Anlägga ridbana - på helentreprenad eller hur?

Rimfaxe

Trådstartare
För några år sedan lät vi anlägga en ridbana på gården. Vi valde paddex och efter konstens alla regler skulle man inte bygga upp den traditionellt med bärlager och allt vad det heter. T o m markduk avråddes, men efter att ha läst på vissa håll att markduk är bra för att förhindra att materialen går ihop med varandra, så lade vi en sådan ändå.

Vi sade åt grävmaskinisten att vi ville ha en ridabana 20x40 m, markduk på och sedan paddex. Plus fyra belysningsstolpar.

När banan väl var på plats var det sådär. Pga att vi skulle ha en väg mellan ridbanan och gräsmatta och själva inte begripet hur mycket bredd en väg behöver ha, hur mycket bärlager och annat som krävdes, så hamnade ridbanans yta en halvmeter under vägen och inget dike mellan ridbana och väg. Dessutom var det just 20x40 m som planades av, ingen marginal till diken etc, så staketet hamnade precis i kanten av ridbanan med resultat att material sjönk och blev tunt i kanterna, otäckt att rida längs spåret eftersom materialet gav vika.

Slutresultatet idag efter en typisk regnig fredag är att halva banan låg 1 dm under vatten - allt flöt. Katastrof med andra ord. Detta tillstånd råder relativt ofta efter större regnmängder.
Grundorsaken är enkel. Banan ligger på mossmark och alldeles för lågt. Den skulle ju behöva vara minst i nivå med vägen.

Uppenbarligen har grävmaskinisten inte kunskap om marginal man behöver ha när man anlägger saker och ting. Hur mycket lutning en slänt kan ha utan att materialet börjar rasa ner etc. Kort sagt - han är ingen byggnadsingenjör och det kan man ju inte klandra honom för. Dock önskar vi så klart att vi hade förstått sådant innan. Bara för att man är skicklig med en maskin, behöver det inte betyda att man kan göra beräkningar av avstånd, djup, materialval, sättning osv.

Vi inser att om vi ska göra om ridbanebygget så handlar det ju om säkert 100tusen kronor. Vi vill inte riskera att bygga in fler fel, utan ska vi göra om den måste vi veta att allt görs rätt och riktigt. Nu vill vi ha en vanlig ridbana med vanligt ridbaneunderlag. Men, vem kan anlägga en sådan efter konstens alla regler?
Vi själva är inga byggnadsingenjörer och har inte ork och tid att läsa på om bombering, materialval etc eftersom vår mark kanske inte är som standardmarken.

Kan man anlita totalentreprenad för att bygga ridbana? Hur många av er här inne har gjort det? Var hittar man sådana företag? Vad ska man leta på i telefonregistrena eller hur bär man sig åt?
Vi känner att vi inte vill riskera en onödig krona till, och fler inställda dagar att träna hästarna. :(
 
Sv: Anlägga ridbana - på helentreprenad eller hur?

Åk runt på anläggningar o kolla deras banor, fråga vem som gjort de som är bra! Anlitar du från katalog så be om referenser på tidigare jobb.
Gjorde en 20x40 (ja 22x42 för att få rätt ridmått) för några år sen, vanlig bonn-grävmaskinist gjorde alltihop men är ett superproffs. Hade nog gjort 5-6 innan min och visste precis hur han skulle anpassa allt till förutsättningarna hemma hos mig. Blev super, värd varenda krona dvs ungefär så många kronor som du anger. Tror det viktigaste är att den som anlägger har erfarenhet och vet hur en ridbana används så leta upp en sån, mun-mot-mun-metoden är nog säkrast.
 
Sv: Anlägga ridbana - på helentreprenad eller hur?

Jag anlitade en lokal grävmaskinist som anlagt paddock åt en kompis till mig.
Dyrt som sjutton blev det (det räckte verkligen inte med 100000 kr som du kalkylerar med).
Det var ganska många arbetstimmar med att flytta fyllnadsmaterial, en del extra maskinhyra för en stamp som dock gjorde ett bra jobb med grävmaskinisten bakom ratten.

Oerhört väldränerat med fyra parallella rör med kopplingar sins emellan, egen brunn som är kopplad till trumma under en väg och sedan på kommunalt dike.

Fyllnad, bärlager, markduk, travbanegrus som yta. Fungerar jättebra.
Blir aldrig djup, lerig, så torrt så det blir sandigt.
:(Visserligen är dräneringen nu något sämre än när banan var ny, för jag har ju genom ridningen "packat ihop" allt material hela vägen ner på sina ställen. Dock är banan vattenfri redan en halvtimme efter ett riktigt skyfall.
Jag har låtit sladda banan en gång på två år och det fungerar utmärkt.
Min bana är 25x53 meter. Den kostade inklusive allt material och lite sprängning som också behövde göras, ca 350000kr så billigt blev det inte, men bra.
 
Sv: Anlägga ridbana - på helentreprenad eller hur?

Jag håller med den som föreslog att ni åker runt och tittar på andra banor. Förutsättningarna är ju dock olika (olika jord, dränering, naturlig lutning osv). Nummer ett är ju i alla fall att ni måste få upp banan så att den kommer i jämnhöjd (helst över) vägens höjd. Ett dike mellan banan och vägen måste ni ha. Annars kommer vattnet från vägen ut på banan och tvärt om. Ni kanske kan lägga ner en dräneringsslang där och täckdika? Jag misstänker också att ni behöver lägga ner dräneringsslang i banan också (finns förslag på ridsportförbundets hemsida t ex).

Enligt min grävgubbe måste man stödja upp dräneringslagret runt om banan med jord (vi har lera här så det är lite mer stabilt än mulljord så hos er kanske man får blanda med stenmjöl eller något) annars glider dräneringslagret ut som det gjort hos er.

Det viktigaste när man väljer entreprenör är nog erfarenheten tror jag. Man måste ha känsla för hur marken fungerar och rör sig och hur vattnet kommer att röra sig i massorna. Vår grävgubbe har jobbat med byggen och vägbyggen i närmare 40 år och har således lärt sig mycket om vad som funkar och vad som inte funkar genom åren.

Varför inte fråga de som ska leverera materialet (alltså de som driver krossen nära er) om de kan tipsa om någon bra grävmaskinist? De brukar ha koll på sånt.
 
Sv: Anlägga ridbana - på helentreprenad eller hur?

Ja, vi anlitade totalentreprenör.

Ja, det gick åt helvete med ridbanebygget pga deras rekommendationer och utförande. (bland annat att det inte krävs markduk. tjena leran tittade upp efter två veckor.....)

Ja, det tog tre år innan ridbanan var i skick som avtalat. (ca tre veckor skulle det ta enligt överenskommelse)

Ja, de försökte skylla på än den ena och än den andra av underentreprenörerna, men si det går inte. Ansvaret har de ändå.

Och till sist fick vi en bra ridbana till det pris som avtalats. De som gjorde jobbet gjorde en brakförlust (de redovisade lev fakturor på dubbla beloppet de fick av oss), och hade kommit bättre ut ekonomiskt om de avbrutit hela kontraktet. Det gjorde de inte, utan de färdigställde, så all heder åt dem även om det satt lite långt inne.

Jag hoppas att de lärt sig bättre vad som krävs när man bygger ridbana med Paddex.

För övrigt är jag supernöjd med själva materialet och hur det funkar utan en massa underhåll.
 
Sv: Anlägga ridbana - på helentreprenad eller hur?

För sex år sedan anlitade vi vår lokala maskinstation för anläggande av Paddex-ridbana med måtten 20x40m. Vi överlät hela konstruktionen till dem, de hade anlagt flera Paddexbanor tidigare.
De skalade av bra med matjord och byggde sedan upp banan lager för lager. Dränering längs ena långsidan och ena kortsidan. Totalkostnad inkl. moms blev 150 000.

Vi blev supernöjda, och är det fortfarande. Ridbanan går att använda i princip hela året.Det är bara när det har varit riktigt mycket snö som vi inte kunnat använda den. Om det regnar riktigt mycket, typ skyfall, bildas det pölar längs spåret på några ställen, men en stund efter det slutat regna så är det torrt och fint igen.

Vi har regelbundet kurser i akademisk ridkonst här hemma. Efter en sådan kursdag, med sammanlagt åtta timmars ridning, är ridbanan precis lika fin som den var samma morgon.
 
Sv: Anlägga ridbana - på helentreprenad eller hur?

Jag tycker inte ni kan klandra maskinisten. Som jag ser det har ni beställt en sak och fått det.

Tyvärr är det som ni säger lite av en vetenskap, men man klarar sig utan ett jätteföretag. Sen är det ju så angående tex markduk att det absolut inte alltid är nödvändigt, tvärtom. Markduk kloggar också igen av sediment och kan bli ett dräneringsstopp. Just paddex är jag ingen expert på, men avrinning, bombering osv är inte så svårt och det mesta går att finna via nätet när det gäller lutning och hur man ska tänka.
 
Sv: Anlägga ridbana - på helentreprenad eller hur?

Nä, vi klandrar inte grävmaskinisten. Han är jätteduktig på sitt jobb, men han hade inte kunskap nog till att inse hur man borde ha gjort i vårt fall.

Det som jag vill hitta är någon som kan säga exakt hur vi ska göra, så att det inte blir mer fel. Vi är inga experter och uppenbarligen blev det ju fel sist vi försökte, så jag vill inte ge mig in och ta en chansning igen.:(

När det fått gå ett dygn hade åtminstone mycket vatten runnit undan, nu är det bara väldigt blött i omgivande mark, och under ridbanan förmodar jag.
 

Liknande trådar

Anläggning Vi bygger just nu en paddock. Grundplanen var bombera marken och lägga på paddex - dock på en himla stenig plätt. Så, bort med sten och...
Svar
16
· Visningar
2 643
Senast: Lickety
·
Anläggning Jag håller på att se över möjligheterna att bygga en ridbana och skulle vilja höra lite om det är någon som har erfarenheter av det...
Svar
11
· Visningar
5 888
Senast: Snurre
·
Anläggning Del 146! ;) Jo jag har hittat sökfunktionen, men inte hittat rätt tråd för mig ändå... Vi har som sagt köpt gård och jag vill...
Svar
7
· Visningar
4 193
Senast: Mysaan
·
Hästmänniskan Vi ska anlägga en ridbana i höst. Där ridbanan ska läggas är det prima lerjord men naturligtvis finns det även grässvål och matjord. Har...
Svar
7
· Visningar
2 096
Senast: anni0301
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp