anlägga bädd

M

maiden

Jag ska imorrn göra iordning en bädd av kalk, torv och halm. Hur skulle ni lägga, i vilken ordning och så? det är första gången jag lägger en själv.
Är det svårare för hästen att gräva i en bädd av detta material än en som bara består av halm?
 
Gräver hästen bör den inte ha permanentbädd alls.

Skulle jag använda torv och halm skulle jag lägga först kalk, sen torv, sen kalk igen och så MASSOR av halm.
 
han gräver inte, men det kan bli lite uppruggat där han går.
 
kalk först sedan regält med torv som du packar hårt du kan, man kan "rulla" en torv bal ovanpå för att få "ångvältseffekt". Bädden blir mycket bättre om den är ordentligt packad. Jag hade låtit hästen gå på bara torven de första dagarna för att kunna vända ner lite skit i bädden så att den kan brinna ordentligt. Alltså inte ta ut ngt de första dagarna utan vända ner det och lägga fräscht överst. Efter ca en vecka, paca så hårt som möjligt, på med massa halm - färdigt! Lycka till!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
611
Senast: tanten
·
Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 262
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 646
Senast: Hoarfrost
·
Foder & Strö Skåne drabbas av ihållande minusgrader och som gårdsägare med småbarn är fruset vatten inte välkommet... Jag har ett kallstall så just...
Svar
2
· Visningar
609
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp