anlägga ridbana, bra dränerad mark, vad är det?

Moppa123

Trådstartare
Min fråga är helt enkelt vad är "naturligt bra dränerad mark" ?
Jag vill anlägga en liten ridbana på mark som knappt har någon matjord, utan jag är snabbt vid berget. Har ni tips på hur jag ska anlägga min lilla ridbana?
Det lutar neråt och i den lutningen tänkte jag ha långsida ....

Hur ser man om man har naturligt bra dränerad mark? Om jag lägger ett 0-100 gruslager på berget, hur tjockt lager tror ni? och vad ska jag ha sedan? eller fungerar det inte att göra så på berg....
 
Sv: anlägga ridbana, bra dränerad mark, vad är det?

Bra dränerad mark är väl att det aldrig står vatten där eller blir översvämmat. Har du berg under så är det ju i sig inget dränerande material men om det lutar så kanske avrinningen fungerar bra i alla fall. Svårt att avgöra hur tjockt gruslager du behöver. 0-100 innebär ju att du har allt från 1 mm till 10 cm stenar. När vi gjorde ridbana så la vi bergbärlager 0-40 underst och det kan man köra med en vält så att det packar sig fint och blir jämt. Har du så stora stenar som 10 cm i kanske det blir svårt. 15 cm tjockt kanske och sen ett toppmaterial t.ex. Paddex som dränerar bra 17-20 cm.
 
Sv: anlägga ridbana, bra dränerad mark, vad är det?

berg dränerar INTE bra! några kvm av min paddex bana ligger på berg (med lera och så ovanpå) och om det samlas vatten någonstans så är det där.

jag skulle nog satsa på att bygga uppåt, ta bort grässvålen och kanske lägg en duk, men gräv inte ner till berget. du måste ha ett sviktlager och det är svårt på berggrund. paddex tex är inte sviktande, det är leran under som ska svikta. så du får nog bygga en bit uppåt för att inte få en för stum bana.
 
Sv: anlägga ridbana, bra dränerad mark, vad är det?

hmmm tusan oxå. Jo det lutar och är torrt uppe på den kullen.
0-100 kanske är för stort, det har ni rätt i. Jag fick väldigt varierande storlekar när jag köpte det sist.
Då är det gruslager jag måste bygga som ska svikta alltså, 0-40 borde velan svikta beroende på hur tjockt det är förståss, men 15 cm kanske borde räcka. Jag toppar nog med 0-8 tror jag, paddex blir så ohyggligt dyr fraktkostnad på.
 
Sv: anlägga ridbana, bra dränerad mark, vad är det?

följer med intresse din tråd.
vi ska oxå anlägga ridbana till våren och är lite fundersam på hur vi ska göra, vilka lager och vilket material vi ska ha för att få svikt och inte för djup bana.

vi har funderat på o gräva bort gräset och matjord, lägga i dreneringsrör och fylla på med singel över.
lägga markduk och fylla på med stenmjöl över duken.
när stenmjölet har satt sig fyller man på ett topplager med sand.

skulle det funka tror ni?
 
Senast ändrad:
Sv: anlägga ridbana, bra dränerad mark, vad är det?

Stenmjöl dränerar inte bra. Min paddex ridbana är perfekt att rida på även om det har störtregnat i en hel vecka. Aldrig en vattenpöl någonsin.

Har sett många ridbanor med stenmjöl och efter regn så står det så gott som alltid vatten på dom. Varför göra ett bra arbete med dränering, bärlager för att sen förstöra det med något så illa dränerande som stenmjöl.

Kan inte tänka mig en större besvikelse än att ha spenderat 100.00 - 200.000:- på en ridbana som sen inte går att användas när det har regnat.
 
Sv: anlägga ridbana, bra dränerad mark, vad är det?

vad ska man använda då så det blir bra?
har du några förslag?
paddex vore toppen men går bort pga prisskillnaden.
(har eget material till vanlig hederlig grusbana.)
 
Sv: anlägga ridbana, bra dränerad mark, vad är det?

Vet inte. Har sett annonser för fina material som t.ex. Royne Zetterman har men tror att dom kostar ännu mer än Paddex. Har faktiskt inte ridit eller sett någon bättre utebana än min egen, alla andra jag har sett har varit lerhögar vid mycket regn.
 
Sv: anlägga ridbana, bra dränerad mark, vad är det?

om du har egen sand och grus så kanske terratex vore nåt?
 
Sv: anlägga ridbana, bra dränerad mark, vad är det?

*kl*

Även jag kommer följa denna tråd då jag fått i uppdrag att undersöka lite vad som behövs då ridbana är planerad till sommaren vid stallet.

Stallets kommer ligga på en vall och ska dräneras.
 
Sv: anlägga ridbana, bra dränerad mark, vad är det?

Terratex är väl det som Zetterman har på sin uteridbana och jag kollade på priserna och det var väldigt dyrt.
 
Sv: anlägga ridbana, bra dränerad mark, vad är det?

Ursäkta om jag lånade din tråd lite.
hur har du tänkt göra din bana? vad ska du använda för olika material?
 
Sv: anlägga ridbana, bra dränerad mark, vad är det?

Ursäkta om jag lånade din tråd lite.
hur har du tänkt göra din bana? vad ska du använda för olika material?

Jag fick lite nya tankar här när jag fick rådet att inte lägga banan direkt på berget.
nu finns det lite jord på fastigheten dock, så jag får kanske flytta banan lite.
Jag fick rådet och har tänkt lägga ett lager med 0-40, eftersom jag bor på en höjd har jag hopp om att jag inte behöver dränera. Men jag försöker finna någon som kan detta, men jag vet tusan inte vem jag ska prata med, har ni tips? Jag bor för långt bort för att ta en transportkostnad på paddex o div. material som nämnts i tråden, utan jag kör velan på grovt/mindre/minst "sten" :) dock vet jag inte hur tjockt lager jag behöver av varje lager... väldigt många frågetecken... :)
 
Sv: anlägga ridbana, bra dränerad mark, vad är det?

själva terretexen är inte så dyrt (klart det är dyrare än sand, men det är paddex också), det är om man ska ha den där ottomattan under som det blir svindyrt.

moppa; ridsportförbundet har en broschyr om att anlägga ridbana, beställ den! :idea:
 
Sv: anlägga ridbana, bra dränerad mark, vad är det?

såhär står det på ridsportförbundets hemsida:
Lager 4
Läggs på först när lager 3 satt sig.
5 cm grusig sand. Lägg på sanden i
omgångar. 5 cm sand är lagom. Fyll
därefter på efterhand.

Lager 3
10 cm sand kornstorlek 0-4 mm. Det är
viktigt att alla kornstorlekar är representerade.

Lager 2
7-10 cm stenmjöl som packas till en fast
yta. Skyddar mattan mot hästhovar och
harvar.
Vägmatta
Dränerande geotextil bruksklass 3. Den
läggs omlott och svetsas. Ytlagret ska vara
stenfritt.

Lager 1
10 cm samkross 0-32 mm eller makadam
2-40 mm.

Vägmatta
Över dräneringsgravarna läggs vägmatta.

överallt där jag letar så står det att man ska använda stenmjöl??
men jag förstår ju att stenmjöl försämrar dreneringen?
 
Sv: anlägga ridbana, bra dränerad mark, vad är det?

Jag har fått tips från ett grusföretag att det allra bästa tyckte dom var att blanda stenmjölet med sand. Helst 15 cm lager.
Då blir det INTE för mjukt och INTE för hårt.

Annars packar ju sig stenmjölet för mycket.

Denna firma har många års erfarenhet av att leverera bland annat till travbanor som används året om.

Fast alla material fryser ju vid väldig kyla. Mer eller mindre

Sen ska man ju också riva upp lite ibland. Ej för djupt och sladda sen.

Det ska då bli tillräckligt mjukt och ej för hårt.

Under rekommenderade de att använda ev bärlagergrus

Lycka till
 
Sv: anlägga ridbana, bra dränerad mark, vad är det?

Stenmjöl används ju överallt på gårdsplaner, ridbanor etc så det beror nog enbart på dåligt underarbete i de fall det står vatten kvar. Vi har dränerat stallbacken; grävt, lagt dränrör, singel och sen på med sand å stenmjöl. Inget vatten står kvar. Stenmjöl är ju inte asfalt så det släpper igenom vatten.

Jag har en annan fundering. Har en gammal vall på lergjord som är så hårt packad så den geggar inte till sig trots regnsomrar och hästarna gick där på bete å jag red där; dvs marken måste vara väl självdränerad?
En billigare variant av ridbana som jag funderar på är att lägga vägduk ovanpå gräset och sen fylla med grov sand ett litet lager. Det är bara jag som kommer rida på banan ca 3 dagar i veckan. Man får vara försiktig med att harva förvisso så man inte harvar sönder duken under. Vad tror ni mer kunniga?? Gräset behålls för stabiliteten den ger. Undan gräsrötterna så tror jag det blir geggigare vid regn och banan blir kanske tung.
 
Sv: anlägga ridbana, bra dränerad mark, vad är det?

Jag har duk först och sen stenmjöl.
Jag tkr stenmjöl är alldeles underbar bra! Jag har aldrig känt att jag inte kunnat rida där och underlaget har varit super trots ösregn en vecka.
Jag har 3 hästar och tränar dressyr, så det bli ett x antal timmar på banan i veckan.
 
Sv: anlägga ridbana, bra dränerad mark, vad är det?

Jag har duk först och sen stenmjöl.
Jag tkr stenmjöl är alldeles underbar bra! Jag har aldrig känt att jag inte kunnat rida där och underlaget har varit super trots ösregn en vecka.
Jag har 3 hästar och tränar dressyr, så det bli ett x antal timmar på banan i veckan.

Det låter ju kanon. Vad har du för mark där du gjort ridbanan?? har du har lagt duken på gräset eller har du tagit bort svålen? sedan hur "tjockt" lager med stenmjöl? och har du endast stenmjöl? och sista frågan för nu, harvar du eller något likande ? många frågor va :)
 
Sv: anlägga ridbana, bra dränerad mark, vad är det?

det var lite sluttande gräsmark, hade en grävmaskinist som gjorde den slät och fin, sen på med duk sen på med 15 cm stenmjöl kankse...
Tanken var att börja med det och sen bättre på med nåt annat material om det behövs...
Jag har en sladd som jag använder rätt friskt, jag tkr om när det är nysladdat ^^
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 294
Senast: Calmiche
·
Anläggning Hej! Vi håller på att anlägga en ny ridbana på gården. Platsen för ridbanan ligger ganska högt då vår mark sluttar en del. Grävaren har...
Svar
2
· Visningar
1 502
Senast: Elinbeyla
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 847
Senast: NotlikeI
·
Anläggning För några år sedan lät vi anlägga en ridbana på gården. Vi valde paddex och efter konstens alla regler skulle man inte bygga upp den...
Svar
7
· Visningar
3 266
Senast: Rimfaxe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp