Anlägga ny hage vid brunn!

W

wolfspirit

Hej!

Nu har jag kört helt fast i mitt hagplanerande :confused: Så då finns det ju ingen bättre lösning än att fråga alla er erfarna här om råd :)

Saken är den att jag ska anlägga en ny hage på gården och då har jag ju självklart en dricksvatten brunn mitt på tomten som måste tas hänsyn till :crazy:

Jag undrar vilket avstånd som är lämpligast att ta till brunnen för att undervika "förgiftning".. kan tillägga att marken är ganska platt och jämn i hela området. Har ju inte möjlighet till världens avstånd heller, läste någonstans om att man rekomenderar ett avstånd vid gödeselspridning på 30meter från dricksvattenbrunn, fast detta gällde ju gödselspridning så det är väl betydligt mer gödsel än vad en liten c-ponny producerar? funderar om det räcker och är säkert med ett avstånd på ca 20meter till dricksbrunnen?

Någon som har erfarenhet av detta eller vet något :idea:? snälla skriv!
Tack på förhand!
 
Sv: Anlägga ny hage vid brunn!

När jag flyttade in var dricksvattenbrunnen mitt i vinterhagen, hästarna kunde tom puffa av locket... Jag har stängt av den med en ruta ca 10x10 m, dvs som kortast ungefär fem meter från brunnen. Det tycker jag känns tillräckligt tryggt - särskilt när hästarna inte har något "bajsställe" i närheten.
 
Sv: Anlägga ny hage vid brunn!

Hej!
Det låter ju bra :banana: och du har inte märkt någon påverkan? jag städar alltid hagarna ordentligt.. men då kanske det borde räcka med med 10meters säkerhetsavstånd till brunnen? dessutom sluttar marken lite lite neråt från brunnen åt det hållet staket går, sen är marken platt. Vad tror du?
 
Sv: Anlägga ny hage vid brunn!

Med borrad brunn är det ingen fara, du kan låta hästen gå intill brunnen, det lilla han/hon kan tänkas skita eller kissa där kommer aldrig ens i närheten av ditt dricksvatten. Skillnad på flytgödselspridning/gödselhög och en liten c ponny;-)
 
Sv: Anlägga ny hage vid brunn!

:laugh: Tack så jättemycket för detta! Känns tryggt nu när jag ska sätta upp hagen, dessutom har jag mölighet att göra hagen ännu större nu när jag kan ha den brevid brunnen :) Tusen tack!
 
Sv: Anlägga ny hage vid brunn!

Hej
Det säkraste är att höra med kommunen. I min kommun har man ett avstånd på 20 m.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp