Frostfritt vatten

Waco

Trådstartare
Skåne drabbas av ihållande minusgrader och som gårdsägare med småbarn är fruset vatten inte välkommet... Jag har ett kallstall så just nu innebär det ett himla kånkade och häckande för att hästarna ska ha vatten både ute och inne. Sex boxar och fyra hagar.

Just nu är plånboken tom men drömmen är givetvis frostfritt vatten i vattenkoppar både ute och inne. Jag tänkte försöka räkna på hur mycket jag behöver spara ihop (eller hur många organ jag behöver sälja ..) för att få min dröm i uppfyllelse. En vattenkopp med värme går på ca 2-5 000 kr styck. Så bara det är ju upp mot 50 000 kr.... Ni som investerat i detta, mellan tummen och pekfingret - hur mycket kostar hela kalaset?
Jag har inte mer än ca 20 meter från stalldörr och hagar men det behövs ju grävas ändå.

En del av jobbet kan jag nog få mannen att göra men allra helst hade jag bara velat leja bort rubbet, här finns fler projekt.
En slut summa på 100' eller kommer man under det?
 
Jag vet inget om frostfritt vatten i stall, men grävde precis ner vattenkopp till min hage. Grävsträckan var väl sådär 30-40 meter. Grävningen gick på ca 10 000, och material till (vattenslang, vattenkopp isoleringsrör till koppen etc) på ca 10 000 till. Hyrde in grävmaskin+grävare, men sen jobbet med att lägga i rör, montera allt etc fick jag hjälp med av händig släkt. Hade också el nedgrävt till ute vid hagen sen tidigare, så det hjälpte ju vid installation av vattenkoppen. Och har bara 2 hästar och alla hagar ihopsatta med utrymmet där vattenkoppen står, så behövde ju bara sätta dit en.
Det kostade ju lite, men var absolut det bästa jag gjort.
Rörande vatten i stallet, så stod jag ett tag i ett stall med sånadär uppvärmda vattenhinkar i varje box. Var ju en lite enklare lösning än att behöva dra frostfri vattenledning till en vattenkopp i varje box, och funkade helt ok att fylla på manuellt med vattenkanna från en frostskyddad utkastare. Nu har jag mina hästar på lösdrift men hade jag inte haft det hade jag nog satsat på något sånt.
 
Skåne drabbas av ihållande minusgrader och som gårdsägare med småbarn är fruset vatten inte välkommet... Jag har ett kallstall så just nu innebär det ett himla kånkade och häckande för att hästarna ska ha vatten både ute och inne. Sex boxar och fyra hagar.

Just nu är plånboken tom men drömmen är givetvis frostfritt vatten i vattenkoppar både ute och inne. Jag tänkte försöka räkna på hur mycket jag behöver spara ihop (eller hur många organ jag behöver sälja ..) för att få min dröm i uppfyllelse. En vattenkopp med värme går på ca 2-5 000 kr styck. Så bara det är ju upp mot 50 000 kr.... Ni som investerat i detta, mellan tummen och pekfingret - hur mycket kostar hela kalaset?
Jag har inte mer än ca 20 meter från stalldörr och hagar men det behövs ju grävas ändå.

En del av jobbet kan jag nog få mannen att göra men allra helst hade jag bara velat leja bort rubbet, här finns fler projekt.
En slut summa på 100' eller kommer man under det?
Jag installerade vattenkopp med värme när jag byggde mitt stall men tyvärr så ratar hästen det helt. Så det fick bli en thermobar också. Dina hästar kanske redan är inkörda på att dricka ur vattenkopp, så det problemet inte uppstår.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
2 647
Senast: Alexandra_W
·
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 073
Senast: Puffindog
·
Ekonomi & Juridik Jag hyr ut stallplatser och har aldrig tidigare behövt fundera över att ta betalt för mockning, tillsyn o.s.v. I stallet delar vi på...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 326
Senast: Lobelia
·
Foder & Strö Fyllde vattentunnan i hagen igår kväll och har just varit ut och lunchat hästarna och det fanns inte en droppe vatten kvar. Men måste...
2
Svar
23
· Visningar
4 343

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp