubbel flyttlåda i halle. Dom är 3 veckor gamla och är så gulliga:love:. I helgen skall det byggas en box i ett av uteförrådena som dom skall få flytta ut till. Ingen mer som har ankor??
 
Min make vill ha ankor. Jag funderar mest på hur jobbigt det skulle vara... ge mig gärna inputs. :) Vi har redan höns... (och kaniner, hästar, hundar och katter och därmed egentligen djurstopp. Men jag har nästan lovat maken att få ha ankor i sommar... :P)
 
Jag har en trio Blekinge ankor.
Mina är rätt otama såpass att de helst ej vill bli petade på men så är de naturruvade i hägn.
Hoppas på att de vill sig till och blir ällingar i sommar :)
 
Ja hur svårt det är med ankor är ju lite tidigt att veta. Vintern och deras vattenbehov är väll svårast... Just nu så är dom 4 veckor och sååå söööta. Dom trivs i sitt nya hem och nu när vädret är bra med sol och lite värme så får dom komma ut på kvällen. Bad i dammen är det dom gillar mest.
 
Några bilder på förra årets pankisar före och efter :)

%7BC2BE3586-95DD-4612-8401-9C1D8DDA29D3%7D.jpg



%7B359B3AD4-F3E8-4386-A4C9-5A9DBAF38DFD%7D.jpg
 
Emlem, Dom är så söta! Även som vuxna!
En av våra 3 Ellinga, nu 7 veckor gamla har stannat av i växandet. Vi försöker ge xtra foder till den men det är svårt. Jag håller tummarna att vi får den att överleva. Nu är dom vita med bara lite gult fjun kvar på huvudet. Något enstaka kvackande har hörts och dom har stenkoll på vad jag är när dom är ute. Många timmar kan läggs på att bara vara med dom...
 
Ja hur svårt det är med ankor är ju lite tidigt att veta. Vintern och deras vattenbehov är väll svårast...
Jag har funderat på en ankfamilj, men det som hittills hindrat mig att ens ta upp diskussionen med maken är hur man löser deras badbehov rent praktiskt, främst vintertid då...
 
Jag har funderat på en ankfamilj, men det som hittills hindrat mig att ens ta upp diskussionen med maken är hur man löser deras badbehov rent praktiskt, främst vintertid då...

Det blir väldigt blött, för de slabbar på rätt bra med vattenbaljan. De behöver alltså inte bada/simma vintertid, men slabbar, det gör de så det räcker och blir över :angel:

Hade ett gäng svensk blå anka förut och nu finns här ett gäng av svensk gul anka och badet för de blå bestod av ett nedgrävt badkar där de plaskade på vår/sommar och höst och något liknande blir det nog för de gula också, men för nu så har de en nederdel av en (ny) duschkabin att plaska på i.

Finns lite bilder i min projekttråd på hus och hem&hobby-delen
 

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
5 985
Senast: Sel
·
Däggdjur Bakgrund: 2 hanar nu 3 år flyttade hit i somras som sällskap åt vår nu 2 åriga hane,eftersom han gått ensam sedan vi tog över honom i...
Svar
5
· Visningar
1 495
Senast: oz_joj
·
Övr. Katt Igår morse vaknade vi och hörde ett fasligt liv. En av katterna är arg och morrar/skriker. När vi går upp ser vi katthonan superilsken...
Svar
7
· Visningar
1 023
Senast: Boll
·
Övr. Djur Kopierar inlägget jag skrev på Zoonen, vill ha så många svar som möjligt :) "Håller ju på med en hemsida, har varit lite krångel men nu...
Svar
16
· Visningar
2 774
Senast: Lejonflickan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp