Tjockistråden 5

Bukefalos 30 år!

MJLee

Trådstartare
Kopierar in förra trådstarten:

En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt pratar vi åtminstone 15 kg som ska bort.

Här peppar, pushar och stöttar vi varandra utan att folk ska komma med en pekpinne om vad vi äter, klagar på ev baksteg vi tar osv :)

Vi riktigt tjocka vill ha vår egen tråd för vi trivs inte alla att prata vikt med folk som ska gå ner 2-3 kg. Det är skillnad på en stor övervikt och tappa något kilo.

Jag pendlar mellan 91,0 och 92,3. Skitirriterande när jag nu bara vill gå ner. Om man räknar 140 kg november 2021 innan gastric sleeveoperationen och 91,0 som jag landar på från och till om dagarna nu så har jag gått ner 49 kg, varav 14 av dem sedan slutet av augusti i år. Vill inte att det ska ta slut ännu, men vet inte hur jag ska göra för att det ska gå åt rätt håll. Äter inte alls mycket godis, chips eller liknande (är inte riktigt sugen och glömmer bort att jag har gott hemma), men äter bara 1-2 gånger om dagen nu igen, kanske är det som påverkar att vikten inte går åt rätt håll.

Nu ska jag sluta med Topiramat jag tagit mot epilepsin, den har viktnedgång som en biverkning och kanske har det påverkat också, utöver att den har hjälpt positivt mot både migränen och epilepsin så jag nog mest besviken över att sluta med en medicin som hjälper mig gå ner i vikt. Den jag ska ta istället är viktneutral.

Synd jag inte är rik och kan ta Ozempic/liknande som jag inte minns namnet på, för att gå ner i vikt. Har funderat på att lyfta frågan om en gastric bypassoperation med vården, men tror inte jag får igenom det då jag inte har vare sig högt blodtryck eller diabetes eller andra viktrelaterade problem, bara en önskan om att gå ner i vikt och högt BMI. Att vilja rida på hästar och vara medryttare räcker inte för att slösa på skattepengar. Tyvärr. ;)

Känner mig mest uppgiven pga det här med vikten.

Min ssk:a säger att det är bättre att mäta (buk, överarmar, lår) än att väga sig.
Iaf så har jag köpt en ny våg då min nuvarande visar fel/olika. Gissar att den nya kommer göra att jag ”går upp” några kg.

Vägde mig i morse och har gått ner 0,1 kg sedan veckovägningen i tisdags, ser det som en vinst efter att ha gått loss lite mer än planerat på godsakerna under jul. 😄 Maten höll jag på en bra nivå, åt det jag ville ha men tog inte åt mig mer än jag var sugen på.

Kom igång bra med träning under november-december, tyvärr brann det i lokalen som mitt gym ligger i någon vecka före jul och gymmet är inte prioriterat i saneringsarbetet så det är lite oklart när jag kan komma igång igen. Försöker ta det med ro och öva på att allt inte går som planerat jämt 🙃

Börjat preppa mig mentalt för att jobba på viktnedgång igen. Vore nra både för måendet, vikten och ekonomin om jag kan komma in i vanan att äta frukost och middag hemma och ha matlåda till lunchen med mig till skolan.
Och bra för sömnen utöver vikten och måendet att komma igång med träning också.

Jag kämpar på. Problemet jag har nu är att jag får så sjukt lågt blodtryck av Ozempicen. Har därför hoppat över den här veckans injektion. Fick gå hem från jobbet och hade då 90 genom 60 liggande och 82 i syresättning. Mådde bedrövligt. Gott nytt år alla.

Här blev det lite si och så med mat och motion över jul och nyår och det syns såklart på vägen med. 2025 blev resultatet -8 kg vilket ju inte är inget men helt klart mindre än jag hade hoppats. Känner dock att jag är väldigt nöjd med mina träningsvanor under 2025, 2026 ska jag få matvanorna att sitta också 💪🏻

Jag är överlag nöjd med viktnedgång under 2025, -33kg från högsta till lägsta vikt. Men +1kg nu efter december som varit extremt stillasittande pga smärta och bestått mest av chips och skumtomtar i kostväg. 😅

Nu tillbaka på banan igen, kosten ska skärpas, stegmålet uppnås varje dag och träning ska ske 4-6 dagar/vecka.
Målet är att bli av med de där sista 14kg som är kvar till mitt stora delmål. Sen är det en del kvar enligt BMI, men å andra sidan har BMI aldrig varit ett rimligt mått på mig pga kroppstyp och muskelmängd. 😅 Så f*ck BMI. 🤣😅

Just nu stör jag mig på min mage, som verkar stå stilla i minskning. Övriga kropp har liksom blivit stark och ser stark ut, men på magen hänger flubbret kvar. 😅 Nå, det går ju inte att punktträna bort fett så det är ju bara att bita ihop och kämpa på. 💪🏻

Såg den här och tyckte den passade oss! 💪🏻

IMG_8138.webp

Jag kan summera med 15 kg nedgång under 2025, totalt 50 allt som allt. Känner mig missnöjd ändå, jag har mycket kvar. Ska jag väga som jag ska så har jag väl 40 kg kvar. Stör mig på att inte få nå dit, hur mycket jag än vill.

Ingen bra början på året med en sådan besviken viktkänsla, men jag får väl fortsätta detta året med att traggla och se var jag landar.

Tecknat nytt abonnemang på Freeletics.

Ser massor av "träningsinfluencers" som påstår att den typen av träning är skit, men jag håller inte med. All träning som blir av är bra, oavsett om det är hemma i vardagsrummet eller på gymmet. Och jag tycker det är roligt. Mitt mål är inte att bygga muskler som en bodybuilder utan bara känna mig bekväm i kroppen.

För övrig, förra årets totala viktnedgång var 0,7 kg. :turd:

Jag kämpar på. Problemet jag har nu är att jag får så sjukt lågt blodtryck av Ozempicen. Har därför hoppat över den här veckans injektion. Fick gå hem från jobbet och hade då 90 genom 60 liggande och 82 i syresättning. Mådde bedrövligt. Gott nytt år alla.
Anmäl det som biverkning på Läkemedelsverket hemsida om du orkar, för det står inte med som biverkning i FASS.
Jag tar också Ozempic, vet inte hur det är med mitt blodtryck men häromdagen hade jag mycket lägre puls än jag brukar ha. Brukar ha över 100 i vilopuls men den dagen hade jag bara drygt 80. Iofs bättre än +100.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka